Gå til innhold

Jeg er syk hele tiden...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt dårlig immunforsvar og får astmabronkitt når jeg blir forkjøla. Hvis noen rundt meg er syk, bleir jeg det garantert selv, og jeg blir fullstendig slått ut. Går ofte og hangler mellom sykefraværene og.

Etter at guttungen begynte i barnehage har jeg vært syk mye oftere enn vanlig. Han drar jo med seg alt mulig hjem. Er syk ca 1 uke i snitt hver mnd hvis jeg har en god mnd. Dette begynner å bli et problem, da jeg ofte har fått beskjed på jobb om at kontrakt ikke blir forlenget (jobber mye som vikar) eller fått sparken (jeg vet det ikke er lov, men arbveidsgiver finner fort andre grunner å gjemme seg bak, så det er vanskelig å ta de på det) fra jobbene mine. Alle sier jeg er dyktig når jeg er der, men uberegnelig. Dette fører også til at jeg ikke tør å stå på kravene mine i lønnsforhandlinger og andre ting, da jeg er takknemmelig for å ha jobb i det hele tatt. Jeg har en CV på 3 A4 sider, da jeg stadig må bytte jobb og lyve og si jeg er frisk. Ellers får man jo ikek jobben Jeg har ingen diagnose, det finnes vel ikke det på dårlig immunforsvar/ svaklig.

Hva skal jeg gjøre? Vi har akkurat kjøpt oss hus og er avhengig av to inntekter. Attføring har vi ikke råd til og jeg vet heller ikke om jeg hadde fått det. Ei heller vil jeg gå hjemme. Deltidsjobb er uaktuelt økonomisk og det er like ille å bli syk fra det.

Hvordan holder dere dere friske? Hva skal jeg gjøre med situasjonen min?

Tar imot tips og råd med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff.. kan forstå at det er et dårlig sjakktrekk for en potensiell arbeidsgiver å ansette deg. Er du blitt skikkelig utredet da?

Har ei på jobben ( hjelpepleier) som er MYE borte ifra jobben pga diverse plager. Arbeidsgiver har søkt trygdekontoret om å bli fritatt fra sykelønnsansvaret i arbeidsgiverperioden. Kanskje dette kan være noe?

Ellers siden du har astmabronkitt så tar jeg det som en selvfølge at du ikke røyker.

Ellers så er jo en sunn livsstil og mosjon altid bra for å holde kroppen frisk ;)

Skrevet
Huff.. kan forstå at det er et dårlig sjakktrekk for  en  potensiell arbeidsgiver  å ansette deg.  Er du blitt skikkelig  utredet da?

Har  ei  på jobben ( hjelpepleier) som er MYE borte  ifra  jobben pga diverse plager. Arbeidsgiver har søkt  trygdekontoret om å bli fritatt fra  sykelønnsansvaret i arbeidsgiverperioden. Kanskje dette  kan være noe?

Ellers siden  du har astmabronkitt så tar jeg det som en selvfølge  at du ikke røyker.

Ellers så er jo en sunn livsstil og mosjon altid  bra for  å  holde  kroppen frisk ;)

Jeg jobber i et stort firma nå der sjefen ikke er opptatt av det økonomiske, men at jeg er uberegnelig og at det går utover kollegaer/ kunder etc.

Astma plages jeg kun av når jeg er syk., Aldri elelrs. Da tar jeg medisiner og røyker ikke i det hele tatt. Ellers røyker jeg desverre, ja. Men har en følelse av at det ikke er astmabronkitten som er problemet til jeg blir syk, heller dårlig immunforsvar, men at astmabronkitten kommer på TOPPEN av det andre når jeg først har virus/ infeksjon.

Skrevet
Huff.. kan forstå at det er et dårlig sjakktrekk for  en  potensiell arbeidsgiver  å ansette deg.  Er du blitt skikkelig  utredet da?

Har  ei  på jobben ( hjelpepleier) som er MYE borte  ifra  jobben pga diverse plager. Arbeidsgiver har søkt  trygdekontoret om å bli fritatt fra  sykelønnsansvaret i arbeidsgiverperioden. Kanskje dette  kan være noe?

Ellers siden  du har astmabronkitt så tar jeg det som en selvfølge  at du ikke røyker.

Ellers så er jo en sunn livsstil og mosjon altid  bra for  å  holde  kroppen frisk ;)

Og ja...utredning har jeg hatt flere ganger. Har en journal som er tykk som en bok. Vært på Ullevål flere ganger til testing osv. Dårlig immunforsvar er greia hver gang. Ikke så lett med en konstant forkjøla 2 åring i hus.

Skrevet

Dette forutsetter at man lider av langvarig eller kronisk sykdom som gir særlig stort sykefravær. Dersom man ikke har påvist noe slikt blir heller ikke arbeidsgiver fritatt ansvar for sykepenger.

Skrevet

Har du forsøkt alternativ medisin? De ser ofte mer på helheten, enn "vanlig" medisin...

Har du vurdert om det kan være psykiske årsaker(som slår seg ut i fysiske symptomer)?

Skrevet
Dette forutsetter at man lider av langvarig eller kronisk sykdom som gir særlig stort sykefravær. Dersom man ikke har påvist noe slikt blir heller ikke arbeidsgiver fritatt ansvar for sykepenger.

Jeg hadde det hos min tidligere arbeidsgiver. Men det er ikke der skoen trykker denne gang. Dette er et stort firma, og det er mer at det går utover kollegaer/ oppgaver.

Nei det er ikke psykisk.

Skrevet

Joda...vedkommende har en diagnose ( eller 2) og jobben har fått fritak for arbeidsgiveransvaret.

Litt of topic men :sjenert:

Det jeg reagerer på er at vedkommende ikke viser no vilje selv til å bli bedre. Hun er satt på en diett pga matintorelanse men den brytes jo konsekvent og da blir man jo sjuk. Og muskelplager bedres jo heller ikke av at man er 30 kilo overvektig og storrøyker.

Skrevet
Joda...vedkommende  har en diagnose ( eller 2) og jobben har fått fritak  for  arbeidsgiveransvaret.

Litt of  topic men  :sjenert:

Det jeg reagerer på er at vedkommende ikke viser no vilje  selv til å bli bedre. Hun er satt på en  diett pga matintorelanse men den brytes  jo konsekvent og da blir man jo sjuk. Og muskelplager bedres jo heller  ikke av at man er 30 kilo overvektig og storrøyker.

Dette er ikke om Trådstarter. Kjenner meg ikke igjen i noe av det..hehe

Trådstarter.

Skrevet
Litt of  topic men  :sjenert:

Det jeg reagerer på er at vedkommende ikke viser no vilje  selv til å bli bedre. Hun er satt på en  diett pga matintorelanse men den brytes  jo konsekvent og da blir man jo sjuk. Og muskelplager bedres jo heller  ikke av at man er 30 kilo overvektig og storrøyker.

Ja, det er off topic for med mindre du vet nøyaktig hva som feiler henne bør du heller ikke spekulere i hva hun gjør/ikke gjør for å bedre sin egen situasjon.

Skrevet
Ja, det er off topic for med mindre du vet nøyaktig hva som feiler henne bør du heller ikke spekulere i hva hun gjør/ikke gjør for å bedre sin egen situasjon.

Jeg kjenner faktisk vedkommende veldig godt og vet hva som feiler henne:sjenert:

javascript:

Men hvordan skal man ta det opp uten at hu føler seg tråkka på tærne :sjenert:

Hun vet jo selv at det hun gjør faktisk ikke er så smart med tanke på å bli kvitt de plagene hun har.

Skrevet

venninna mi sleit med noe av det samme! hun prøvde alt hun og, og tilslutt gikk hun til homeøpat og nå er det, mye,mye bedre og hun jobber 100% igjen! hun er fortsatt syn innimellom, men det kan ikke sammenliknes med sånn det var før.. det varierer fra person til person hvor godt en reagerer på homeøpati, men syns det helt klart er verdt en forsøk! lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...