Gå til innhold

Trenger vi en ny voldtektslov?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133624

Her mener mennene at samleiene var frivillige. Mener dere at det er voldtekt?

I mine øyne er en voldtekt noe som skjer uten den ene parts samtykke, ved bruk av tvang/vold. For meg er utnyttelse en helt annen ting og bør dermed behandles som det det er og ikke en voldtekt.

Kanskje vi hadde trengt en lov som omslutter slike tilfeller? (for eks, utnytting, fyllesex etc etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse bestemmelsene finnes allerede i Straffeloven:

§ 192. Den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller

b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Ved vurderingen av om det er utøvd vold eller truende atferd eller om fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen, skal det legges vekt på om fornærmede var under 14 år.

Straffen er fengsel i minst 2 år dersom

a) den seksuelle omgang var samleie, eller

b) den skyldige har fremkalt en tilstand som nevnt i første ledd bokstav b for å oppnå seksuell omgang.

Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom

a) voldtekten er begått av flere i fellesskap,

b) voldtekten er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere er straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 195, eller

d) den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

Den som ved grov uaktsomhet gjør seg skyldig i voldtekt etter første ledd, straffes med fengsel inntil 5 år. Foreligger omstendigheter som nevnt i tredje ledd, er straffen fengsel inntil 8 år.

-------

§ 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 5 år.

På samme måte straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming.

------

§ 200. Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år.

Den som foretar seksuell handling med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 3 år. Den som forleder barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd som nevnt i § 201, straffes med fengsel inntil 3 år.

I tilfelle som nevnt i annet ledd, kan fengsel inntil 6 år idømmes dersom handlingen er begått under særdeles skjerpende omstendigheter. Ved avgjørelsen av om særdeles skjerpende omstendigheter foreligger, skal det særlig legges vekt på hvor lang tid forholdet har pågått, om handlingen er misbruk av slektskapsforhold, omsorgsforhold, stilling, avhengighetsforhold eller nært tillitsforhold og om handlingen er begått på en særlig smertefull eller krenkende måte.

§ 196 tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende.

-----

Det finnes dessuten flere bestemmelser som regulerer mer spesielle forhold, f.eks. beboere i institusjoner.

Lovens definisjon av hva som er straffbart går altså langt ut over det du nevner om regelrett tvang/vold. Jeg ser i hvert fall ikke noe behov for flere bestemmelser som omhandler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det ligger i loven, men kanskje noen punkter burde skilles ut i en annen lov?

Jeg føler at voldtekt og utnyttelse er to ganske forskjellige ting.... Det blir ganske hardt å kalle noen for voldtektsutøver bare fordi de utnyttet seg av situasjonen... :sjenert:

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var like grovt misbruk som å utnytte en i alkoholpåvirket tilstand. Når personen ikke skjønner hva som skjer, så bruker gjerningsmennene det gjerne til å få det de vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at voldtekt og utnyttelse er to ganske forskjellige ting.... Det blir ganske hardt å kalle noen for voldtektsutøver bare fordi de utnyttet seg av situasjonen... :sjenert:

Hvis du leser paragrafene nøye, så vil du se at loven heller ikke kaller det voldtekt i slike tilfeller ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Loven er der, og om dette spesielle forholdet er straffbart, vil være avhengig av grad av det som heter subjektiv skyld.

Det vil si: Skjønte gjerningsmennen at de utnyttet kvinnens manglende forståelse av situasjonen, eller burdte de forstått det. Hvis de skjønte eller burdte ha skjønt dette, kan det være nok til domfellelse.

Det må i så fall påtalemyndigheten føre bevis for, og retten må finne det bevist utover enhver rimelig tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss ta et annet eksempel da...

Min eks utnyttet min sårbarhet etter bruddet for å ha sex med meg. Han visste godt at jeg ville gjort hva som helst for å få han tilbake, inkl sex.

Mener dere virkelig at jeg kan kalle det et overgrep/voldtekt? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere virkelig at jeg kan kalle det et overgrep/voldtekt? :overrasket:

Helt i grenseland, men svaret er nei så lenge du ikke var psykisk syk (Normal kjærlighetssorg er ikke definert som psykisk lidelse, selv om det kan få folk til å gjøre utrolig mye dumt ;) ), beruset/bevisstløs eller motsatte deg den seksuelle kontakten.

Kvinnen i artikkelen var psykisk utviklingshemmet og det er som du ser spesifikt nevnt i lovteksten. I mine øyne er det stor forskjell på det og ting man i ettertid ser var dumt fordi man på det aktuelle tidspunktet var i lettere psykisk ubalanse.

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Man bør ikke legge for mye i ordet "vold" i voldtekt. Voldtekt er å ha sex med en person som ikke har samtykket eller ikke er istand til å forstå hva som skjer.

En voksen oppegående og edru person som blir utnyttet følelsesmessig til sex av en sjofel eks ... Det er jo noe vi alle reagerer på situasjonen og tenker henholdsvis "stakkars henne" og "for en dritt han er" - men om handlingen skal være straffbar i forhold til straffelovsparagrafen må det nok mer til.

Jeg synes det er greit at det kalles voldtekt og at det er samme strafferammen for dette. Ellers risikerte man vel at man fikk en rekke saker som var i grenseland der man kunne fått lavere straff hvis man kunne fått endret tiltalen til at det "bare" var utnyttelse og ikke voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva om overgriperen erklærer seg "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" da?

(setter det litt på kanten ;) )

Uansett hvilken forbrytelse man har begått, spiller det ingen rolle hva gjerningsmannen mener om sin egen psykiske tilstand på gjerningstidspunktet. Det er opp til rettens sakkyndige å avgjøre dette og i norsk rett skal det svært mye til før man ansees som strafferetslig utilregnelig. Man regnes f.eks. som strafferetslig tilregnelig selv om man var hinsides denne verden i selvpåført rus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener straffene i mange tilfeller burde vært strenger,-og uten strafferabatt hvis overgriperen er skyldig i flere forskjellige voldtekter. De burde da få straff pr overgrep ikke samlet :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er forsåvidt enig i de to siste innleggene. Alvorlige voldtekter bør ha høyere strafferamme, mens mindre alvorlige burde ha lavere.

Jeg reagerer vel mest på ordet voldtekt, da det sier at noe er utført med vold. å utnytte noen har ingenting med vold å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer vel mest på ordet voldtekt, da det sier at noe er utført med vold. å utnytte noen har ingenting med vold å gjøre.

Ordet voldtekt brukes altså ikke i loven i slike tilfeller. Media derimot bruker gjerne ordet voldtekt fordi det "selger".

Å utnytte noen kan imidlertid godt være forbundet med vold, psykisk vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å utnytte noen kan imidlertid godt være forbundet med vold, psykisk vold.

Det synes jeg faktisk er å dra det litt for langt. Det er vel ytterst få (ingen?)voldtekter som utføres for å påføre en person psykisk smerte? Tviler sterkt på at en voldtektsutøver tenker over det.

Må bare legge til:

Jeg tenker selvfølgelig på et tilfelle der utnyttelse brukes.

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg er forsåvidt enig i de to siste innleggene. Alvorlige voldtekter bør ha høyere strafferamme, mens mindre alvorlige burde ha lavere.

Loven gir allerede anledning til å idømme 21 års fengsel ved særdeles grove voldtekter og det er den strengeste straffen som gis i Norge...

Det er vel ytterst få (ingen?)voldtekter som utføres for å påføre en person psykisk smerte? Tviler sterkt på at en voldtektsutøver tenker over det.

De fleste voldtekter er ikke seksuelt motivert, men begås utfra et ønske om å ha fysisk og psykisk makt over offeret. Så jo, psykisk vold er helt klart et aspekt ved dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å utnytte noen kan imidlertid godt være forbundet med vold, psykisk vold.

For å være helt presis, så kan det at noen lar seg utnytte være et resultat av psykisk vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi hadde trengt en lov som omslutter slike tilfeller? (for eks, utnytting, fyllesex etc etc)

Akkurat som om lovverket fra før ikke gir angrende kvinner nok av muligheter til å bruke politianmeldelse i et forsøk på å forsvare sitt rykte. Jeg minnes med gru den saken som var oppe i media for litt siden, hvor en godt voksen kvinne i stupfylla hadde sex med sjefen når de var på seminar, og dagen derpå ble så grepet av panikk over hva de ville si om henne på jobben, at hun like godt anmeldte sjefen for voldtekt for å beskytte seg selv mot sladder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida
Akkurat som om lovverket fra før ikke gir angrende kvinner nok av muligheter til å bruke politianmeldelse i et forsøk på å forsvare sitt rykte.  Jeg minnes med gru den saken som var oppe i media for litt siden, hvor en godt voksen kvinne i stupfylla hadde sex med sjefen når de var på seminar, og dagen derpå ble så grepet av panikk over hva de ville si om henne på jobben, at hun like godt anmeldte sjefen for voldtekt for å beskytte seg selv mot sladder.

Falske anmeldelser skjer stadig vekk, både i slike og andre saker, og omfattes av egne paragrafer i straffeloven.

De som ikke ser at det er problemer knyttet til objektivt/subjektivt ansvar finner i beste fall meningsfeller blant ekstremister innen hvilken som helst religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...