Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av denne tråden så jeg at ganske mange hadde stemt på "annet". Så dere som skal ha "annet"/alternativ julemat, hva skal dere ha?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stemte "annet" fordi vi på julaften ikke spiser noe av det som stod på listen. Som jeg skrev spiser vi risgrøt med mandel til lunsj og sent på kvelden spiser vi koldtbord. Der er det bl.a. mange forskjellige oster, mange forskjellige typer kjøttpålegg (alt fra fenalår, spekeskinke, gode salamier, juleskinke, bayonneskinke, sylte mm), julepostei, røkelaks, hjemmelaget potetsalat, hjemmelaget rødbetesalat, hjemmelaget majones, sild, godt brød, forskjellige kjeks til ostene, frukt og grønnsaker. Koldtbordet fylles på etterhvert og er frokost og kveldsmat gjennom hele romjulen.

Skrevet (endret)

Koldtbord hørtes veldig bra ut. :) Om jeg får barn, tror jeg jeg skal innføre det!

Endret av Pax
Skrevet
Jeg stemte "annet" fordi vi på julaften ikke spiser noe av det som stod på listen. Som jeg skrev spiser vi risgrøt med mandel til lunsj og sent på kvelden spiser vi koldtbord. Der er det bl.a. mange forskjellige oster, mange forskjellige typer kjøttpålegg (alt fra fenalår, spekeskinke, gode salamier, juleskinke, bayonneskinke, sylte mm), julepostei, røkelaks, hjemmelaget potetsalat, hjemmelaget rødbetesalat, hjemmelaget majones, sild, godt brød, forskjellige kjeks til ostene, frukt og grønnsaker. Koldtbordet fylles på etterhvert og er frokost og kveldsmat gjennom hele romjulen.

Dette hørtes nydlig ut! :sikle:

Skrevet
Dette hørtes nydlig ut! :sikle:

Det synes vi også. :sikle: Jeg har inntrykk av at det er enten-eller når det gjelder reaksjoner på vårt valg av julemat. Noen blir helt forferdet over at noen i det hele tatt tenker tanken på ikke å få spise sitt elskede pinnekjøtt eller ribbe på julaften, helt utenkelig rett og slett. Man roter da ikke med julemiddagen må vite! Mens andre synes det er forfriskende og spesielt liker tanken på å få slappe av på julaften og ikke stå foran grytene halve dagen, det er jo så mye annet som skjer den dagen uansett.

Jeg tror vel uansett at de aller fleste foretrekker det de er vant til og vokst opp med. Jeg tror det er mer selve tradisjonen enn nødvendigvis valg av mat som er poenget. Å gjøre det man alltid har gjort vekker gode minner og følelser. :)

Skrevet

Det koldtbordet hørtes fristende ut! Hos oss er det bare jeg som liker ribbe, så det hadde egentlig vært smart, med skal vel være forsiktig med å tukle til de tradisjonene vi prøver å lage.

Skrevet

Er vegetarianer og spiser nøttebiff med tilbehør. (Hvis du vil smake, så har de nydelig nøttebiff på Vegeta i OSlo...)

Skrevet

Jeg stemte annet fordi vi ikke har noen faste tradisjoner, men veksler mellom forskjellige ting hvert år. Noen av tingene er fra lista, som feks kalkun, ribbe og pinnekjøtt, men vi har også spist lammeribbe, lammesteik og andre mer uvanlige ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...