Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja folkens, det er jo mange forskjellige tradisjoner når det gjelder middagen på julaften. Jeg er litt nysgjerrig på hva som er vanlig?

Håper ikke jeg har glemt noe!

:nisse:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ingen stor julemiddag på julaften. Vi spiser grøt med mandel i til sen lunsj, og sent på kvelden, etter gaveåpning, blir det stort koldtbord. Det er 1. juledag vi har den store julemiddagen, nemlig kalkun. Årsaken er selvsagt at julaften ikke egentlig er den store dagen, bortsett fra i Norge. Og med fransk mor har vi valgt å følge den tradisjonen i stedet.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Familien har alltid spist pinnekjøtt, men jeg spiser torsk eller lutefisk (fordi jeg ikke spiser kjøtt).

Skrevet

Vi har pinnekjøtt, saltkjøtt og kjøttpølser vi. Da får hele familien noe de liker.

Skrevet

Vi spiser svineribbe med medisertkaker, julepølse, poteter, surkål, agurksalat og tyttebærsyltetøy til. :sikle:

Sambo er vant til pinnekjøtt, så når vi en gang i fremtiden kommer til å feire jul hjemme hos oss selv så blir det vel annenhvert år.

Skrevet

Julegrøt (risengrynsgrøt, med mandel og marsipangris og rød saft) til lunsj hos mamma og pappa, middag hos mamma og pappa: fisk, svineribbe og multer.

Spiser saueribbe andre dager i jula.

Gjest Fruktfat
Skrevet

vi har ribbe, medisterkaker og medisterpølser! :-D

gleder meg til jul :sikle:

første dag har vi lutefisk, 5 dag pinnekjøtt, rakfisken har vi begynt på allerede.

Skrevet

Lammeribbe er min favoritt, men veksler mellom det, pinnekjøtt og svineribbe.

Skrevet
Ja folkens, det er jo mange forskjellige tradisjoner når det gjelder middagen på julaften. Jeg er litt nysgjerrig på hva som er vanlig?

Håper ikke jeg har glemt noe!

:nisse:

Jo, du har glemt den beste maten som fins for slike høytider: Pizza! :ler: Det spiser jeg på både jul- og nyttårsaften, hehe... Ingenting erstatter en koselig pizzakveld med venner!

Skrevet
Sambo er vant til pinnekjøtt, så når vi en gang i fremtiden kommer til å feire jul hjemme hos oss selv så blir det vel annenhvert år.

Hadde ikke jeg takla... annethvert år når man feirer hos seg selv, altså. Nå har jeg heldigvis funnet meg en som også er vant til pinnekjøtt da, sså vi spiser det hos min familie, hos hans familie og i fremtiden hos oss selv. Men hadde vi vært vant til hvert vårt, så hadde jeg når vi feiret hjemme kommet til å lage begge deler.

Det hadde mine foreldre i mange år, til tross for at de begge var vant til pinnekjøtt, men pappa var vant til begge deler, og da laga de rett og slett begge deler. Ettersom pappa etterhvert ikke syntes det var nødvendig gikk vi over til å ha svineribba 1. juledag i stedet.

Men altså, heller begge deler enn annethvert år, hadde jeg valgt ja.

Men, for å svare på det jeg egentlig skulle: PINNEKJØTT!

Skrevet
Jo, du har glemt den beste maten som fins for slike høytider: Pizza!  :ler:  Det spiser jeg på både jul- og nyttårsaften, hehe... Ingenting erstatter en koselig pizzakveld med venner!

Hehe, ok jeg skal legge til et alternativ for pizza hvis jeg får det til ;)

Skrevet
Hehe, ok jeg skal legge til et alternativ for pizza hvis jeg får det til  ;)

Nei, gikk visst ikke å endre det...

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Familien spiser pinnekjøtt. Selv spiser jeg ikke noe spesielt på juleaften, liker ikke sånn fancy mat jeg. Spiser meg heller midagsmett på risengrynsgrøte før middag og julekaker etter middag. I julen har jeg av en eller annen grunn lite appetitt, og imotsetning til andre går jeg gjerne ned i vekt ved juletider og opp i vekt om sommeren :P

Skrevet

Pinnekjøtt, blir ikke jul uten, eller det hadde egentlig også blitt jul med ribbe for det smaker så nydelig

Skrevet

Hadde ikke jeg takla... annethvert år når man feirer hos seg selv, altså. Nå har jeg heldigvis funnet meg en som også er vant til pinnekjøtt da, sså vi spiser det hos min familie, hos hans familie og i fremtiden hos oss selv. Men hadde vi vært vant til hvert vårt, så hadde jeg når vi feiret hjemme kommet til å lage begge deler.

Jeg vet ikke hva vi skal gjøre når vi begynner å feire jul sammen. Samboeren min er også vant til pinnekjøtt, og det er det verste jeg vet og en av de få tingene jeg absolutt ikke klarer å tvinge i meg. Jeg kommer ikke til å spise pinnekjøtt på julaften, det er i allefall sikkert. Jeg vet heller ikke om jeg kommer til å gidde å lage to middag, skal jeg stå og slave på kjøkkenet hver julaften? Og jeg tror neppe han gidder å lage det selv, så jeg tror faktisk han får finne seg en romjulsdag til pinnekjøttet sitt istedet, så jeg kan heller spise restene av den gode kalkunen.

Skrevet

Svarte ribbe, men vi har medisterkaker og medisterpølser i tillegg.

Skrevet

Ribbe, medisterpølse, mormors hjemmelagde medisterkaker, poteter, surkål, ertestuing og tyttebær.

Ja, også moltekrem og krumkaker til dessert. Da er jeg mett til langt inn i neste år ;)

Har spist lammeribbe et år, da vi feiret hos svigermor. Var godt det også, men ikke like bra som hjemmelagde medisterkaker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...