Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Diskuterte lista med far i huset i dag,- og han synes den var veldig fornuftig.

Så nå da vi er enige kan vi legge den fram for ungene. Meningen er selvsagt at vi alle er enige om det som står der,- og hvis ungene vil feks bytte plikter med hverandre er det selvsagt greit!

Meningen var å legge dette fram i dag, men pga andre ting som skjedde må vi vente til neste fredag da ungene kommer til oss igjen.

Fikk et strålende tips fra ei her om å la lista henge på kjøleskapet eller annet egnet sted! Kjempesmart,- for ungene her "glemmer" også veldig ofte... ;)

Igjen,- takk for gode råd! Skal holde dere oppdatert om hvordan det gikk?

Hvor hjelpeløs går det an å bli?? Et strålende tips?? Jeg skal også gi deg et strålende tips: Det er kjempesmart å låse døren når du går hjemmefra. Da er det ikke så lett for uvedkomemnde å ta seg inn i huset.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her i huset har ungene (4 og 5) bedt om å få jobber! håper det vedvarer... vel, så jeg sa at hun eldste kan lufte hunden (da går hun bare rett ved huset altså, ikke land og strand rundt), og 4 åringene kan hente ved. jeg ga henne en papirpose og hun vandrer avgårde til garasjen og henter da noen kubber. det var så stas for dem å få gjøre "skikkelige jobber". dette har de gjort et par uker nå, heldigvis like stas ennå.

Skrevet
Å kalle dette "å lage middag" er meget overdrevet. Datteren din kan varme seg mat, riktignok. Men hun lager ikke mat. Dine eksempler krever helt minimalt med planlegging, så det er med respekt å melde begrenset hvor imponert jeg blir.

Når det er sagt, jeg kjenner faktisk barn ned i tiårsalderen som lager enkle middager, der det inngår koking av poteter og grønnsaker, steking av kjøtt og laging av saus, uten at foreldrene er i nærheten. De kommer hjem til ferdig middag. Så jeg er enig med deg i at barn i den alderen absolutt kan lage middag. Kanskje på tide å utfordre datteren din litt mer? Jeg er helt sikker på at hun vil klare det - så lenge mor og far lar henne  ;)

Det er ikke snakk om muffins-blanding hvor man kun tilsette vann. ;) Hun må finne fram alt hun trenger, måle opp, smelte smør, blande røren, fordele i former og passe på steketid.Vet ikke helt hvor mye mere avansert det er å sette på en kasserolle til å å koke poteter i......

Det er heller ikke meningen at du skal bli imponert,det var ment som eksempler på at barn i den alderen godt kan være med på kjøkkenet og ha faste plikter.

Skrevet
Det er ikke snakk om muffins-blanding hvor man kun tilsette vann.  ;) Hun må finne fram alt hun trenger, måle opp, smelte smør, blande røren, fordele i former og passe på steketid.Vet ikke helt hvor mye mere avansert det er å sette på en kasserolle til å å koke poteter i......

Det er heller ikke meningen at du skal bli imponert,det var ment som eksempler på at barn i den alderen godt kan være med på kjøkkenet og  ha faste plikter.

Det er selvsagt mer avansert å lage kaker fra bunnen av enn å sette på potetene. Men nå synes jeg du var litt for rask, for hvis du hadde lest hva jeg skrev, så var det faktisk snakk om å lage full middag med 3-4 kjeler på kok og da selvsagt forskjellige tider å passe på etc..

Jeg er enig i hovedpoenget ditt. Selvsagt kan barn i 10-årsalderen - og yngre - ha plikter i hjemmet. Det er de voksnes/foreldrenes feil hvis barna ikke hjelper til. Barna kan ikke vite hva som forventes av dem før noen er tydelige mot dem og forteller dem det. Det kalles oppdragelse.

Skrevet

Nei, jeg leste hva du skrev. Men jeg synes din kommentar var en smule på siden av det tråden handler om. For det er ikke snakk om at barn nødvendigvis må lage full middag til hele familien for det skal bli bra nok.Noen barn gjør det, andre synes ikke det er så stas å holde på, det viktigste er vel at hver familie finner et opplegg som fungerer både ift opplæring i matlaging og det at dagliglivet går rundt rent praktisk uten at en voksenperson er hushjelp for resten av familien. Det er snakk om å bidra i hjemmet og ikke en konkuranse i å ha de flinkeste barna.....

Skrevet

"Hvor hjelpeløs går det an å bli?? Et strålende tips?? Jeg skal også gi deg et strålende tips: Det er kjempesmart å låse døren når du går hjemmefra. Da er det ikke så lett for uvedkomemnde å ta seg inn i huset."

"Hjelpeløs" ?

Hvis jeg velger å si fra til den som tipset om dette at jeg synes det var smart, og at jeg setter pris på at andre deler sine erfaringer med meg, skjønner jeg ikke hvorfor du legger deg oppi det??

Skrevet

Forrige dagen fikk jeg Plusstid i posten. Her står det akkurat en artikkel om hvilke arbeidsoppgaver man kan gi til barn i alle aldre. Forfatterne her krever nok litt mere enn hva jeg gjør med mine barn, men greit å ha noen "regler" å kunne titte på...;)

Jeg prøvde å finne artikkelen til deg, men fant den ikke. Kanskje har den ikke kommet på nett enda, eller jeg fant den bare ikke...;)

Du kan jo titte selv hvis du vil...;)

Skrevet

Takk Thomasine! :)

Jeg fant ikke artikkelen jeg heller, men jeg skal følge det opp og

evnt ta kontakt med redaksjoen så jeg kan få tak i nevnte artikkel.

Skrevet

Hmm.. var visst ikke logget inn over.. Men det var meg,- TS.. ;)

Skrevet

Synes det ser ut som du gjør en strålende jobb C! Lykke til med gjennomføringen av planen - gleder meg til å høre hvordan det gikk!

Jeg har ei jente på 5 som jeg har begynt å introdusere litt "jobber" til. Rommet er selvsagt hennes ansvar å holde ryddig - så også å rydde leker hun har tatt med ellers i huset. Utenom det bretter hun sitt eget tøy og legger det på plass. Tidsbesparelse for meg, og mestringsfølelse for henne. Ellers rydder hun på bordet til middag av og til.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen,- TS her! :)

Ville bare gi en tilbakemelding på hvordan det gikk da de nye retningslinjene

for plikter og arbeidsoppgaver her i hjemmet gikk. ;)

Jeg hadde laget en liste som jeg hadde kopiert opp slik at alle fikk et eks hver.

På lista sto det hva som må gjøres i huset hver dag ( fx rydde sine egne ting, gå tur med hunden sov),

ting som må gjøres nesten hver dag (fx vanne blomster),

ting som må gjøres hver uke ( fx skifte sengetøy) og

ting som må gjøres en gang i mnd ( fx vaske vinduer )

Så fikk alle (jada, far i huset også) beskjed om å tenke litt på hva slags oppgaver de kunne tenke seg å ha, så skulle vi ta et lite "møte" på det neste kveld.

Kvelden etter gikk vi gjennom punkt for punkt, og ble enige om hvem som skulle gjøre hva av meg, far i huset, jenta på 12 og gutten på 8.

Noen av arbeidesoppgavene måtte vi trekke lapp om fordi begge ungene ville ha dem! :ler:

Nå har det gått en uke og stort sett har de gjort det de skulle.

Jeg regner med at det vil ta litt tid før de husker alt, og det blir litt rutine i ting, men tror det blir bra, jeg!

Merker også at ungene får litt mer eierforhold til oppgavene og passer på at andre ikke roter/søler på "deres" område!

Takk for alle gode råd og støtte herfra,- ikke alltid lett å vite hva en skal gjøre, og særlig ikke når man "bare" er stemor.. :sjenert:

Gjest seroxata
Skrevet
Takk for mange gode svar!  :)

Jeg har forsøkt å bare la det flyte for at far skal se hvordan det blir seende

ut når barna ikke hjelper til..

Men det går bare ut over meg, for jeg mistrives skikkelig når det ser ut

som et risehus rundt meg, mens far ikke engang legger merke til det..

og der kjente jeg meg VIRKELIG igjen! hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...