Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sliten... :tristbla:

Min mann har to barn på 8 og 12 år som bor hos oss annenhver uke.

Deres far og jeg har bodd sammen i litt over 3 år nå.

Hjemme hos sin mor har de så vidt jeg vet ingen plikter..

Ingen av dem er flinke til å rydde etter seg, selv om det har blitt bedre etterhvert, og det er det jeg som har presset på.

Men nå er jeg drit lei av å rydde etter alle andre!

Det jeg lurer på er,- hva slags plikter er det vanlig at barn i den alderen har hjemme?

Veldig takknemlig for svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vi det igjen...

Han har barn, hun gjør jobben.

Jeg ville prøvd å la være å legge meg opp i oppdragelsen av hans barn, og heller latt ham ta konsekvensen av at barna hans ikke hjelper til hjemme. Så kanskje det skjer noe?

Skrevet

Jeg synes godt de kan rydde etter seg og holde orden og slikt, men å lage middag som 10 åring???

Skrevet
Jeg synes godt de kan rydde etter seg og holde orden og slikt, men å lage middag som 10 åring???

Det klarer 10-åringen min helt fint. Han har ikke noe stort repertoar, men han er en kløpper til å steke pannekaker.

Skrevet

Du kan helt klart forvente både at de rydder etter seg selv, og at de bidrar til fellesskapet. Men pass det for å innføre et helt nytt sett av regler over natta. De er ikke vant med det, og det kan bli veldig overveldende. Finn ut hva som plager deg mest, og sørg for at dette innføres som en vane. Enten det er å plukke opp klær etter seg eller sette inn kopper etter middagen. Avtal på forhånd med din mann, slik at dere begge er helt konsekvente, og kommer med vennlige påminnelser til vanen sitter. Så kan dere innføre en ny vane, og deretter en til. Dere ser fort hvor mye de klarer, og de vil nok bli flinkere etterhvert som de får prøve seg. Og husk at det ofte er lettere å gjøre ting sammen (alle lager middag) enn at de må gjøre ting alene :)

Skrevet

Selvfølgelig kan en tiåring være med å lage middag! Jeg har ei jente på 11. Hun baker muffins, lager omelett,varmer pølser, koker suppe og kakao helt alene. Vi er i nærheten og kan hjelpe om det er noe, men hun står for planlegging og gjennomføring.

Når jeg lager middag er som regel alltid en av jentene med å hjelper til. Det kan være å skrelle poteter og gulrøtter, kutte grønnsaker, dele fisk og kjøtt, røre i sausen osv. Når skal ungene lære seg å lage mat om de ikke får lov til å være med?

Når det gjelder andre plikter dekker jentene middagsbord, går ut med søppel, setter inn varer etter handling,rydder gangen,rommet sitt og hjelper til på stua. de er med på å sortere klær, sette på vaskemaskin, henge opp, legge sammen og legge inn klær.De er kløppere på støvtørking og svinger også støvsugeren.

Det skal noe til å holde en leielighet i orden om man er mange, og jeg synes det er bare rett og rimelig at alle hjelper til med det de klarer. Og barn klarer mye om de bare får tid til å lære det!

Det trenger jo ikke å bli kadaverdisiplin utav det selv om ungene må være med på husarbeid. Vi rydder sammen, hver tar sitt område. Og i løpet av en halvtimes tid er huset rimelig strøkent.

Skrevet

Mine barn er 4 og 6 år og de har en del daglige plikter, og det forventes at de hjelper oss når vi spør. De dekker på frokost og middagsbordet hver dag, rydder av etter seg, og en gang i uka må de rydde av alt fra middagsbordet og sette det på kjøkkenet. De må rydde rommet, og rydde etter seg ute og inne ellers. De liker også å være med å lage mat, røre i gryta og slikt. Ellers bærer eldstemann ut søpla et par dager i uka og går ned i fryseren med frysevarer etter handleturen. De må også legge sammen klærne sine om kvelden, og legge skitne klær i skittentøykurven. De prøver også å hjelpe til når jeg skifter på sengene. Og hjelper meg å bære opp klær fra vaskekjelleren, og henter litt ved(men det er fordi de syns det er gøy, ikke noe de må). Rett og slett noen flinkinger er de, og det tar faktisk ikke mye av tida deres heller. Og når mine unger klarer det i den alderen de er i, ville jeg forvente det samme av unger på 8 og 10 år, pluss støvsuging på rommet, og ta ut av oppvaskmaskina o.l.

Men man trenger jo ikke begynne med alt på en gang hvis ungene ikke er vant med plikter fra før. Da kommer de bare til å synes at du er en slemming. Begynn med middagsbordet feks. og si at de må rydde etter seg selv, slik som alle andre i huset osv. Ta det litt etter litt så går det nok bra. Unger tilpasser seg fort, og så lenge du ikke blir en hustyrann som bare står og kommanderer dem hele tida, men gir gode tilbakemeldinger og skryt så blir det sikkert ikke store problemer heller.

Skrevet

Takk for mange gode svar! :)

Jeg har forsøkt å bare la det flyte for at far skal se hvordan det blir seende

ut når barna ikke hjelper til..

Men det går bare ut over meg, for jeg mistrives skikkelig når det ser ut

som et risehus rundt meg, mens far ikke engang legger merke til det..

Men,- nå har jeg gjort noe lurt tror jeg.. ;)

Jeg satt opp en liste over tingene som faktisk må gjøres i et hus.

Jeg delte lista inn i det som må gjøres hver dag, noen dager i uka, hver uke og hver mnd.

Så satt jeg opp forslag over hvem som skal gjøre hva..

Dette etter råd og innspill fra dere om hva ungene kan klare! :)

Denne lista skal jeg presentere de for til torsdagen for da har vi alltid "samle-dag".

Blir spennende! ;)

Skrevet

Jeg ville nok ha vært forsiktig med å legge masse plikter på ungene helt alene. Dette er noe du bør ta opp med far, og så utfører dere endringene sammen. Kommer alt fra deg, så kan det oppleves veldig voldsomt av barna.

Jeg synes forøvrig ikke at man skal pålegge unger i den alderen å lage middag og slike ting. I første omgang kan det være nok at de faktisk lærer å holde orden rundt seg selv. Legge skittentøy i skittentøyskorgen, rydde bort etter seg etter at de har spist, hjelpe til med å lage middag. Når det gjelder "større" oppgaver som å lage middag og støvsuge, så tror jeg det er lurt å gjøre det til en positiv ting. De fleste synes det er gøy å få være med å hjelpe. Tror det kan være lurt å faktisk spørre dem om de har lyst til å være med å hjelpe, fremfor å si at nå skal du gjøre slik og slik.

Skrevet

Bare så det er sagt. Når jeg var ti hadde jeg en dag i uken å lage middag på. I perioder iallefall. Jeg synes det var knall! Følte meg voksen. Mamma var ikke lang unna, og rettene var nok ikke helt avanserte ;)

Skrevet
Takk for mange gode svar!  :)

Jeg delte lista inn i det som må gjøres hver dag, noen dager i uka, hver uke og hver mnd.

Dette etter råd og innspill fra dere om hva ungene kan klare!  :)

Denne lista skal jeg presentere de for til torsdagen for da har vi alltid "samle-dag".

Blir spennende! ;)

Dette vil jeg advare deg på det sterkeste mot å gjøre! Disse barna er i følge deg ikke vant til å gjøre noe som helst i huset, og de vil få et sjokk over en slik liste. Selv voksne kan synes at skriftlige krav kan bli voldsomme, ting bør etter min mening tas opp muntlig først. Det er mer avvæpnende.

Du kan også risikere at barna synes du er en ordentlig bitch som forlanger de skal "jobbe i huset". Jeg synes absolutt det er deres far som skal fortelle dem hva de eventuelt skal ha av plikter. Du kan mer enn gjerne ha en mening, men la det være han som forteller dem hva de har å gjøre, i hvert fall så lenge det er helt nytt.

Føler de seg forresten hjemme hos dere i utgangspunktet? Henter de seg mat eller drikke selv, eller tilbyr dere? Er de mer gjester enn barn i sitt andre hjem? Dette må selvsagt tas med i vurderingen.

Innføring av plikter ville jeg gjort på en meget forsiktig måte. Ikke noen lister, og la det være faren som tar det opp med barna og tar støyten i første omgang.

Skrevet
Selvfølgelig kan en tiåring være med å lage middag! Jeg har ei jente på 11. Hun baker muffins, lager omelett,varmer pølser, koker suppe og kakao helt alene. Vi er i nærheten og kan hjelpe om det er noe, men hun står for planlegging og gjennomføring.

Å kalle dette "å lage middag" er meget overdrevet. Datteren din kan varme seg mat, riktignok. Men hun lager ikke mat. Dine eksempler krever helt minimalt med planlegging, så det er med respekt å melde begrenset hvor imponert jeg blir.

Når det er sagt, jeg kjenner faktisk barn ned i tiårsalderen som lager enkle middager, der det inngår koking av poteter og grønnsaker, steking av kjøtt og laging av saus, uten at foreldrene er i nærheten. De kommer hjem til ferdig middag. Så jeg er enig med deg i at barn i den alderen absolutt kan lage middag. Kanskje på tide å utfordre datteren din litt mer? Jeg er helt sikker på at hun vil klare det - så lenge mor og far lar henne ;)

Skrevet
la det være faren som tar det opp med barna og tar støyten i første omgang.

:Nikke:

Skrevet
Takk for mange gode svar!  :)

Jeg har forsøkt å bare la det flyte for at far skal se hvordan det blir seende

ut når barna ikke hjelper til..

Men det går bare ut over meg, for jeg mistrives skikkelig når det ser ut

som et risehus rundt meg, mens far ikke engang legger merke til det..

Dette etter råd og innspill fra dere om hva ungene kan klare!  :)

Blir spennende! ;)

Ikke så veldig spennende, det kommer til å gå rett vest skal jeg si deg :ler:

Ikke meninga å være slem altså, men helt seriøst så mener jeg at det kommer til å gå galt om du forsøker på det du beskriver.

For det første forsøker du å innføre alt på en gang. Ingen klarer å legge om til nye rutiner på 1-2-3, det varer i beste fall i noen få uker, så er det tilbake til den gamle tralten, og ting blir enda vanskeligerer neste gang, mens du blir enda bittrere og mer sliten i mellomtida. Les mitt forrige innlegg en gang til. Og husk at dette er noe ungene absolutt ikke kan fra før, de trenger tid og god veiledning for å lære, en ny ferdighet av gangen og ikke alt på en gang.

En annen sak er at det virker som om du overkjører faren i dette. Du og han må stå sammen i dette. Og han må bidra på lik linje med deg, for om han ikke er med og om han ikke er et godt forbilde i dette så nytter det ikke at du prøver å få barna med. De vil se på han, og vil gjøre som han.

Håper dere finner ut av dette, og lykke til!

Skrevet

Nå kommer ikke dette "plutselig", de har blitt mer og mer vant til å måtte hjelpe til her hjemme de tre årene jeg har bodd sammen med dem.

De gjør det jeg ber dem om når jeg ber om det, men det jeg håper å oppnå er at de gjør ting uten å måtte bli bedt om det / mast på hele tiden.

For når jeg ikke er der, gjøres det lite...

Og siden jeg jobber turnus, hender det ofte at når jeg kommer hjem kl 23 om kvelden og ungene har lagt seg, flyter det av deres ting overalt, skitne kopper ol.

Jeg vil at ungene skal få litt mer eierforhold til pliktene sine.

Og ja,- jeg roser dem ofte og mye!! ;)

Og nei, far overkjøres ikke. Han har fått mange sjanser til å iverksette noe på dette området, men ikke gjort noe. :sjenert:

Derfor tar jeg tak i det nå, for nå er jeg rimelig frustrert, men vi skal selvsagt presentere dette samlet i morgen.

Det skal ikke "bli tredd nedover ørene på ungene" heller, de er veldig klar over at jeg trenger mer hjelp her hjemme..Ingen overraskelse, det altså.

Nye arbeidsoppgaver krever selvsagt "opplæring" og det skal de selvsagt få både av far og meg.

Noen her spurte om ungene følte seg hjemme her.. De bor her 50 % av tiden og ser på dette som hjemmet sitt,- minst like mye som hos mor..

Ut fra en del av innleggene her har jeg forstått at jeg kan forvente mer av ungene enn jeg har gjort til nå, og tror jeg har fått et rimelig greit bilde av hva slags arbeidsoppgaver de kan ha. Igjen takk! :)

Skrevet
Ut fra en del av innleggene her har jeg forstått at jeg kan forvente mer av ungene enn jeg har gjort til nå, og tror jeg har fått et rimelig greit bilde av hva slags arbeidsoppgaver de kan ha.  Igjen takk!  :)

Det ser det ut som du kan. Men først og fremst synes jeg det ser ut som du kan forvente mer av barnas far.

Skrevet

Jeg synes det er en kjempeide å lage en plan sammen med mann og barn.

Jeg har ikke lest alle innleggene, men har et forslag som kanskje ikke er nevnt. For det første, ta dette opp med far først, diskuter hva dere BEGGE synes er rimelig arbeidsfordeling og hvordan dette skal legges frem for barna, slik at dere står samlet når barna mest sannsynlig blir å protestere :ler:

Når dere forhåpentligvis er kommet til enighet med barna - så ha listen hengende på kjøleskap evt annen plass den vises, og la det bli en rutine at barna tar en titt på den f.eks rett etter skoletid, da kan de gjøre sine plikter etter listen - der kan dere også skrive "huske lekser", "huske å rydde opp etter kveldsmaten", "huske å sette skoene på skohylla" eller lignende ;)

Jeg hadde mye diskutering med min datter angående plikter o.l, hun "husket" aldri for det er jo "vanlig" å være glemsk og vimsete i hennes alder sier hun:legrine:

Listen på kjøleskapet gjør at jeg bare kan henvise til den i stede for å måtte mase. Hun syntes listen var laaang til å begynne med, men oppdaget fort at utenom leksene så var resten fort gjort - og hun lærte at det var like greit å ta opp ting og tang etter seg med en gang istede for å vente :)

lykke til

Skrevet

Jeg synes du skal snakke med far enda en gang. Om det nå er slik at han ikke ser rotet, og det faller på deg i stedet, hvordan kommer det da til å bli om dere får barn selv?

Skrevet
Å kalle dette "å lage middag" er meget overdrevet. Datteren din kan varme seg mat, riktignok. Men hun lager ikke mat. Dine eksempler krever helt minimalt med planlegging, så det er med respekt å melde begrenset hvor imponert jeg blir.

Når det er sagt, jeg kjenner faktisk barn ned i tiårsalderen som lager enkle middager, der det inngår koking av poteter og grønnsaker, steking av kjøtt og laging av saus, uten at foreldrene er i nærheten. De kommer hjem til ferdig middag. Så jeg er enig med deg i at barn i den alderen absolutt kan lage middag. Kanskje på tide å utfordre datteren din litt mer? Jeg er helt sikker på at hun vil klare det - så lenge mor og far lar henne  ;)

Det ligger ikke for alle 10åringer å kunne lage mat alene. Noen er flinkere og mer interessert i slikt enn andre. Ikke drep lysten deres til å lære å lage mat på egenhånd. Har de lyst la dem få gjøre det, men dersom de ikke interesserer seg for det mener jeg det er best å la dem vente til de blir litt eldre. For meg virker det som det viktigste for "mor" i huset er at de rydder opp etter seg og holder orden. Start med det. Det er mitt råd.

Skrevet

Diskuterte lista med far i huset i dag,- og han synes den var veldig fornuftig.

Så nå da vi er enige kan vi legge den fram for ungene. Meningen er selvsagt at vi alle er enige om det som står der,- og hvis ungene vil feks bytte plikter med hverandre er det selvsagt greit!

Meningen var å legge dette fram i dag, men pga andre ting som skjedde må vi vente til neste fredag da ungene kommer til oss igjen.

Fikk et strålende tips fra ei her om å la lista henge på kjøleskapet eller annet egnet sted! Kjempesmart,- for ungene her "glemmer" også veldig ofte... ;)

Igjen,- takk for gode råd! Skal holde dere oppdatert om hvordan det gikk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...