juliannae Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Lurer på hva dere som har pus eller har erfaring med pus gjør med den når dere er på arbeid? Jeg har siden han var stor nok til å gå ut hatt et vindu åpent slik at han kan gå inn og ut som han selv vil. Har fått litt betenkligheter med det etterhvert. Jeg har ikke noen små vinduer så det vinduet han går inn og ut er standard størrelse, ergo alle kan komme inn. Nå bor vi i ett nabolag, men det finnes mange som er slu. Det andre problemet mitt er at andre katter kommer inn det vinduet og spiser av maten hans. Han virker også engstlig av at det er andre katter inne hos han. Han er kastrert og derfor ingen slåsskjempe. Kattedør er desverre ikke aktuelt da det ikke er fint og vi har bare en terrasedør i stuen utenom den vanlige hoveddøren. Lar dere pus være ute, mens dere er på arbeid? eller har dere andre tips. Har forresten også latt han være inne om dagene, men virker som det kan være litt kjedelig for en ekte utepus
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Vår er ute, helt frivillig, hele dagen. Selv om jeg jobber hjemmefra og kan slippe han inn ved behov er det sjeldent det skjer. Vår er også en kastrert hankatt - og han slåss som bare det, han, om det er andre katter i nærheten... Nå er vi i en veldig heldig situasjon, da - vi bor langt fra trafikkert vei og pusen har tilgang på låve med diverse lune gjemmesteder og områder han kan utforske selv om det skulle bli dårlig vær.
Gjest Eir Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Våre er ute dersom de går ut om morgenen, og inne dersom de vil være inne. Funker helt greit det, og de har også tilgang på låve å være i, dersom de vil det.
juliannae Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2006 Vi og har en låve i nærheten som han bruker mye tid i, reine musejakten der nede ikke spesielt trafikkert her heller, ett stykke til hovedveien. Så dere synes ikke det er mange timer for pus å være ute uten mat (jobber ca 8 t/dag). Jeg har sluttet med kattedoen da, men skal jeg ta den inn i tilfelle pus velger å være inne en dag eller klarer en pus seg lenge uten å gå på do? Han har aldri hatt noen "uhell" så derfor vet jeg ikke
Gjest Eir Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har sluttet med kattedoen da, men skal jeg ta den inn i tilfelle pus velger å være inne en dag eller klarer en pus seg lenge uten å gå på do? Han har aldri hatt noen "uhell" så derfor vet jeg ikke ← Du bør ha do inne, for sikkerhets skyld, dersom ingen er der til å slippe den ut. Dersom katten ikke holder seg og har ett uhell kan dette være med å etablere en vane hvor den tisser inne, og det er veldig vanskelig å venne den av meg igjen. I tillegg til at det er veldig frustrerende for katten å evt gå å holde seg.
Midna Skrevet 9. oktober 2006 #6 Skrevet 9. oktober 2006 Vi har ingen kattedør eller liknende så hos oss så er katten enten inne eller ute når vi er på skole/jobb. Er den ute lar vi den være der, og vil den være inne er den det. Har aldri vært noe problem. Har en kattedo inne i tilfelle den måtte på do, men den pleier som regel å holde seg for det, bruker den bare en sjelden gang men greit å ha for sikkerhets skyld Så vil ikke tro det er noe problem å være borte åtte timer. Hvis man for eksempel går i fra katten inne så legger den seg som regel og sover når den finner ut at det ikke er noen hjemme
Gjest Norwegian Blue Skrevet 9. oktober 2006 #7 Skrevet 9. oktober 2006 Vå er inne på dagtid bare hvis en av oss glemmer å hive ham ut. På ettermiddagen og i helgene får han være inne mens vi ikke er hjemme, så lenge vi ikke er borte hele dagen. Når han er inne sover han bare. Vi har ikke do inne og han har ikke tisset inne siden han var liten baby. Han er flink til å holde seg, for han har blitt gjenglemt inne noen dager når det er hektisk om morgenen stakkars. Han er skikkelig utekatt-type, svær langhåret skogkatt som kan være borte flere uker av gangen om sommeren, selv om han er kastert. Han blir allikevel litt sutrete om kvelden når han blir hevet ut. Men han overlever han, har åpen garasje å krype inn i. Og ofte sitter han utenfor på terrase bordet og ser inn, uten å ville inn når vi åpner døra. Rar pus. Vi bor i by og det er ikke aktuelt å ha vindu åpent, men det syntes jeg ikke det er behov for heller, han har bare godt av å være ute i frisk luft og ikke ligge å sløve og bli feit hele dagen.
Gjest Gjesta Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 Det varierer litt. Er den inne om natten vil den veldig gjerne ut om morgenen, og som regel kommer den ikke inn igjen til jeg reiser. Bortsett fra hvis det er veldig kaldt og/eller vått ute. Her er det ingen faste rutiner på ute/innetid og katten styrer det veldig fint selv og lider ingen nød hvis den må være ute hele dagen. (denne katten banker også på vinduet i verandadøren når den vil inn ).
juliannae Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 9. oktober 2006 Pus er inne med oss om natten (jeg synes det er tryggest) så da har han kanskje ikke så vondt av å være ute om dagen i arbeidstiden min. Bare jeg som kan være en hysterisk pusemamma til tider
animelona Skrevet 9. oktober 2006 #10 Skrevet 9. oktober 2006 Pusen vår er som regel ute om dagen. Hun sover inne om natta så om morgenen vil hun gjerne ut!
Rikke Skrevet 10. oktober 2006 #11 Skrevet 10. oktober 2006 Vår pus er alltid inne hvis jeg og/eller samboer drar noe sted, men er mye ute ellers. Liker kort og godt å vite hvor lillegutt er når vi selv ikke er tilstede.
Havfrua Skrevet 10. oktober 2006 #12 Skrevet 10. oktober 2006 Vi har heller ikke kattedør men katten vår styrer dette med å være ute og inne fint selv. Han er ofte ute om natta men pleier alltid dukke opp på morgekvisten for å få seg litt mat. Er det fint vær så vil han som regel være ute på dagtid mens vi er på jobb, men hvis det regner så sover han gjerne inne. Vi har alltid kattedoen tilgjenelig om han er inne på dagtid eller natta, men jeg kan ærlig talt ikke huske sist gang han brukte den. Jeg tror ikke katten din vil ta skade av å være ute mens du er på jobb, og for all del ikke sett vinduet hjemme på vidt gap når du ikke er hjemme. Det er jo som å si velkommen inn til innbrudstyver.
Tabris Skrevet 10. oktober 2006 #13 Skrevet 10. oktober 2006 (endret) Vår katt er som regel ute når vi er ute. Hvis vi bare skal være borte et par timer og hun ligger godt krøllet sammen og sover, så lar vi henne være. Men for lengre perioder så slipper vi henne ut. Edit: Off-topic. har startet egen tråd Endret 10. oktober 2006 av Tabris
Gjest Gjesta Skrevet 10. oktober 2006 #14 Skrevet 10. oktober 2006 Den minste pusen (5 mnd gammel) er alltid inne når jeg er på jobb. Vil ikke stenge den ute så lenge av gangen siden den bare er kattungen og den er kort pels og fryser lett. Den eldste er inne dersom den vil eller ute dersom den heller vil være det. Han har tykk og varm pels og er en ekte utekatt, så det gjør meg ingenting å ha han ute de 8-9 timene jeg er på jobb.
Sheba Skrevet 11. oktober 2006 #15 Skrevet 11. oktober 2006 Vår pus er alltid inne om natten, og slippes ut på morgenen dersom han har lyst til det. Har stort sett vært ute hver dag mens vi har vært på jobb siden mai måned, men kommer til å holde han inne etterhvert som det blir skikkelig kaldt. Da er han bare ute på ettermiddagen og kvelden når vi er hjemme. Kommer alltid når vi roper han inn for kvelden (ca kl 22). Snille pusen min! Nå er det allerede såpass kjølig for han at han står på trappa og venter når jeg kommer hjem fra jobb, og da er han som oftest ferdig med utelivet for den dagen. (og ja - katter fryser de også. Det er kun skogskatter her i Norge som har pels og kondisjon til å klare seg fint ute når nettene blir lange og kalde). I sommerhalvåret går han mest på do ute, men kassa har vi alltid stående året rundt uansett. Han bruker den når han er inne, synes ikke noe om at pus skal måtte holde seg f.eks. bare fordi det regner ute! (og da vil han ikke ut på vilkår). Pus er forøvrig kastrert, men tar gjerne en fight med nabokatter som våger seg inn på hans område!
Tabris Skrevet 11. oktober 2006 #16 Skrevet 11. oktober 2006 Ja, det glemte jeg å nevne -jeg kom på det da jeg leste Sheba's innlegg; Når frosten kommer, så lar jeg pus får være inne når og hvor mye hun vil. Da setter jeg frem kattesanden, fordi - som Sheba var inne på - katter er ikke laget for å tåle den norske vinteren.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 11. oktober 2006 #17 Skrevet 11. oktober 2006 Da setter jeg frem kattesanden, fordi - som Sheba var inne på - katter er ikke laget for å tåle den norske vinteren. ...med mindre det er skogkatt Vår pus hadde blitt pottesur og gått på veggene om han måtte ha tilbringet mesteparten av dagen og natten inne hele vinteren. Han, som katter flest av den typen, trives absolutt bedre ute, så lenge han får komme inn til litt kos når det passer.
Tabris Skrevet 11. oktober 2006 #18 Skrevet 11. oktober 2006 Ja, skogkatten er vel en av de få av de langhårete raser som har en pels som faktisk virker slik den skal? Jeg holder selvsagt aldri en katt inne mot sin vilje (unntatt når jeg nettopp har flyttet et sted). Hvis pus vil ut i snøstorm og frost, så værsågod.
juliannae Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #19 Skrevet 11. oktober 2006 Ja, skogkatten er vel en av de få av de langhårete raser som har en pels som faktisk virker slik den skal? Jeg holder selvsagt aldri en katt inne mot sin vilje (unntatt når jeg nettopp har flyttet et sted). Hvis pus vil ut i snøstorm og frost, så værsågod. ← Hva gjør du hvis pus vil ut når det er kaldt ute og du vet at du skal være borte en halv dag? Lar du pus gå ut da, eller prøver du å holde den inne. Du skjønner pus er ganske glad i utelivet og jeg ser for meg at det er vanskelig å holde han inne når jeg skal på jobb, men jeg er redd jeg skal bekymre meg hele vinteren mens jeg er på jobb at han er ute å fryser, men vil ikke holde han inne mot hans vilje heller. Dette er jo "barnet" mitt så jeg er nok en smule hysterisk
Tabris Skrevet 11. oktober 2006 #20 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg ville sluppet ham ut. Så lenge han får komme inn når du er hjemme - og kanskje også være inne om natten når det er på det kaldeste (hvis han selv vil) - så tror jeg ikke det er noe problem. Hvis du ikke vet om noe sted han kan gå og varme seg, så kan du - hvis du vil - lage et bittelite "kattehus" til ham rett utenfor. Jeg kjenner noen som har gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå