Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Vi skal til Amsterdam. Finner mange aktuelle hoteller, men siden vi aldri har ært der før, aner vi ikke hva som er sentralt evt. hvor stort sentrum er etc. Vil gjerne ha ett rimelig, men ok hotell. Har kikket litt på restplass.no og funnet ut at det finnes en del i prisklasse 600-800kr. Noen som har noen anbefalinger?? Evt. hvordan er flyplassen i Amsterdam? finnes det flere? er den/de lette å finne frem på? og hvordan er det å komme seg til sentrum? Evt. pris? Er Amsterdam dyrt? Hvor mye lommepenger må man beregne på mat for 2stk ca, har tenkt å være der i 5 dager/4 netter. Tenkte å se Anne Franks hus, Heineken museet, Van Gogh. Noe vi MÅ se?? (Søkefunksjonen funker ikke, så finner ikke gamle tråder...) Takk på forhånd!
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Flyplassen i Amsterdam er stor, forbered deg på å høre en stemme som sier "mind your step" når dere går på de utallige rullebåndene Man kan ta tog til byen på få minutter. Mener ikke å huske at drosje var så dyrt heller. Prøv å finne et hotell med grei gangavstand til Damrak, hovedgate med masse butikker. Anbefaler ellers Anne Frankhuset og Rijksmuseum blant annet. Hvis dere skal være i fem dager vil jeg absolutt anbefale en tur ut på landet, til feks. Volendam/Edam eller noen andre småbyer. Kanskje til og med en tur til Belgia og Brüssel/Brügge
Donpedro Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg trivdes ved Leidseplein. Synes det var ok å se van Gogh, kanaltur og ellers slafe på kafeer og rusle rundt. Redlight var også spesielt.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Schiphol er en av Europas aller største flyplasser. Den er diger, du risikerer å gå 20 minutter fra innsjekk til gaten, så beregn alltid god tid på tilbaketuren (og i disse terrortider tidvis evigvarende køer ved innsjekk, passkontroll etc)! Dog er det en oversiktlig flyplass, tilmed jeg (født uten retningssans) finner frem ved å lese skilter. Sentrum av Amsterdam er rimelig kompakt i forhold til andre byer på denne størrelsen. Den er en grei gå-by (med brostein, husk gode sko). Husk å pakke kart og kikke på dette innimellom fordi kanalene ligger formet i hesteskomønster dvs. følger du en kanal og tror du går mot nord vil den samme kanalen etterhvert lede deg i stikk motsatt retning Vær oppmerksom på: Redlight District ligger på vestsiden av Damrak. RLD har etterhvert blitt en turistattraksjon i seg selv pga en sin spesielle type vindusshopping og sin enorme tetthet med coffeeshops. Her finner du mange billige hoteller. Vær klar over at hotelladresser i horestrøket (gjerne med oudezijds- i navnet) selvfølgelig ofte betyr svært avkledde damer i vinduene i 1.etg, støy og tett hasjrøyk sivende opp fra nabopuben. Ikke farlig, men altså for spesielt interesserte. Damrak er den brede stapp fulle gata som går fra Centraalstation opp til Dam. Dette er turisttråkket, men ingen vet hvorfor;) Skal du shoppe: følg Niewendijk, parallellgata til høyre for Damrak opp til Dam. Masse snacks av unge klær og sko til alle priser. Etter Dam følger du Kalverstraat (mest kjente handlegata) opp til Munttoren, inn i Regulier-noe-straat og når du kommer til Rembrandsplein er dette ett av de bedre utelivsstrøkene i byen. Her er bra å bo. Området rundt het Spui (godt vannhulltorg) er også et greit strøk å bo i. Du finner det på høyre side av Kalverstraat når du nærmer deg Rembrandtsplein. Leidseplein ligger ca 10 minutter gange fra Rembrandtsplein med alle sine barer/puber/ nattklubber og flere sidegater proppa fulle med restauranter. Dette er mitt favorittstrøk å bo i Amsterdam:) Dyrt? Ikke i forhold til de fleste andre hovedsteder i vesteuropa. Langt billigere enn Norge iallefall. God tur!
Gjest Deception Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Anbefaler også at dere finner hotell i området ved Leidseplein, eventuelt i Museumskvarteret. Ellers har gjesten over meg sagt det aller meste. Jeg Amsterdam!
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #6 Skrevet 10. oktober 2006 Sjekk ut Hotel Luxer. Ligger ganske nærmer Red Light, men ikke helt oppi. Også nærme Leidseplein og handlegaten Kalverstraat. Lite og spesielt hotell, men rent og god frokost.
gard Skrevet 10. oktober 2006 #7 Skrevet 10. oktober 2006 Hei Jeg var i Amsterdam for noen år siden og jeg har lagt ut et reisebrev på min hjemmeside http://gardkarlsen.com/amsterdam.htm . Amsterdam flyplassen (Schiphol) er en av mine favoritt flyplasser. Den er stor men det er en terminal så man kan gå til alle gatene. Det er masse shopping muligheter....jeg vet ikke om prisene er så bra men det er greitt å ha noe å kikke på dersom man skal vente en stund. Toget inn til byen tar du etter at du kommer ut fra ankomsthallen...følg skiltene. Toget til sentrum tar 15-20 minutter. Håper du får en flott tur
Pinki Skrevet 10. oktober 2006 #8 Skrevet 10. oktober 2006 Flyplassen i Amsterdam er stor, forbered deg på å høre en stemme som sier "mind your step" når dere går på de utallige rullebåndene ← Stemmer, det husker jeg veldig godt!! Amsterdam er min favorittstorby, GLED DEG! Du har fått mange gode tips her så jeg vet ikke om jeg har så mye mer å tilføye. På Anne Franks hus blir det milelange køer utover dagen, så still deg gjerne i kø litt før åpningstid. Ellers kan en båttur på kanalene være koselig hvis du har litt fint vær. GOD TUR!
Pinki Skrevet 10. oktober 2006 #9 Skrevet 10. oktober 2006 Var forresten i Amsterdam sist i påsken, da bodde vi på et hotel som het Tulip in eller noe veldig sentralt i forhold til Kalvestraat og til en ok pris. Vil også anbefale Jordaan-området, ikke så turistifisert
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå