Gjest HB Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Det er vel vanlig at et barnerom pusses opp når poden skal begynne på skolen (h*n får skrivepult og "stort" rom), og når h*n begynner på ungdomsskolen/videregående (barnesengen byttes ut med sovesofa/rammemadrass e.l.). Men er det flere ganger man kan pusse opp? For eksempel i overgangen fra sprinkelseng til stor seng, men før skrivebordet kommer inn e.l. Hva ville du gjort? Og nå ser vi bort fra økonomiske hinder osv. Hilsen Lille meg
Maja_83 Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Man trenger jo ikke nødvendigvis ha et påskudd for å pusse opp Er jo hyggelig å skifte om på detaljer en gang i blant uavhengig om man markerer at barnet blir eldre osv. Fort gjort og gøy å pusse opp små rom
Malama Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Du KAN jo pusse opp kontinuerlig om du vil. Du kan fint pusse opp når du bytter ut sprinkelsenga, om det er det du har lyst til. (muligens særlig aktuelt dersom du har innredet et veldig BABY som og nå vil ha et småbarnsrom?) Mang vil vel oppleve å flytte i løpet av barnas oppvekst (gjerne fordi behovet for noe større dukker opp når familien vokser) og da er det jo naturlig med en "oppdatering" av barnets rom (det blir jo et nytt rom, som man da innreder etter aktuell alder?) Mitt pikerom ble bare pusset opp en gang mens jeg bodde der, og senga ble da ikke byttet. Men det er jo fordi jeg ikke FIKK det rommet før jeg begynte på skolen, det var aldri et småbarnsrom. Før den tid flyttet vi et par ganger mellom ulike leiligheter, og eget rom hadde jeg ikke så vidt jeg vet. Hva jeg ville gjort ER i stor grad preget av økonomiske aspekter, men også "tiltaket" det er å pusse opp et rom, så jeg ville nok ikke pusset det opp årlig akkurat. Men ettersom jeg ikke har barn, og derfor heller ikke barnerom i huset, så er jeg ikke egentlig helt egnet til å svare på hva jeg ville gjort, for jeg vet ikke.. I ALLE FALL ikke når jeg skal se bort fra økonomi (for økonomi er en grunnleggende del av min tankegang, det er bare slik jeg er)
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Du kan så klart pusse opp så ofte du har lyst, men barn er ofte laget slik at de ønsker de små forandringene, ikke store. De liker ofte det kjente og kjære. Vi pusset opp da de begynte på skolen, som en markering av at de ikke lenger var "småbarn", og da de begynte på ungdomsskolen fordi de behøvde et annet rom da... Ellers har vi byttet farger på gardiner for å få en forandring. Vi har byttet ut noen møbler, gjort rommet mer praktisk for deres bruk... Laget kosekrok/putekrok osv. Veldig billig, og den enkleste måten for "opp-pussing"
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Det er vel naturlig på pusse opp når barnet kommer i puberteten/tenårene og vil ha en mer ungsomsstil. Ellers så må vel folk kunne klare å se/velge selv når et rom i deres eget hus trenger oppussing, uten å måtte vite hva som er "vanlig"?
Gjest HB Skrevet 9. oktober 2006 #6 Skrevet 9. oktober 2006 Ellers så må vel folk kunne klare å se/velge selv når et rom i deres eget hus trenger oppussing, uten å måtte vite hva som er "vanlig"? ← Jeg klarer da fint å se om rommet trengs å pusses opp eller ei selv. Jeg var mest nysgjerrig på hva andre ville valgt dersom de kunne velge fritt. Men ellers synes jeg Gjest 11:38 hadde et poeng i at barn selv ikke trenger/ønsker de store forandringene. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #7 Skrevet 9. oktober 2006 Det er vel vanlig at et barnerom pusses opp når poden skal begynne på skolen (h*n får skrivepult og "stort" rom), og når h*n begynner på ungdomsskolen/videregående (barnesengen byttes ut med sovesofa/rammemadrass e.l.). Men er det flere ganger man kan pusse opp? For eksempel i overgangen fra sprinkelseng til stor seng, men før skrivebordet kommer inn e.l. Hva ville du gjort? Og nå ser vi bort fra økonomiske hinder osv. Hilsen Lille meg ← Du kan jo pusse opp til hver helg om du vil......har man flere barn, så ser man fort at her skal ungene bo. Rommene blir jo merket etter barn, så opppussing for oss ble til de kom til verden. Neste gang var når de begynte på skolen. Så ble det pusset opp i konfirmasjonstiden med mere "voksne" møbler. Rommene har ikke sett ut i de to siste periodene....phuuu svettt
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 i den perioden jeg bodde hjemme hos foreldrene mine ble rommet pusset opp en gang. Da jeg var liten delte jeg rom med min mor. Da jeg var rundt 8 år ble det oransje 70-tallsrommet pusset opp med en barnslig tapet. Desverre var ikke mine foreldre like ivrige på oppussing etter den tid, så jeg måtte ha bamsetapet helt fram til jeg flyttet hjemmefra Mitt råd er derfor og kanskje velge litt mer nøytrale farger og stil. Det er ikke sikkert man orker å pusse opp like ofte når ungen blir eldre, men det er kanskje da det er viktigst å ikke ha så barnslig rom?
Gjest Gjesta Skrevet 9. oktober 2006 #9 Skrevet 9. oktober 2006 Mitt råd er derfor og kanskje velge litt mer nøytrale farger og stil. Det er ikke sikkert man orker å pusse opp like ofte når ungen blir eldre, men det er kanskje da det er viktigst å ikke ha så barnslig rom? ← Enig! Jeg ville aldri lagd barnerom med bamseborder på tapet og knallrosa vegger, men heller nøytralt og pent også friske opp med gardiner, tepper, sengetøy, bilder og lamper. Men tror nok ikke det er noen "norm" på hvor ofte man pusser opp barnerom. Har man tid, råd og lyst kan man jo pusse opp kontinuerlig
Gjest Dingo Skrevet 10. oktober 2006 #10 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg malte hvit narciss for å slippe å pusse opp på MANGE år=) Skifter bare ut tema og møbler etter hvert. Er så lei av å pusse opp, men vi har dessverre mye igjen i huset=(
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #11 Skrevet 16. oktober 2006 Det følger alderen hos oss, i og med at soverom også er lekerom og senere oppholdsrom. Da må rommene være tilrettelagt for det. Litt store med gulvplass. Vi tenker ikke så mye farger, men måten rommene innredes og møbleres på. Myke møbler til småbarna og lystige farger. Er det barneskoleunger bør få velge farge på veggene som de selv ønsker og få innredning som gjør at de kan leke og kose seg og rydde bort leksaker, skolesaker og klær selv. Skrivebord, bord og stol, seng som også er sofa. For tenåringene er det vel akkurat det samme - der havner alt på gulvet likevel Bedre å skille oppholdsrom og soverom. For mange tenåringer er stor seng viktig, det er der de gjør lekser, ligger og ser på tv og bruker datamaskinen. Også sover de jo endel i ungdomstida. Enkle innredningsløsninger, med goood plass til klær og sko for både jenter og gutter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå