Gå til innhold

Slår og biter

Anbefalte innlegg

Gjest marthepia
Skrevet

Jenta vår har i det siste begynt å slå og bite når hun ikke får det som hun vil. Blir hun sint kan hun virkelig slå fra seg og hun slår i ansiktet.

Hun er bare 14 måneder enda og jeg har ingen anelse hva vi kan gjøre med det bortsett fra å si nei, nei, nei, nei, nei. Det har vi gjort en stund nå, og hun hører ikke.

Hva kan vi gjøre for å bli kvitt den stygge uvanen hun har lagt til seg?

Vet at dette er veldig vanlig og vet av mange som gjør det samme, men hva skal en gjøre med det? Er hun for ung til å forstå. En skulle ikke tro det heller for hun forstår mye av det vi sier til henne.

Har dere egne erfaringer å komme med? Husk, hun er 14 måneder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å fjerne slike uvaner må du være konsekvent streng. Sikkert ikke populært her, men ta barnet, sett henne på gulvet med ansiktet mot veggen, sett deg bak henne, kryss armene hennes foran henne, og hold dem fast. Ikke gjør henne vondt, men hold henne fast i en timeout. Når hun roer seg, så forklar henne tålmodig og rolig at det er absolutt ikke lov å slå og bite. Hun har jo ikke velutvikler språk enda, men om du sier Ikke bite og Ikke slå, og hun får timeout konsekvent hver gang hun biter eller slår, så burde det gå over. Og kos til slutt før hun slippes ut av timeout og ut for å leke.

Skrevet

Evt gjør som man gjør med hunder som biter; putt hånda inn i munnen hennes såpass at hun ikke får til å bite til, og hold den der til hun er tydelig misfornøyd. Gjør du det hver gang hun prøver å bite, så lærer hun fort at biting ikke er så gøy..

Skrevet

Har ei jente på omtrent samme alder som også kan bite en del. Har ingen triks til deg, her går det i nei, nei, nei og så tar jeg henne bort. Stort sett er det meg hun biter, ikke så ofte sambo. Vet ikke helt hva det betyr da. ;)

Sier nei, til alle ting som hun ikke får lov til og tar henne bort, så får håpe hun en dag skjønner det. Er vel bare tålmodighet som hjelper tror jeg.

Ang, det at barnet ditt slår vet jeg ikke hvordan du skal løse best mulig. Hun tester nok grenser vil jeg tro, er vel viktig å være konsekvent.

Skrevet
For å fjerne slike uvaner må du være konsekvent streng. Sikkert ikke populært her, men ta barnet, sett henne på gulvet med ansiktet mot veggen, sett deg bak henne, kryss armene hennes foran henne, og hold dem fast. Ikke gjør henne vondt, men hold henne fast i en timeout. Når hun roer seg, så forklar henne tålmodig og rolig at det er absolutt ikke lov å slå og bite. Hun har jo ikke velutvikler språk enda, men om du sier Ikke bite og Ikke slå, og hun får timeout konsekvent hver gang hun biter eller slår, så burde det gå over. Og kos til slutt før hun slippes ut av timeout og ut for å leke.

:ler: sett på supernanny skjønner jeg ;)

Skrevet

Hvis man skal følge supernanny sine regler så er det vel ikke meningen at man skal holde ungene fast.

Skrevet
Hvis man skal følge supernanny sine regler så er det vel ikke meningen at man skal holde ungene fast.

Det er ikke alltid man kan følge supernanny sine regler heller, da!

Skrevet
Hva kan vi gjøre for å bli kvitt den stygge uvanen hun har lagt til seg?

Vet at dette er veldig vanlig og vet av mange som gjør det samme, men hva skal en gjøre med det? Er hun for ung til å forstå. En skulle ikke tro det heller for hun forstår mye av det vi sier til henne.

Har dere egne erfaringer å komme med? Husk, hun er 14 måneder.

Når hun er 14 mnd forstår hun veldig mye.. Det er nok veldig vanlig at så små barn biter og slår når de ikke får det som de vil. Rundt 1års alderen oppfatter barna at de selv er en person og ikke en del av omverdenen, med dette kommer egne meninger og tanker.

Jeg synes du bør møte datteren din, men alikevel få henne til å forstå at det hun gjør ikke er lov. Å holde henne fast til hun roer seg kan være en god ide hvis hun klarer å roe seg - ellers kan du sette henne ned i senga, lekegrind eller i en barnestol. Prat med henne etterpå, prøv å forklare henne det at man ikke altid kan få det man vil. Og for al del, ikke gi etter! Skriker hun etter en juice boks og du har sagt nei så ikke gi etter om hun blir umulig. Da forstår hun fort at hun kan få det som hun vil bare hun trasser lenge nok..

Husk å kose masse etterpå og prøv å prate med henne, fortell hvorfor hun ikke kan få det som hun vil.

Gjest marthepia
Skrevet
Når hun er 14 mnd forstår hun veldig mye.. Det er nok veldig vanlig at så små barn biter og slår når de ikke får det som de vil. Rundt 1års alderen oppfatter barna at de selv er en person og ikke en del av omverdenen, med dette kommer egne meninger og tanker.

Jeg synes du bør møte datteren din, men alikevel få henne til å forstå at det hun gjør ikke er lov. Å holde henne fast til hun roer seg kan være en god ide hvis hun klarer å roe seg - ellers kan du sette henne ned i senga, lekegrind eller i en barnestol. Prat med henne etterpå, prøv å forklare henne det at man ikke altid kan få det man vil. Og for al del, ikke gi etter! Skriker hun etter en juice boks og du har sagt nei så ikke gi etter om hun blir umulig. Da forstår hun fort at hun kan få det som hun vil bare hun trasser lenge nok..

Husk å kose masse etterpå og prøv å prate med henne, fortell hvorfor hun ikke kan få det som hun vil.

Takk for svar :) Hørtes veldig fornuftig ut. Slår hun bruker jeg å ta hardt tak i armene hennes og si nei det der får du ikke lov til, det er vondt! Ofte fortsetter hun med slåinga og jeg må sette henne ned. Da griner hun noe forferdelig! Det er så vondt å se på at hun raser og gjør alt hun kan for å opp i fanget. Hva skal jeg gjøre da? Skal jeg ta henne opp? Om jeg ikke gjør det blir hele situasjonen verre og hun strigråter. Skal jeg ta henne opp og si at hun gjorde noe hun ikke fikk lov til og gjør hun det igjen får hun ikke lov til å sitte i fanget på mamma? Hun er da bare 14 måneder gammel.. Synes det blir så strengt noen gang. Men det er vel bare meg som ikke gir slipp på "babyen" min ;)

Håper på ordentlig svar og erfaringer fra dere andre mødre.

Skrevet
Det er ikke alltid man kan følge supernanny sine regler heller, da!

Jeg synes ikke noe om å holde unger fast uansett. Hvordan hadde du følt det hvis du hadde vært sint og noen holdt deg fast.

Skrevet

Jeg synes det er helt horribelt at noen kan holde ungene sine fast som straff. Hva lærer barnet da? Skjønner tankegangen, at barnet ikke får tilgang på noe h*n kan bite i eller slå, men å sette seg bak barnet og holde fast? Hva oppnår man da? At mors fang er noe negativt? Jeg vil at mine unger skal komme i mitt fang for trygghet og kos. Ikke for straff.

Når barnet slår og biter er det viktig å være konsekvent. Nei, ta tak i armen (hvis hun slår) med et bestemt grep og gi klar beskjed om at dette ikke er lov. Vil barnet opp i fanget er det såklart fint, men man slår ikke og biter ikke.

Jeg synes timeout er en grei måte å bruke for å understreke at denne typen oppførsel ikke er tillatt, men det skal skje et bestemt sted i huset, ikke i form av fastholding.

Skrevet

jeg har også tro på timeout, ca 1-2 min siden hun er så liten,hvis du sier mye nei så blir det bare mas i ørene hennes,men å begynne med handling så hjelper det bedre,og når hun gjør noe bra så ros henne godt sånn at hun skiller mellom det(det gjør du sikkert....men...)

jeg kjenner en gutt som slår og biter,når han var liten så lo de av det,klart det er gøyt å bite og slå da...off off

jeg har litt større jente,hun verken slår eller biter men når hun er umulig/frekk så ber jeg henne gå i trappen og komme tilbake når hun har oppført seg,det fungerer her,men ikke hos alle....

lykke til

Skrevet
:ler:  sett på supernanny skjønner jeg  ;)

Nei, vært barnepike hos en familie hvor far var barnelege og mor sykepleier. De lærte meg hvordan de gjorde det så jeg skulle gjøre likedan. Det er nemlig ikke supernannyene som har funnet opp teknikkene, de bare lærer de bort ;)

Skrevet

La meg utdype det med å holde fast. Om barnet sitter i timeout selv, så er jo det målet. Om barnet nekter, så må man få barnet til å lære seg at det må sitte i timeout, det er ikke et valg det får. Da må man enten ta barnet på rommet sitt og holde igjen døren om nødvendig, eller sette barnet i et hjørne og holde det fast om nødvendig. Om barnet slår rundt seg og biter i villskap, kan det være nødvendig å holde barnet fast. Ikke på en vond måte, men slik at det ikke får til å slå mer. Barnet vil da fort lære at det ikke kommer seg unna timeout, og det er best å sette seg uten noe mer tull.

Skrevet

Prøv å se barnet, så det ikke får lyst til å bite/slå. Vær barnet i forkant. Om det biter/slår, reager minst mulig. Ikke noe hyl og grimaser. Da gir det mersmak for barnet. Og ta gjerne barnet vekk fra situasjonen, slik at det blir kjipt å bite/slå. Om det biter/slår andre enn deg, så gi den andre mye oppmerksomhet.

Så må du snakke med barnet om at det ikke er greit å bite/slå, men at andre får vondt. Og dette må du gjøre om igjen og om igjen. Noen lærer fort, andre tar det lenger tid for.

Trikset med å bite igjen, skal visst være helt feil. Rent psykologisk (pedagogisk?). Men jeg har både sett og hørt at det er svært effektivt (selv av pedagoger på sine egne barn) ...

Skrevet

Vil bare komme med et lite innspill på dette med "time-out".

Gutten vår(21 mnd) biter ikke, men han kaster ting og mat; ut i løse lufta, på hunden, på oss, på viduer, møbler og veggen osv.

Han får først en advarsel, men dersom han ikke gir seg (noe han aldri gjorde før), må han sitte 2 min i time-out.

Da tar vi han rolig og bestemt med inn på et gjesterom vi har, så forklarer vi hvorfor han må sitte der, så går vi ut.

Vi hadde ingen tro på at han noen gang villenkomme til å godta å sitte i ro i 10 sekunder en gang, men helt utrolig nok så sitter han til vi kommer å henter han igjen!

Jeg tror han forstår alvoret når vi rolig og bestemt tar han med inn på dette rommet, setter oss ned på huk og får øyekontakt med han (prøver i alle fall). Bruker lav og bestemt stemme når vi forklarer hvorfor.

Har jo skjedd at jeg har hevet stemmen til både sint og hard,men hver gang har det resultert i at han reagerer med sinne han også. En dårlig løsning fant jeg fort ut.

Nå i den siste tiden har jeg lagt merke til at han ofte gir seg etter en advarsel :)

Det er tidkrevende, men det fører faktisk fram!

Skrevet
Prøv å se barnet, så det ikke får lyst til å bite/slå. Vær barnet i forkant. Om det biter/slår, reager minst mulig. Ikke noe hyl og grimaser. Da gir det mersmak for barnet. Og ta gjerne barnet vekk fra situasjonen, slik at det blir kjipt å bite/slå. Om det biter/slår andre enn deg, så gi den andre mye oppmerksomhet.

Så må du snakke med barnet om at det ikke er greit å bite/slå, men at andre får vondt. Og dette må du gjøre om igjen og om igjen. Noen lærer fort, andre tar det lenger tid for.

Sånn gjorde vi det med jenta vår. Var vel rundt året da hun begynte hos dagmamma og fikk ei føyke med dasking. Vi gjorde ikke noe stort nummer ut av det, og det gikk over av seg selv da hun så at det ikke førte til noe. Vi var konsekvente på at hun fikk null oppmerksomhet en stund etter at hun hadde slått, og et bestemt "nei, det er ikke lov til å slå" i forkant. Etter en stund kom hun og ville opp på armen og var snill som et lam, og da fikk hun masse kos og skryt fordi hun var så snill ei jente.

Trikset med å bite igjen, skal visst være helt feil. Rent psykologisk (pedagogisk?). Men jeg har både sett og hørt at det er svært effektivt (selv av pedagoger på sine egne barn) ...

Det kunne jeg aldri tenke meg å gjøre. Man gjør seg selv ganske liten hvis man sier "du får ikke lov til å slå" men gjør det selv for å understreke regelen. Helt bakvendt spør du meg. Om det funker er det vel fordi barnet blir redd for at mamma og pappa skal bite, ikke helt ideelt. :forvirret:

Skrevet
La meg utdype det med å holde fast. Om barnet sitter i timeout selv, så er jo det målet. Om barnet nekter, så må man få barnet til å lære seg at det må sitte i timeout, det er ikke et valg det får. Da må man enten ta barnet på rommet sitt og holde igjen døren om nødvendig, eller sette barnet i et hjørne og holde det fast om nødvendig. Om barnet slår rundt seg og biter i villskap, kan det være nødvendig å holde barnet fast. Ikke på en vond måte, men slik at det ikke får til å slå mer. Barnet vil da fort lære at det ikke kommer seg unna timeout, og det er best å sette seg uten noe mer tull.

Som jeg allerede har sagt, det der er jeg helt i mot. Uansett hvem som har "kommet opp med ideen". Er barnet sta nok, kan dette faktisk føre til at situasjonen blir enda verre.

Ingen liker å bli holdt fast når man er sint.

Skrevet

Ville definitivt prøvd dette før timeout, og spesielt når barnet er så lite. Har en gutt på samme alder, heldigvis slår eller biter ikke han, men han har kommet hjem fra dagmamma med bitemerker, så det er et kjent problem i den aldersgruppen. Timeout er straff, og det mener jeg ikke bør benyttes som annet enn siste utvei.

Prøv å unngå situasjoner der du vet hun kan komme til å slå/bite. Om du ser situasjonen komme, prøv å distrahere henne, få henne interessert i noe annet. Om hun slår når du har henne i fanget, så sett henne ned. Si at hun ikke får sitte der om hun slår. Vær konskvent.

Skrevet

Trikset er effektivt men jeg vil ikke anbefalle det.

Barnet slutter da å bite/ slå fordi det er redd for å bli bitt/ slått igjen. Barnet slutter ikke å slå fordi det lærer at andre får vondt ut av det, og at man ikke skal gjøre sånn..

Bedre å være konsekvent streng, si nei. Ta barnet ut av situasjonen og forklarer at man ikke skal bite/ slå fordi dette gjør vondt for den andre. Men ikke nekt barnet ditt kos fordi det har vært slemt. Det blir helt feil. Selv om det gjør noe galt trenger barn å vite at mamma fortsatt er glad i barnet sitt, selv om hun ble litt sint/ streng!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...