Gå til innhold

Fotoboks


My

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har blitt tatt av to fotobokser, og fikk to bøter på høyeste sats... Og har igjen blitt tatt at politiet og fikk enda en bot til høyeste sats... Har nå seks prikker på under ett år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid lurt på hvordan man vet når man blir tatt bilde av.. ( vært i grenseland noen ganger) Helt til jeg kjørte bak en som ble tatt en gang. Etter det er jeg ikke lenger i tvil, man ser GODT når det blitser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å klage på en slik bot?

Jeg ble knipsa da jeg lå i ca 100 i 80-sonen på Ring 3 ved Nydalen. Har ikke fått noen bot i posten ennå, og det er litt over tre uker siden. Jeg fikk den ikke med meg, da jeg var på vei til ykehjemmet fordi min søster hadde ringt sagt at mormor hadde veeldig kort tid igjen. Jeg rakk det (med litt over et kvarter), men det er jo surt å få bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig å klage på en slik bot?

Jeg ble knipsa da jeg lå i ca 100 i 80-sonen på Ring 3 ved Nydalen. Har ikke fått noen bot i posten ennå, og det er litt over tre uker siden. Jeg fikk den ikke med meg, da jeg var på vei til ykehjemmet fordi min søster hadde ringt  sagt at mormor hadde veeldig kort tid igjen. Jeg rakk det (med litt over et kvarter), men det er jo surt å få bot.

Skal ganske mye til tror jeg, man må eks ha en dødssyk i bilen og være på vei til sykehuset. Blir jo ikke mindre trafikkfarlig fordi om bestemoren din ligger for døden liksom....

Men man kan alltids klage, evt si at man ikke vedtar den slik at det blir rettssak og man kan fremme sine argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Noen som vet hvor mange meter fra/til fotoboksen en blir tatt bilde av? Blinket på meg i dag da jeg var ca 10 m fra boksen, lå i 57km/t i 50 sone, men har en mistanke om at det var bilen bak meg som ble knipset.Noen som vet?

Spiller liten rolle egentlig, ble jeg knipset betaler jeg villig for tabben, men greit å vite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Jeg har lest at man ikke er pliktig til å oppgi hvem som er fører av bilen når det er familie... Og politiet har ikke ressurser til å fly rundt og lete etter mulige kandidater...

Om man ønsker å gjøre det vanskelig.

- hilsen ei som på mirakuløst vis aldri har fått bot og håper jeg aldri får det

:overrasket: Og pappaen min TYSTET på meg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte i 67 i 60 sone fikk 1600 kr i bot etter bilde fra fotoboks. Tok ca. 10 dager før brevet kom. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er så forskjellig egentlig. Kompis av meg kjørte i 90 i 60sone (IDIOT!!!! :kjempesinna: ) og han mista lappen både for sykkel og bil fram til i vår, mens ei venninne av meg med digre pupper kjørte i 85 i 60sona og hadde ikke førerkort eller noe med seg slapp unna med en advarsel.

Spørsmålet er vel hvor store pupper du har her. *provosert*

Grunnen til at kompisen din mistet lappen er at man skal miste lappen når man kjører fortere enn 50% over gjeldende fartsgrense. Altså, om grensen er 30 mister man lappen om man kjører fortere enn 45, og om grensen er 50 mister man lappen om man kjører fortere enn 75 osv.

Selvsagt er det urettferdig at venninna di ikke fikk bot, men hun skulle ikke hatt en strengere reaksjon enn bot - og jeg lurer på om ikke politiet har lov til å bruke skjønn i tilfeller der fartsovertredelsen ikke er så alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da smalt det godt tenker jeg, og du vart vel blind noen sekunder av den helvetes lampa ...hihi bare betal med en eneste gang!

Og ikke gjennta det da, huff, og så rett før sommeren... :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Noen som vet hvor mange meter fra/til fotoboksen en blir tatt bilde av? Blinket på meg i dag da jeg var ca 10 m fra boksen, lå i 57km/t i 50 sone, men har en mistanke om at det var bilen bak meg som ble knipset.Noen som vet?

Spiller liten rolle egentlig, ble jeg knipset betaler jeg villig for tabben, men greit å vite ;)

Det var nok deg, ja. Den siste føleren, den som utløser kameraet, ligger ganske nær boksen. Hvis du ser nøye etter ser du hvor de ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at kompisen din mistet lappen er at man skal miste lappen når man kjører fortere enn 50% over gjeldende fartsgrense. Altså, om grensen er 30 mister man lappen om man kjører fortere enn 45, og om grensen er 50 mister man lappen om man kjører fortere enn 75 osv.

Selvsagt er det urettferdig at venninna di ikke fikk bot, men hun skulle ikke hatt en strengere reaksjon enn bot - og jeg lurer på om ikke politiet har lov til å bruke skjønn i tilfeller der fartsovertredelsen ikke er så alvorlig.

Dette er ikke riktig. Man mister førerkortet hvis man kjører 26 km/t eller mer for fort i 30-60 sone og og 36 km/t fra 70-100 sone.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=24744

Endret av m@msen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er så forskjellig egentlig. Kompis av meg kjørte i 90 i 60sone (IDIOT!!!! :kjempesinna: ) og han mista lappen både for sykkel og bil fram til i vår, mens ei venninne av meg med digre pupper kjørte i 85 i 60sona og hadde ikke førerkort eller noe med seg slapp unna med en advarsel.

Spørsmålet er vel hvor store pupper du har her. *provosert*

I en 60 sone er grensen 86km/h. Dette betyr at dersom man overstiger denne, så mister man lappen og får dom mot seg. Holder man seg lavere enn 86km/h i en 60 sone får man bare forenklet forelegg. Og man slipper dom og å få det på rullebladet, men det havner i et register som blir slettet etter 3 år ( mener jeg det var).

Det at veninna di slapp unna med kun en advarsel var på kanten synes jeg. Iallefall når man ligger så høyt oppe mot miste-lappen grensen. Jeg velger å tro at det ikke var pga hennes pupper, men pga at politiet kanskje var ute etter å ta de store værstingene. LIkevel, hun burde ABSOLUTT fått BOT!! Og den hadde blitt stor skal jeg love deg med den farten hun hadde, vi snakker om flere tusen kroner.

Selv hadde jeg feilparkert en gang, dvs parkert der det var parkering forbudt. Da jeg kom ut av butikken stod det en politimann og snakket med en annen, og jeg bare gikk i bilen og satte meg og forsøkte å late som ingenting ;) Og da var det bare " hei du der".. .Og så kom politien bort til meg. Han bad om førerkort, noe jeg hadde glemt hjemme. Tror jeg tilbad meg å kjøre hjem å hente det. Han sa at jeg egentlig skulle hatt bot for det også, men det fikk være med denne gangen. Så der slapp jeg unna med 500 kr gitt :ler: Men han drev å spurte om jeg var skoleelev og sånn, var bare 19 år, men jeg sa jeg jobbet da. Så kanskje han syntes synd på meg siden jeg var så ung...? hehe.. Uansett, jeg slapp unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Det at veninna di slapp unna med kun en advarsel var på kanten synes jeg. Iallefall når man ligger så høyt oppe mot miste-lappen grensen. Jeg velger å tro at det ikke var pga hennes pupper, men pga at politiet kanskje var ute etter å ta de store værstingene. LIkevel, hun burde ABSOLUTT fått BOT!! Og den hadde blitt stor skal jeg love deg med den farten hun hadde, vi snakker om flere tusen kroner.

Målinger med laserpistol skal loggføres og signeres for å være gyldige, og pistolen kan ikke brukes til ny måling før dette er gjort. En gang i blant hender det at den som måler velger å måle på nytt før loggen er ført, og dermed blir den første målinga ugyldig.

Som regel er dette fordi det kommer en versting som må lukes ut.

Jeg regner med at det var dette som skjedde i dette tilfellet. Noen ganger må politiet la småfisken gå for å ta de store. Det er en vurdering de må gjøre fra gang til gang, og det ville ikke vært bedre om nestemann, som kanskje kjørte i 120, fikk gå.

Jeg er helt enig i at dama skulle blitt bøtelagt, om ikke for farten, så i alle fall for å ha kjørt uten førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tweek
Grunnen til at kompisen din mistet lappen er at man skal miste lappen når man kjører fortere enn 50% over gjeldende fartsgrense. Altså, om grensen er 30 mister man lappen om man kjører fortere enn 45, og om grensen er 50 mister man lappen om man kjører fortere enn 75 osv.

Selvsagt er det urettferdig at venninna di ikke fikk bot, men hun skulle ikke hatt en strengere reaksjon enn bot - og jeg lurer på om ikke politiet har lov til å bruke skjønn i tilfeller der fartsovertredelsen ikke er så alvorlig.

Det er hvis man kjører fortere en 20% at man mister lappen.

Sykt ettersom hvis du kjører fortere enn 48 km/t i 40-sona ryker den..

I en 60 sone er grensen 86km/h. Dette betyr at dersom man overstiger denne, så mister man lappen og får dom mot seg. Holder man seg lavere enn 86km/h i en 60 sone får man bare forenklet forelegg. Og man slipper dom og å få det på rullebladet, men det havner i et register som blir slettet etter 3 år ( mener jeg det var).

Det at veninna di slapp unna med kun en advarsel var på kanten synes jeg. Iallefall når man ligger så høyt oppe mot miste-lappen grensen. Jeg velger å tro at det ikke var pga hennes pupper, men pga at politiet kanskje var ute etter å ta de store værstingene. LIkevel, hun burde ABSOLUTT fått BOT!! Og den hadde blitt stor skal jeg love deg med den farten hun hadde, vi snakker om flere tusen kroner.

Selv hadde jeg feilparkert en gang, dvs parkert der det var parkering forbudt. Da jeg kom ut av butikken stod det en politimann og snakket med en annen, og jeg bare gikk i bilen og satte meg og forsøkte å late som ingenting ;) Og da var det bare " hei du der".. .Og så kom politien bort til meg. Han bad om førerkort, noe jeg hadde glemt hjemme. Tror jeg tilbad meg å kjøre hjem å hente det. Han sa at jeg egentlig skulle hatt bot for det også, men det fikk være med denne gangen. Så der slapp jeg unna med 500 kr gitt :ler: Men han drev å spurte om jeg var skoleelev og sånn, var bare 19 år, men jeg sa jeg jobbet da. Så kanskje han syntes synd på meg siden jeg var så ung...? hehe.. Uansett, jeg slapp unna!

Jeg hadde en kamerat osm kjørte i 87 og mistet lappen i tillegg til saftig bot. Denne veninnen som ikke fikk bot engang engang gikk jeg i klasse med. Jeg tror nok hun overdrev en smule men uansett er det helt uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvis man kjører fortere en 20% at man mister lappen.

Sykt ettersom hvis du kjører fortere enn 48 km/t i 40-sona ryker den..

Lappen ryker ikke før du kjører i 66 km/t i 40-sona :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke slik at om man blir knipset så får man autmatisk bot. jeg vet om flere kolleger som har fått "nabolaget opplyst" av blitsen og som har sluppet unna. (Men det kan vel være greit å anta at bota kommer... ;) )

Ellers ble jeg tatt på kvinnedagen (bare det burde jo ha gitt meg fritakelse for den..) ca 3 uker etter kom brevet om at jeg hadde blitt tatt. Så kom det et nytt brev der de ba meg godta at bota var min og til slutt kom bota. Jeg betalte den i forrige uke. Hadde 88 i 80 sona og fikk 1600 i bot. Jaja, har jo spart endel penger tidligere i livet så det var vel fortjent.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Nå er det ikke slik at om man blir knipset så får man autmatisk bot. jeg vet om flere kolleger som har fått "nabolaget opplyst" av blitsen og som har sluppet unna. (Men det kan vel være greit å anta at bota kommer... ;) )

Det kommer an på bildekvaliteten. Om du blir fotografert er du "kvalifisert" for bot, men om bilnummeret ikke kan identifiseres eller føreren er ugjenkjennelig slipper h*n unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...