Gå til innhold

fruktsalat


Gjest Gjest_tone_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_tone_*

Skal lage fruktsalat bruker appelsin, eple, banan, kiwi, druer, har dere forslag til annen frukt jeg kan bruke?

Og sukkerlaken hvordan skal forholdet mellom vann og sukker være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halvparten så mye sukker som vann gir en bra sukkerlake. Ha gjerne i en vaniljestang; det gir god smak.

Til fruktsalat bruker jeg den frukten vi har i huset, men kuler av melon, samt ananas og litt rosiner synes jeg er godt i. Skal den være til fest, kan man også ha i noen biter sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke sukkerlake. Pleier å bruke fersk ananas, appelsin, banan, kiwi, mango, eple, pære og frosne, tinede bær (jordbær, rips, bringebær). Hakkede valnøtter og hakket sjokolade (jeg bruker mørk eller hvit) er godt oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha enda mer smak i sukkerlaken enn bare vaniljestang. Jeg bruker i tillegg, kardemommefrø, kanelstang, nellikspiker, saften av 1 appelsin og saften av 1 sitron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

"stjeler" denne tråden litt :sjenert:

skal nemlig lage fruktsalat og det beste hadde vært om jeg kunne lage den et par timer før den skal spises... Da bør man ha sukkerlake da eller??

kan noen gi meg en konkret oppskrift? Arkana; din høres nydelig ut da!

Tenkte å servere vaniljekesam inntil. Det blir ikke "vannete" med sukkerlake? er liksom mest vant med "tørr" fruktsalat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"stjeler" denne tråden litt :sjenert:

skal nemlig lage fruktsalat og det beste hadde vært om jeg kunne lage den et par timer før den skal spises... Da bør man ha sukkerlake da eller??

kan noen gi meg en konkret oppskrift? Arkana; din høres nydelig ut da!

Tenkte å servere vaniljekesam inntil.  Det blir ikke "vannete" med sukkerlake? er liksom mest vant med "tørr" fruktsalat...

Du kan fint lage fruktsalat noen timer før, da trekker den til seg god smak. Men frukt som vil bli brun og lite appetittelig (f.eks. banan) bør tilsettes rett før servering. Til sukkerlaken bruker jeg ca 1,5 dl vann og 3 ss sukker, 1 vaniljestang (splittet, frøene tas ut, men ha i stangen også), 1 kanelstang, 1 nellikspiker og 3-4 knuste kardemommefrø. Lar koke et par minutter og tar av varmen, tilsetter saften av 1 appelsin og 1 sitron og siler alt. Så avkjøles laken før den blandes med frukten.

Det går fint å servere vaniljekesam til (gresk yoghurt eller matyoghurt går også an). Den blir ikke spesielt vannete så fremt man ikke rører rundt i bollen slik at alt blander seg, det gjør uansett ingenting. Det er veldig godt med det litt kjølige og syrlige til den søte og krydrete fruktsalaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har man egentlig sukkerlake på? :roll:

Fordi fruktsalat er altfor sunt! ;)

Hvorfor spiser vi vanlig salat med dressing? Fordi det smaker bedre. Det samme gjelder fruktsalat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du sitronsaft på frukten blir den ikke brun selv om den står et par timer. La det ikke stå for lenge, da blir sprø frukt litt vassen.

Jeg pleier å bruke ananas, vannmelon, banan, jordbær, eple og gjerne litt valnøtter.

Til saus så er det faktisk ganske godt med enten blande vaniljesaus og pisket krem, eller blande litt yogurt naturell med kokosmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi fruktsalat er altfor sunt!  ;)

Hvorfor spiser vi vanlig salat med dressing? Fordi det smaker bedre. Det samme gjelder fruktsalat.

Spiser ikke salat med dressing (og ikke fruktsalat med sukkerlake) ;)

Men skal jeg komme med et motargument, så smaker jo dressing noe, sukkerlake smaker bare søtt, og frukt er jo søtt i seg selv! (veldig mange slag iallefall..) Men kanskje man har det for å få mer væske i også!?

Mange rare tanker man får mens man egentlig skal sitte og lese til eksamen :forvirret:

Men takk for svar.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal jeg komme med et motargument, så smaker jo dressing noe, sukkerlake smaker bare søtt, og frukt er jo søtt i seg selv! (veldig mange slag iallefall..) Men kanskje man har det for å få mer væske i også!?

Ja, ren sukkerlake smaker bare søtt, så det ser jeg ikke noe poeng i. Skal jeg bruke sukkerlake i fruktsalat lager jeg den med de krydrene og smakstilsetningene beskrevet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke sukkerlake.. bruker heller litt ekstra juice... Dersom det er voksne som skal spise den, hender der jeg har i litt hvitvin eller likør. hakkete hasselnøtter og troika i biter er og kjempegodt!

Man kan og bruke saft fra apelsin over frukten for å hindre at den mørkner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

  • 1 måned senere...
Ingen som kan hjelpe meg? Lurer også på om en skal doble krydderiene dersom en dobler lakeoppskriften ellers?

dette lurer jeg også på..

laget krydderlaken sist, til 4pers (hadde epler, banan, honningmelon, druer, pærer, kiwi) og det ble nydelig. Kjøpte bare inn litt av hvert, og kuttet til en stor bolle.

Nå skal jeg lage til 10pers, og lager sikekrt en gigabolle;) hvor mye lake trenger jeg da? hvor mye krydder?

og tror dere fruktsalat er godt inntil feks oreokake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til oreokake er nok vaniljeis bedre. Synes jeg da.

Men det kan funke med frukt som har en litt syrlig smak. F.eks. ananas eller jordbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til oreokake er nok vaniljeis bedre. Synes jeg da.

Men det kan funke med frukt som har en litt syrlig smak. F.eks. ananas eller jordbær.

vaniljeis?

blir ikke det litt vel mye av det samme? is inntil oreokake føler jeg blir litt dobbelt opp egentlig.. men det er meg. Takk for forlag iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...