Gå til innhold

forslag til sunn "hybelmat"

Fremhevede innlegg

Gjest frk. student
Skrevet

Hei!

Det virker som alle har så god peiling på mat her, blir nesten litt deppa av det jeg. Selv er jeg en elendig kokk :sjenert:

Lurer på om noen kan gi meg noen tips til sunn hverdagsmat, som ikke er så altfor vanskelig å lage. Helst ekskludert mest mulig karbohyrater, da jeg er på slankern.

Les: jeg liker forøvrig ikke sauser, holder meg til ketchup (ja jeg vet..uten sukker riktignok ;) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vil råde deg til å søke en del her inne, samt se innom matprat.no. Matprat har flere enkle og relativt billige og sunne retter.

Det krever litt innsattts å spise sunt på et stramt budsjett, men det er fullt mulig om man prioriterer å ta seg tid til å lete. Desvarre har jeg ingen oppskrifter til deg så tidlig på kvisten, men vet at det er mange bra og billige oppskrifter her inne om du virkelig er interessert i å finne.

Forresten vil jeg legge til at grønnsaker ikke er så dyrt og gjør et hvert måltid bedre. Surr de grønnskene du liker kjappt(kan gjøres i ei gryte også mens du bruker steikepanna til middag),Gulerøtter, løk og paprika er eksempelvis ikke så dyrt. Ha over litt tørkede urter av valgdfri sort og server maten oppå grønnsakssenga. En hver rett blir mye mer inbydende da. Det samme kan gjøres i form i ovnen (200g til mørt) om du vil unngå fett til å surre i, men det er best med litt olje over da også.

Oi kom på en ting til, vil råde deg til å lete etter veggis mat, ingrediensene her er ofte ikke så dyere(bønner, linser etc.), og måltidene er ofte satt godt sammen i hennhold til proteiner og karbohydrat. Det er veldig mye å lære av vegitatianer kost, og du kan jo tilsette kjøtt om du vil også. Jeg spiser mye vegitarianer mat til lunch som jeg lager klar kvelden før for å få i meg nok proteiner, da godt kjøtt ofte er noe som nedprioriteres i mitt budsjett. Før rynket jeg på nesen med tanke på veggis mat, men det finnes utroli mye god mat, og jeg har inrykk av at vegitarianere er flinkere til å lage god smaksvariert mat, da de må kompensere for den variasjonen kjøtt vanligvis tilfører maten.

Endret av Gyngestol
Skrevet

Jeg levde ett år på veggis-diett da jeg var student, nettopp fordi det er billig, men jeg ga opp fordi det krevde så mye planlegging og tid.

Til ts: Wok i alle slags former er sunt, godt, enkelt og billig. (bare et eksempel jeg kom på i farta)

Skrevet

Kom på enda et par ting. Fullkornspasta (sjekk på pakkene at du velgder den med mest fiber og proteiner) og brun ris. Dette er litt dyrere en vanelig pasta og ris, men også mer mat i dette en de vanlige. Det har har like mye karbohydrater i seg tror jeg, men av den sene sorten slik at man faktisk blir mett og forholder seg mett. Samt mer fiber og deter jo alltid bra.

Skrevet (endret)

Det er jo ikke helt billig å leve på et kosthold uten karbohydrater, da... Dvs med tanke på at du skriver at du er student. :)

Det billigste alternativet må bli tørkede bønner og linser som du legger i bløt og koker selv. Eller om du vil gjøre det enklere: Bønner eller kikerter fra boks.

Billig kjøtt: Nakkekoteletter, fårikålkjøtt (særlig på denne tiden av året). Bacon er heller ikke dumt fordi du får mye smak av lite kjøtt.

Billig fisk: Seifilet, laksekoteletter. Tunfisk på boks.

Grønnsaker: Jeg er av den oppfatning at friske grønnsaker er best og billigst i lengden, særlig norske på denne tiden av året: Gulrøtter, kålrabi, løk, purre, selleri/stangselleri, blomkål, brokkoli, hodekål, squash... Dessuten bruker jeg endel frosne erter og selvsagt hermetiske tomater. Hvis man kjøper inn en del forskjellige grønnsaker, kan det virke mye for en person (hvis du bor alene?) - da gjelder det å kunne bruke dem på flere ulike måter.

Wok er et godt forslag, feks med nakkekotelett skåret opp i tynne strimler, eller feks laksebiter, og i tillegg hva du vil av grønnsaker. Godt med hvitløk, ingefær og chili som smaksetter, og kanskje litt soyasaus. Du kan jo feks ha brun basmatiris til, sunnere enn vanlig hvit ris.

En annen mulighet er å lage supper/gryter. Brun kjøtt eller bacon, ha i grønnsaker og surr møre, ha over hermetiske tomater, litt vann (+buljongterning/pulver) og bønner, linser eller kikerter. Kok til alt er mørt. Eller utelat kjøttet, og legg istedet i litt seifilet mot slutten av koketiden, og la den trekke ferdig i suppen/gryten. I begge tilfeller passer det å krydre med feks tørket timian eller oregano. Eller du kan lage vegetarisk suppe etter samme prinsipp:

Provencalsk grønnsakssuppe med byggryn og linser

60 gram byggryn

60 gram Puy-linser (eller vanlige grønne linser, fås på helsekost eller i innvandrerbutikk)

1 løk

1 selleristang

1 liten purre

2 gulrøtter

1 boks hermetiske tomater

12 dl vann eller grønnsakskraft

3 fedd hvitløk

timian

olivenolje

salt og pepper

Legg byggryn i vann over natten. Surr finhakkede grønnsaker (- purre), hvitløk og timian i oljen, tilsett tomater, vann, linser og byggryn og kok ca. 45 min, til gryn/linser er møre. Ha purre i de siste 15 min av koketiden, og gjerne en neve hakket frisk basilikum eller bladpersille tilslutt, om du har.

Ellers kan du lage salater med basis i bønner eller kikerter. Feks med tunfisk, litt grønn salat, bønner eller kikerter, tomater, rødløk, kokte egg, noen oliven om du har, pluss dressing av presset sitron, olivenolje, salt og pepper. Eller du kan bruke samme dressing på bønner/kikerter/linser, blande med tomater og rødløk og spise som tilbehør som kjøtt eller fisk, feks som i denne oppskriften:

Laks med tomat- og linsesalat

(2 pers)

400-500 gram lakseskiver eller laksefilet saltes og pepres, dekkes med tynne sitronskiver og bakes i foliepakke i ovnen ved 200 grader i 15-20 min (eller tilbered dem slik du foretrekker).

Linsesalat:

2 dl Puy-linser (eller vanlige grønne linser)

1/4 presset sitron (eller mer, smak til)

1 stor ts fransk sennep

3 ss extra virgin olivenolje

1 fedd hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet)

salt og pepper

1 finhakket rødløk

4 hakkede tomater

1 stor bunt hakket bladpersille

Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre. Rør tilslutt inn persillen.

Server linsene og laksen med litt matyoghurt, og gjerne en ekstra sitronbåt.

Håper dette ga noen idéer. :)

Endret av piaf
Gjest frk. student
Skrevet

Tusen takk for gode råd/svar alle sammen. Skal sjekke de ut + søke mer på siden her :-D

Tar gjerne i mot flere råd forresten ;)

Skrevet

Lapskaus er et alternativ synes jeg.

Enkelt og lage og billig er det også.

Selv prøver jeg å lage til to dager, men som oftest blir det middag og kvelds med lapskaus når jeg lager det her i heimen...

Skrevet

Kyllingfilet er vel ikke regnet som billig studentkost, men jeg spiser det c 2 ganger i uken selv som student. hemmeligheten er å kjøpe First Price sin kyllingfilet 2kg pose til 140kr. Blir mange middager ut av det, trenger bare en per person. Wok for eksempel er sundt og godt.

Et alternativ til kjøtt i til taco/fakitasen er vegetarversjonen. Pleier av og til å bytte ut kjøttet med litt ris, og så tar jeg seasoningen i en boks med tomater. Blir ekstra godt om du tar fajitas/wrapsene litt i ovnen ettera t du har rullet de sammen. Men ellers er jo kjøttdeig billig (den fra Botswana på Rema og First Price koster jo bare 13/14kr, men den har jeg ikke sett på en stund, ellers så får du jo Euroshopper kjøtdeig på Rimi for 16kr), men ikke så veldig sunt da. Men du kan jo ta i mindre mengder og mer av grønsaker.

Ellers er jo fiskekaker og fiskeboller billig og enkelt. Er ikke så glad i fisk, så spiser bare ca 3 til hvert måltid. Fryser ned i porsjoner. Er jo en del fiskboller i en boks til 10-20kr. Blir bare noen få kroner per middag det. Hvit saus eller karrisaus lager du enkelt ved å smelte litt smør og helle oppi litt mel og melk og vispe sammen. Så krydrer du etter ønske med salt, pepper og karrikrydder. Kok opp og varm fiskebollene oppi. Server med 1 eller 2 potet, evt bytt ut den ene med grønnsaker du liker.

Og så kan du jo bare ta en større omelett til middag med litt grøvt brød til om du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...