Kvist Skrevet 6. oktober 2006 #1 Skrevet 6. oktober 2006 Skal bake kake til en diabetiker. Jeg vet at de kan spise det de vil og at blodsukkeret kan reguleres med insulinsprøyter, men liker å ikke lage unødvendig krøll i systemet... også er det jo bra for oss andre og kutte ned på sukker også Tenker litt på å lage en nøtte/mandelbunn kanskje med splenda istedetfor vanlig sukker, og så ha på en mousse av bær på toppen. Hva tror dere? Kan jeg få det til å bli godt og tilnærmet uten tilsatt sukker? Har frosne bær i fryseren, kanskje jordbær vil funke best? Jordbærene er jo vanligvis søtere i seg selv enn bringebær...
monikabrx Skrevet 7. oktober 2006 #2 Skrevet 7. oktober 2006 Du kan lage stort sett de samme kakene, bytt bare ut sukkeret med fruktose. Det er ikke alle som blir like bra, men de fleste blir like bra. Ellers så har man jo den "gammle" varianten, vannbakkels med krem. Jeg lager tilogmed hjemmelagede konfekt og sjokkolade mousse til pappa som er diabetikker. Sukkerfri sjokkolade får du kjøpt i større matvarebutikker og konfekt forettninger. foreks. meny har sukkerfri sjokkolade.
brumma* Skrevet 7. oktober 2006 #3 Skrevet 7. oktober 2006 Sukkerfri sjokkolade får du kjøpt i større matvarebutikker og konfekt forettninger. foreks. meny har sukkerfri sjokkolade. ← Måtte bare kommentere dette.... Sukkerfri sjokolade inneholder stort sett søtningsstoffer som omdannes til sukker i magen (typisk søtningsstoffer som slutter på -ol). Det hjelper da ikke for diabetikere, annet enn at tennene slipper å lide. Synes kaken du foreslår høres god ut, Lisee. Jeg har ingenting mot å bli servert "diakaker", sålenge det er godt og alle spiser det. Vannbakkels frarådes sterkt! (Kanskje noen som liker det altså, men for min del bringer det fram dårlige minner!)
Gjest beekeeper Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg sliter når jeg får i meg fruktose jeg, så jeg vil ikke anbefale det. Jeg synes det er kjempegodt med noe som ikke er så mektig, f.eks. noe med mye friske bær i, eller noe syrlig. (fromasj o.l) Frukt og bær er genialt! Så fint det er at du tenker på dette, når jeg er på kaffeslabras så sitter jeg der med en pose nøtter eller noe sånt, og drikker et glass vann.. Og så blir jo alle fornærmet fordi jeg ikke spiser kake og drikker kaffe (jeg kan ikke gjøre noen av delene.) Du er omtenksom!!!
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #5 Skrevet 7. oktober 2006 Dersom man får diabetes eller andre diettikere på besøk, og ikke har mulighet/tid/lyst til å lage separat kake til disse, så er det veldig hyggelig og inkluderende å sette frem noe annet som denne kan spise, for det tristeste som finnes er å sitte med tom tallerken og se på at andre forsyner seg. både forde en minnes på at en ikke kan spise det gode, men også forde det blir så masse spm fra de andre gjestene, noe som kan være en belasning. Alternativ til kake (må tilpasses ulike dietter): -frukt (nb, mange reagerer på eple og banan, druer er ganske trygt) -nøtter -potetgull Dette er uansett slikt som andre rundt bordet kan ha glede av. Til TS: kjempefint at du lager kake for diabetikeren, hva med å sjekke opp diabetesforbundet, eller bare søk etter diabetes og kake i google? Har selv streng diett på grunn av vannsklig mage, og etter fire år så får jeg fremdeles problemer når jeg kommer på besøk til svigerinnen min, som oftest ender jeg opp med tom tallerken og ett glass vann... hun er 40 år gammel og flink til å lage mat, men hun gidder av en eller annen grunn ikke lage noe til meg... (snakk om å føle seg velkommen dit du?)
Gjest beekeeper Skrevet 7. oktober 2006 #6 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg forventer ikke at folk skal lage en ekstra kake pga av meg jeg nei, når de først ber inn til selskap har de nok av ting å gjøre! Men å mase sånn.. Det er ukoslig det. Og appåtil bli fornærmet.. Jeg har forstålse for det, siden de har strevd sånn med å lage kaker, og det kan sikkert virke som at jeg er utakknemlig. Men det er jeg ikke, jeg kan bare ikke spise noenting. En kake med tonnevis av krem og sukker og sjokolade virker fristende på mange, men ikke på meg siden jeg vet hvor dårlig jeg blir av det. Jeg har ofte presset i meg et lite stykke likevel, siden jeg har følt meg presset til det. Da er det noe som er galt synes jeg Å lage en kake som er "diabetesgodkjent" er ikke nødvendig for min del, men veldig fint gjort! Det viser at man har forståelse, og at man tenker over at det er en person som kanskje ville ha følt seg uttenfor.
Gjest niomi Skrevet 7. oktober 2006 #7 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg vokste opp med en bestevenninne med diabetes. Og siden hun var veldig mye hos oss, fikk mamma en dia-kokebok av hennes foreldre en gang. Alle bursdager hos meg hadde et eller annet dia-vennlig. Vanilje-boller, sjokoladekake, appelsinkringle, vannbakels, i tillegg til bløtekaka. I andre bursdager pleide hun å ha med egen kake. Dersom jeg skal ha selskap og jeg vet det kommer noen med dia eller matallergier, ber jeg om å få oppskrifter på ting fra de, og lager mat etter selskapet. Ingen har vondt av å spise f.eks. dia- eller glutenfri kost en kveld! (som regel merker ikke folk det, heller, med mindre man sier noe...)
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #8 Skrevet 7. oktober 2006 Til alle som gjør litt ekstra for diettgjestene sine
monikabrx Skrevet 7. oktober 2006 #9 Skrevet 7. oktober 2006 Måtte bare kommentere dette.... Sukkerfri sjokolade inneholder stort sett søtningsstoffer som omdannes til sukker i magen (typisk søtningsstoffer som slutter på -ol). Det hjelper da ikke for diabetikere, annet enn at tennene slipper å lide. Synes kaken du foreslår høres god ut, Lisee. Jeg har ingenting mot å bli servert "diakaker", sålenge det er godt og alle spiser det. Vannbakkels frarådes sterkt! (Kanskje noen som liker det altså, men for min del bringer det fram dårlige minner!) ← Ja, noen av sjokkoladene inneholder søtningsstoffer som omdannes til sukker i magen, men ikke alle.. Å fraråde vannbakkels med kren og evt bær forde du personlig ikke liker det?? Jøss er du bedt i selskapet?
brumma* Skrevet 8. oktober 2006 #10 Skrevet 8. oktober 2006 Ja, noen av sjokkoladene inneholder søtningsstoffer som omdannes til sukker i magen, men ikke alle.. Å fraråde vannbakkels med kren og evt bær forde du personlig ikke liker det?? Jøss er du bedt i selskapet? ← Jeg har enda ikke funnet noen av disse "diasjokoladene" med søtningsstoffer som funker for diabetikere, men bra om det finnes noen. Lisee kan selvfølgelig bake vannbakkels om hun vil.
Helium Skrevet 10. oktober 2006 #11 Skrevet 10. oktober 2006 Hei Jeg jobber på et kjøkken hvor vi ofte må bake dia kaker til våre diabetikere. Vafler med redusert sukker innhold er en god ide sammen med ett lett syltetøy. (rømme eller krem uten sukker kan jo også smake godt til) Ellers bruker vi en sukkerbrød oppskrift, men vi bruker kun 30 gr sukker pr egg. Sukkerbrød oppskriften bruker vi bla. til å lage rullekaker (med lett syltetøy), eplekake, nøttekake, kokoskake og krydderkake.
Nella Skrevet 11. oktober 2006 #12 Skrevet 11. oktober 2006 http://home.online.no/~barbrjo/diabetikeroppskrifter.cfm Jeg kom over denne hjemmesiden en dag jeg søkte på det samme. Disse høres gode ut og da har du gjærdeigoppskrift: http://www.diabetes.no/index.asp?id=26612
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #13 Skrevet 11. oktober 2006 Vet ikke når du skal bake denne kaken, men du kan få min oppskrift på sjokoladekake med krem og frukt ( 0,4 dl. sukker på en hel kake) senere i dag. Har bare ikke tid akkurat nå!
Kvist Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #14 Skrevet 11. oktober 2006 Da er kaken gitt bort og spist. Veldig fornøyd dame da jeg fortalte at kaken var laget uten vanlig sukker Laget nøttebunn med litt splenda i (mindre enn oppskriften tilsa) med jordbærmousse oppå (også laget med splenda). Og kaka var kjempegod også for alle andre også, som jo bursdagskaker skal være. Har smakt masse såkalte diakaker og mange av dem er ålreite kaker, men aldri fått en skikkelig god festkake i diavariant før.
Lilith Skrevet 15. oktober 2007 #15 Skrevet 15. oktober 2007 Lyst til å dele oppskriften, Kvist? Jeg trenger nemlig en god dia-kake til helgen!
Kvist Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #16 Skrevet 16. oktober 2007 Lyst til å dele oppskriften, Kvist? Jeg trenger nemlig en god dia-kake til helgen! Gahh, nå måtte jeg lete Men jeg fant den da til slutt. Dumme meg har ikke skrevet ned endringene jeg brukte, men jeg skal kommentere så godt jeg kan i den originale oppskriften Jordbærmousse på nøttebunn Nøttebunn: 4 stk eggehviter 60 g sukker (brukte vel ca 10-12 g splenda da tro...) 100 g melis (droppes, har kompansert for det med splenda) 2 ts kakao (usikker på om jeg ikke hadde i litt mer, og av den skikkelig mørke typen) 160 g hakkede/malte hasselnøtter Varm stekeovnen til 170 C. Pisk eggehviter og sukker (Halvparten av Splendaen) til en lett marengs. Sikt i melis og kakao (resten av Splendaen har du bare oppi, og sikter bare kakaoen) og vend inn i marengsen sammen med de malte hasselnøttene, og vend lett om med en slikkepott. Hell i springform på 26 cm. Stek midt i stekeovnen i ca 25 min (evt noe lengre, følg med!), til papiret løsner fra undersiden av nøttebunnen. Jeg bruker sånne flergangs silikonpapirer som jeg ikke klipper til men legger flatt på bunnen før jeg setter på ringen, og da kan jeg etterpå bare løfte ferdiglaget kake over på fatet og så rulle vekk papiret etterpå. Sølefritt og lettvint! Jordbærmousse: 4 eggeplommer 120 gr sukker ( ca 10 gram Splenda) 1/2 liter fløte(lettpisket) 8 pl gelatin 2 dl jordbærpure 4 eggehviter Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker, ha i smeltet gelatin, ha i jordbærpure, vend inn fløtekrem og skjær inn i stivpiskede eggehviter til slutt. (Smak vel og lenge på slikkepotten, juster evt med litt mer Splenda hvis du er en skikkelig søtmons) Jordbærpure får du ved å kjøre (tinte) jordbær i en blender til det er flytende. IKKE kjør dem i alle evighet heller, jordbærfrøene er ikke veldig gode når de er knust... Når bunnen er kald, sett springformen tilbake over bunnen, og hell moussen over. La stå kaldt til moussen er stivnet. Pynt med en kvist sitronmelisse eller mynteblader og gjerne noen pene (friske) jordbær skåret i vifteform. Bruk en kniv med glatt o tynt blad som du skyller i varmt vann i springen for å løsne kaken fra formen og jevne ut "form-merker" langs kanten. Nå fikk jeg lyst på kake!
Gjest nøtta Skrevet 28. august 2008 #18 Skrevet 28. august 2008 Gahh, nå måtte jeg lete Men jeg fant den da til slutt. Dumme meg har ikke skrevet ned endringene jeg brukte, men jeg skal kommentere så godt jeg kan i den originale oppskriften Jordbærmousse på nøttebunn Nøttebunn: 4 stk eggehviter 60 g sukker (brukte vel ca 10-12 g splenda da tro...) 100 g melis (droppes, har kompansert for det med splenda) 2 ts kakao (usikker på om jeg ikke hadde i litt mer, og av den skikkelig mørke typen) 160 g hakkede/malte hasselnøtter Varm stekeovnen til 170 C. Pisk eggehviter og sukker (Halvparten av Splendaen) til en lett marengs. Sikt i melis og kakao (resten av Splendaen har du bare oppi, og sikter bare kakaoen) og vend inn i marengsen sammen med de malte hasselnøttene, og vend lett om med en slikkepott. Hell i springform på 26 cm. Stek midt i stekeovnen i ca 25 min (evt noe lengre, følg med!), til papiret løsner fra undersiden av nøttebunnen. Jeg bruker sånne flergangs silikonpapirer som jeg ikke klipper til men legger flatt på bunnen før jeg setter på ringen, og da kan jeg etterpå bare løfte ferdiglaget kake over på fatet og så rulle vekk papiret etterpå. Sølefritt og lettvint! Jordbærmousse: 4 eggeplommer 120 gr sukker ( ca 10 gram Splenda) 1/2 liter fløte(lettpisket) 8 pl gelatin 2 dl jordbærpure 4 eggehviter Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker, ha i smeltet gelatin, ha i jordbærpure, vend inn fløtekrem og skjær inn i stivpiskede eggehviter til slutt. (Smak vel og lenge på slikkepotten, juster evt med litt mer Splenda hvis du er en skikkelig søtmons) Jordbærpure får du ved å kjøre (tinte) jordbær i en blender til det er flytende. IKKE kjør dem i alle evighet heller, jordbærfrøene er ikke veldig gode når de er knust... Når bunnen er kald, sett springformen tilbake over bunnen, og hell moussen over. La stå kaldt til moussen er stivnet. Pynt med en kvist sitronmelisse eller mynteblader og gjerne noen pene (friske) jordbær skåret i vifteform. Bruk en kniv med glatt o tynt blad som du skyller i varmt vann i springen for å løsne kaken fra formen og jevne ut "form-merker" langs kanten. Nå fikk jeg lyst på kake!
Gjest Gjest_vesla_* Skrevet 16. oktober 2008 #19 Skrevet 16. oktober 2008 Kjæresten min er diabetiker, og når jeg skal lage kake til han lager jeg en bærpai, med lettis ved siden av! Lite sukker, frisk og god:) Vanlig paibunn, med evt litt vaniljekrem på, masse frosne friske bær oppå det, og så vidt litt gele for å holde bærene sammen. Kjempegodt!
DDuck Skrevet 28. oktober 2008 #20 Skrevet 28. oktober 2008 Er det ikke veldig mye sukker i en paibunn da? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå