Gå til innhold

Lovfestet barnehageplass

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men det er nok mange som kommer til å få seg en kraftig overaskelse både når forelder og etterhvert en selv får behov for hjelp og omsorg. For hverdagen i mange eldreinsitiusjoner, for ikke å snakke om hjemmesykepleien, kan ikke karakteriseres som annet en uverdig for mottager av hjelpen. Hvor mange hadde vel syntes at det er greit å måtte vente på tur for å få hjelp til å skifte slik at man ikke ligger gjennomvåt av avføring? Eller at "kloke" politikere har bestemt at eldre i institusjon ikke skal spise for mer enn 39,- kr pr dag?

Eller at det er forsvarlig med en pleier på natt som skal bistå 15 demente beboere?

Fagflukten fra geriatrien er absolutt forståelig. Det er tungt å jobbe når man aldri har mulighet til å gjøre jobben skikkelig!

Det blir selvfølgelig feil å sette grupper opp mot hverandre av typen barnefamilier kontra eldre. Men eldre, og spesielt de demente er en gruppe som ikke høres eller synes. De trenger strerke ressurspersoner som kan tale deres sak. For det å bli gammel og hjelpetrengende i Norge i dag er en skjebne jeg ikke unner noen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eller at "kloke" politikere har bestemt at eldre i institusjon ikke skal spise for mer enn 39,- kr pr dag?

Dette er da opp til hver kommune. I min kommune har man 75 eller 90 (husker ikke helt), og for dette får man fine brødskiver til frokost (med røkelaks/eggerøre i helgen og kokt egg), 2 retters middag daglig, kaffe med kaker og kvelds.

Skrevet
Dette er da opp til hver kommune. I min kommune har man 75 eller 90 (husker ikke helt), og for dette får man fine brødskiver til frokost (med røkelaks/eggerøre i helgen og kokt egg), 2 retters middag daglig, kaffe med kaker og kvelds.

Selv om det er lokalpolitikere som bestemmer det, så er det fortsatt politikere da.. Det er del lokale selvstyret det.

Og det er den trange kommuneøkonomien og prioriteringer av andre formål som gjør at eldreomsorgen altfor ofte blir taperen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...