Gå til innhold

Maldivene


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboeren min har booket en tur til Maldivene i dag, helt impulsivt, vi reiser på mandag. Det jeg lurer på er hvordan det er med nye restriksjoner på håndbagasje. Gjelder det kun fly ut fra London? Hvordan er det med tax free varer - har man lov til å ta med dem på flyet? Hvis vi må mellomlande på Heatrow gjelder samme regler som for de som har Heatrow som første avreisested?

Jeg har ikke enda fått den endelige reiseplanen, men jeg vet at bagasjen vår kommer med båt fra flyplassen på Male, mens vi skal ta sjøfly, derfor er vi avhengig av å ha med noe lettere klær og kanskje toalettsaker i håndbagasjen, hvis koffertene ikke kommer før dagen etter i værste fall....

Noen som har vært på langtur i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg kom via London på vei hjem fra Bolivia på onsdag. Det er fremdeles høy beredskap og de sjekker håndbagasje grundig. Jeg ble fratatt en liten solkrem som lå i håndbagasjen i USA og kompisen som jeg reiste med ble fratatt en nesespray i London. Kanskje du kan finne mer info på hjemmesiden til det flyselskapet som du skal benytte.

Vi reiste til Maldivene for et par år siden og jeg mener at våre kofferter ble tatt med på selve flyet. Her er mitt reisebrev fra Sun Island forresten: http://gardkarlsen.com/sun_island_index.htm . Håper du får en fantastisk tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Heathrow i forrige uke var det bare en håndbagasje per person- og jeg måtte legge igjen alle lightere, lipgloss og concealer :tristbla:  Alt som er flytende, uansett hvor små mengder, måtte legges igjen før man kunne gå igjennom security, så jeg hadde ikke tatt sjansen på å ha med meg noe som måtte legges igjen.

Høres ut som en fantastisk reise, forresten :)

Jeg er fremdeles helt forvirra angående de flyplassreglene, og håper det ikke gjør noe om jeg bryter inn i tråden med et spørsmål:

Alle disse reglene om hva en ikke kan ha med seg av væsker etc, gjelder de bare for ting man har i håndbagasjen når man passerer sikkerhetssjekken og kommer inn i avgangshallen? Altså, har jeg lov til å kjøpe f.eks lipgloss, bodylotion etc i tax-free'en, eller en brus i kiosken i avgangshallen, og putte dette i håndbagasjen? Eller er alt forbudt uansett hvor det kommer fra?

Trådstarter: Håper du får en riktig fin tur! Jeg skal også til Maldivene, men ikke før i november. Heldigvis flyr vi ikke via Heathrow, og håper dermed at vi unngår de aller strengeste reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flyplassansatt

Dersom du skal via England eller USA kan du ikke ha med deg noenting flytende (som jo flere har nevnt over her at de ble fratatt). England har også restriksjoner på størrelsen på håndbagasjen, den kan være maks 25 x 35 x 56 cm, og kun ett kolli. Dette gjelder reisende fra England og med mellomlanding i England, men ikke de som reiser til England, og ikke skal bytte fly / reise videre derfra, da gjelder vanlige regler.

Til siste gjest: Det du har kjøpt etter sikkerhetssjekken er OK, altså f.eks. om du kjøper noe etter kontrollen på Heathrow. Det du derimot ikke kan gjøre er å shoppe i tax freen på Gardermoen og ta med deg dette i håndbagsjen dersom du skal mellomlande på Heathrow. Skjønner?

Mvh en innsjekker på Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info!

Vi reiser til Maldivene i morgen, så jeg blir visst nødt til å kjøpe det jeg trenger på Heathrow eller Doha. Er det noen som har vært på Doha? Så på Google earth at det ligger i Emiratene. Tenker kanskje det er i Quatar i.o.m. at vi flyr med Quatar Airways - noen som vet om de har godt utvalg i tax-free artikler der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...