Gå til innhold

Oppstart på p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne på Trionetta p-piller etter noen års pause, men er litt usikker på oppstart. Vet at man skal begynne på 1.dag i syklus, men problemet mitt er at jeg i dag (på dag 15) har fått en blødning. Jeg har det enkelte ganger, men er usikker på om det egentlig er mens eller ikke (er mindre og varer kortere, ellers likt). Kan jeg evt bare begynne i dag selv om jeg riskerer at det er midt i syklus? Er klar over at jeg da bør bruke annen prevensjon et par uker, men er det andre ting som tilsier at jeg ikke bør begynne nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, du kan godt begynne nå om du vil. Det eneste du må huske på er, som du sier, å bruke annen prevensjon i noen uker. I tillegg kan du risikere at systemet blir kastet om slik at du får uregelmessige blødninger.

Har du forresten fått resept på trionetta nå i det siste? Trodde den pillen var på tur bort fra markedet jeg.

Skrevet

Trionetta blir tatt av markedet fra nyttår.

Gjest bente85
Skrevet

Kanskje du skulle få en ny resept, på et p-pille merke som ikke skal ut fra markedet. :)

Altså når du skal starte opp med p-piller, så kan du gjøre det nå, men du må bruke kondom i tilegg, i en ukes tid sånn ca.

Skrevet

Tusen takk for svar! Visste ikke at den skulle ut av markedet. Ringte egentlig og spurte om resept på Trinordiol iom at jeg har brukt den før, men da resepten kom i posten, så jeg at det var på Trionetta, og tenkte at det ikke hadde så mye å si...Får sjekke det ut senere!

• 3 uker senere...
Skrevet

Så det har ingenting å si når man begynner på pillen egentlig? Jeg har tenkt å starte med p-piller og har veldg lyst til å begynne med en gang, slik at jeg ikke har mensen når typen kommer på besøk. Det "verste" som skjer er vel bare at jeg tukler litt med syklusen og at dette fikser seg etter en stund? Og det andre er vel at prevensjonen ikke virker fra dag en for å si det sånn

Skrevet

Kan ta opptil tre måneder før syklusen blir i orden når man begynner på p-piller, og det er en helt vanlig bivirkning å få mellomblødninger de første månedene. Sjansen er enda større for det dersom man begynner på pillene midt i en syklus. Så det er slett ikke sikkert du vil slippe å ha mensen når typen på besøk selv om du begynner på de nå. Da ville jeg heller satset på en utsettelseskur med Primulot, som du får på resept.

Skrevet

Okei.. Jeg har veldig uregelmessig mens, så da får jeg kanskje heller bare håpe på at den ikke kommer etter 4 uker da... *krysser fingrene*

Skrevet

Jeg byttet nettopp fra Trionetta til Cerazette, og da sa legen at jeg bare skulle begynne med en gang.

Jeg trodde kanskje jeg måtte vente til etter mens, men hun mente det var best å bare starte med en gang.

Skrevet

Men rekner me at du sluttet rett på en p-pille til en annen.. Jeg har aldri brukt p-piller, og hadde egentlig håpet at det gikk an å begynne når som helst uten så mye problemer

Skrevet
Men rekner me at du sluttet rett på en p-pille til en annen.. Jeg har aldri brukt p-piller, og hadde egentlig håpet at det gikk an å begynne når som helst uten så mye problemer

Jeg hadde kanskje startet etter du er ferdig med mens, for å (evt prøve å) komme rett inn i riktig syklus. Men det er klart, mellomblødninger er en vanlig bivirkning hvis du ikke har gått på pilla før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...