Gå til innhold

Hjelp, potteplanta er full av edderkopper!


Gjest Grøssoggru

Anbefalte innlegg

Gjest Grøssoggru

For et par uker siden kjøpte jeg en potteplante på Plantasjen. Litt usikker på hva slags plante det er, men det er mange lyselilla blomster over hele, veldig fin.

Plutselig i dag så jeg at det var små edderkoppnett på den, som jeg er ganske sikker på at ikke var der da jeg kjøpte den. Ved nærmere ettersyn er den FULL av bittesmå gulaktige edderkopper, kanskje 30 stykker eller noe, som kravler i bittesmå nett over blomstene. Hva i all verden er dette?? Jeg skal selvfølgelig kvitte meg med planten, men jeg er redd for at de har spredd seg til andre deler av leiligheten eller noe sånt.

Hva kommer de av? Har flyttet inn i ny leilighet, det er normalt rent og pent her, så hvorfor i all verden har de flyttet inn sammen med meg?

Får helt frysninger jeg nå :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Er det en sånn en?

Da er det i så fall helt normalt. De dyrkes på friland, og er ikke beregnet på å ha inne.

Det kan også hende at planta di har stått i nærheten av en lyngplante på Plantasjen. Da kan edderkoppene ha kravla over. Kanskje det bare var en som har lagt masse egg og fått barn. Det er ganske uggent, men ikke farlig. Bare hiv ut edderkoppene eller drep dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grøssoggru

Takk for svar, dere! Planten er kastet ut, og jeg skal spørre på Plantasjen neste gang jeg drar dit.

Bjørnsdatter, nei, det var en annen type blomst, litt krysantemum-aktig. Men jeg har faktisk slike lyngplanter i et annet rom i huset, lever det masse slike sånne dyr oppi der også?

Huff, da har jeg ikke lyst på planter lenger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Bjørnsdatter, nei, det var en annen type blomst, litt krysantemum-aktig. Men jeg har faktisk slike lyngplanter i et annet rom i huset, lever det masse slike sånne dyr oppi der også?

Sannsynligvis så lever det like mye dyr i dem som det gjør i alt annet du tar med deg inn utenfra. Juletre, f.eks. Stappa fulle av småkryp. Mose også, hvis du er ute og sanker til jul.

Som sagt, lyng dyrkes på friland (det er derfor pottene er så sinnsykt grisete også), og ute bor det ca 1000 edderkopper pr kvm. (eller noe sånt, husker ikke tallet nå dessverre, men you get the idea) De skjøner ikke når de får utkastelsesvarsel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...