Arkana Skrevet 5. oktober 2006 #21 Skrevet 5. oktober 2006 Teskjeprisnippet her: hvilket smør er best å bruke? Og kan jeg bruke lys sjokolade eller oboy/nesquick(eller hvordan det skrives)? ← Bruk det du liker. Jeg bruker enten vanlig meierismør eller soft flora margarin (når jeg ikke ønsker den litt dominerende smørsmaken). Du kan fint bruke lys sjokolade, og du kan også bruke oboy-pulver. Sistnevnte er ganske søtt, så jeg ville kanskje vært forsiktig med melismengden da. Vær klar over at lys sjokolade og oboy-pulver ikke gir like mye sjokoladesmak som mørk sjokolade/kakao gjør.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 5. oktober 2006 #23 Skrevet 5. oktober 2006 Smørkake med mandler Gjærdeig: 500 g hvetemel 2 1/2 dl melk 50 g gjær 60 g farin 1/2 ts salt 1 - 2 egg 50 g smør På kaka: 50 g smør 40 g farin 1 pose skivede mandler Lag søt gjærdeig, la den heve til dobbel størrelse. Kjevle ut til et rektangel som passer i langpanna di. La etterheve ca 45 minutter. Legg smørklatter jevnt utover leiven, dryss sukker over og til slutt mandelskiver. Stekes midt i ovnen ved 200 grader i 15 - 20 minutter. Smaker best fersk og med melk eller te til.
Gjest Tyr Skrevet 5. oktober 2006 #24 Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Ble det noe baking Hedda ? Gjærbakst er nesten bedre enn kake. Endret 5. oktober 2006 av Tyr
Gjest squeeky Skrevet 5. oktober 2006 #25 Skrevet 5. oktober 2006 Toro sjokolade kake!!!! Den blir litt skjev, men det er ikke MIN feil!!!! De testet den på TV 2 hjelper deg, og det var det mesterkokker som testet pulverkaker, og Toro ble skjev uansett, men den var best på smak Og det tar de 10 min. å "lage den"...mmmm....veldig god..... *Jeg kan ikke bake*
Arkana Skrevet 5. oktober 2006 #26 Skrevet 5. oktober 2006 Tusen takk Hedda! Lite spørsmål bare: stor eller liten langpanne?
Gjest Hedda Gabler Skrevet 5. oktober 2006 #27 Skrevet 5. oktober 2006 Ble det noe baking Hedda ? Gjærbakst er nesten bedre enn kake. ← Å jada! Varslede gjester får stort sett kake hos meg. Toro sjokolade kake!!!! Den blir litt skjev, men det er ikke MIN feil!!!! De testet den på TV 2 hjelper deg, og det var det mesterkokker som testet pulverkaker, og Toro ble skjev uansett, men den var best på smak Og det tar de 10 min. å "lage den"...mmmm....veldig god..... *Jeg kan ikke bake* ← Toro er topp! Jeg bruker brownies-posen, den er alltid god. Tusen takk Hedda! Lite spørsmål bare: stor eller liten langpanne? ← Stor... Den kaka er utrolig god, har til gode å møte noen som ikke liker den. Blir sånn et deilig, mykt-sprøtt salt-søtt lag oppå...
miss Skrevet 6. oktober 2006 #28 Skrevet 6. oktober 2006 Takker og bukker Da må den prøves ut i helgen kanskje.... Go HELG
Arkana Skrevet 6. oktober 2006 #29 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har allerede lovet å lage kroningskake i helga, så det spørs om denne ikke må vente litt. Hvis jeg ikke lager den i dag da..... to kaker på tre dager......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå