Gå til innhold

Kryddersmør fra Egon

Anbefalte innlegg

Gjest Glad i kryddersmør
Skrevet

Det kryddersmøret man får til bakt potet på Egon er sååå godt, jeg skulle så gjerne kunnet lage det hjemme også. Jeg har prøvd forskjellige oppskrifter og prøvd noen av de kryddersmørene man får kjøpt (f.eks. Synnøve), men har ikke funnet noen som ligner. Er det noen som vet oppskriften på Egons kryddersmør, evt noen som har prøvd et kjøpesmør som ligner? Hadde blitt veldig glad! :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er veldig godt:

400 g smør

1 stk bunt timian (finhakket)

2 stk hvitløksfedd (finhakket)

Litt sitronsaft

1 ts Worchestershiresaus

Salt & pepper

Bland sammen timian, 2 fedd hvitløk, sitronsaft, worchestershiresaus, salt og pepper og hvitpisket smør (du kan gjerne bruke stavmikser eller foodprosessor). Lag en pølse av smøret og pakk inn i plastfolie. Kjøles til smøret er stivt og skjæres i skiver som legges på fat rett før servering. Smøret egner seg godt til frysing.

Skrevet

Nå har ikke jeg prøvd kryddersmøret på Egon, men har en oppskrift jeg liker godt:

Tilsetter urtekrydder fra Santa Maria, litt Hoffs pommesfriteskrydder, pepper, litt timian, chilli pulver eller chilli olje(ikke for mye!) og provence krydder. Ikke alltid jeg bruker presset hvitløk i, men har jeg i hus gjør jeg det.

Bruker å blande det med det smøret jeg har, som oftes Brelett. Lar det stå ei stund i kjøleskapet før det brukes, synes det er kjempe godt til bakte poteter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...