Gå til innhold

Vi skal til Riga!


Gjest Neffi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Fjellsippa

Har vært en dagstur i Riga, og var på markedet. Det er flere gamle flyhangarer som er omgjort til salgsboder. Det var en hangar med fisk i alle varianter. En med kjøtt og en med ost pluss masse mer. Litt av en opplevelse, og anbefales. Kjøpte ikke så mye, men det var artig å gå og se.

Ellers var jo tiden begrenset, så mye annet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere MÅ på spa!! Prisene er latterlige og behandlihene kjempebra.

Ellers er Riga en utrolig flott by med masse fine bygninger i jugendstil, så hopp på en sightseeingbuss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Riga var dere på spa, i city eller utenfor byen ?

Noe sted du kan anbefale? Skal dit til våren.

Gode råd og tips tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke vært på spa akkurat i Riga, men i Tallin. Jeg vil tro at det er omtrent det samme, da Baltikum er kjente for sine spaopplevelser!

Jeg har tidligere fått anbefalt Jurmala som er et område 15 minutter fra Riga. Der er det flere spasentrer og hoteller.

Men som i Tallin, har de helt sikkert steder i byen også som tilbyr billige behandlinger. :)

Åh, nå fikk jeg lyst til å dra tilbake! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riga er absolutt verdt et besøk!

Vi var sju jenter som reiste sammen på tur i juni 2006, og byen passer perfekt til jentetur, men er helt sikkert ok til familietur/kjærestetur/vennetur etc.

Vi fløy med BalticAir fra Oslo, til en billig penge. Tror vi betalte 900 kr per person. Flyet gikk fra Gardermoen seint fredag kveld, og brukte cirka 1,5 time bort til Riga. Flyplassen ligger 20 minutter unna byen og det er superbillig å kjøre taxi der.

Hotellet vi bodde på het Domina Inn. Det var et ganske fint hotell, men det lå dessverre litt usentralt til. Vi betalte 1000 kroner natta for dobbeltrom. Vi gikk cirka 15 minutter gjennom en park for å komme inn til Gamlebyen, så det gjorde vi bare en gang. De andre dagene tok vi taxi, det kostet oss vel rundt 30 kroner... ;)

Riga er en ganske liten og kompakt by, så det er enkelt å spasere til ting. Av ting som må sees i byen, så er jo Gamlebyen i en klasse for seg. I Riga finnes 700 bygninger i jugendstil og Gamlebyen er både stemningsfull og veldig vakker. Koselige små restauranter og butikker, og et fint torv med spisesteder. Midt i byen ligger også Domkirken, som er veldig fin.

I tillegg har de et flott frihetsmonument midt i byen, og visstnok en av Europas flotteste operabygninger! Den var stengt da vi var der midt på sommeren, men skal være veldig vakker.

Spa finner du aller best i nabobyen Jurmala. Det er en strandby, med masse feriehus, og digre spahoteller. Vi var på Baltic Beach hotell, betalte cirka 500 kroner for tre behandlinger i luksuriøse omgivelser. Fantastisk bra opplevelse!

Markedet i byen er nevnt, det er verdt å få med seg. En annen ting som var stas for oss jentene var å besøke ”sjokoladefabrikken” Emihla Gustava Shokolahde. De har butikker flere steder i byen, men en slags fabrikk i nærheten av Domkirken i Gamlebyen. Her kan du se gjennom vinduer på to-tre damer som står og lager de nydeligste konfektbiter. Ingen storproduksjon akkurat, men litt morsomt å titte inn på dem likevel. Og sjokoladen kan nytes ved små bord, og smaker himmelsk!

Schwarzkopf-huset på Rådhusplassen må man selvfølgelig besøke, pluss flere av de gamle kirkene og domkirken.

Siden vi var sju jenter på tur, så måtte det jo bli litt shopping på oss også! Vi var innom en del småbutikker i gamlebyen, og på et digert varehus a’la Steen&Strøm som het Stockmanns før vi kastet oss i en taxi til Zara og og Mango. I tillegg skal det finnes flere digre kjøpesentre litt utenfor bykjernen. Zara og Mango var bittelitt billigere enn i Norge, alt annet var en del billigere.

Vi opplevde at folk generelt var ganske sure og avvisende, også folk som satt på turistinformasjonen. Men så lenge man er forberedt på at de ikke er så smilende hele tiden, så går det fint. Det var ingen som var ekle altså, bare ikke veldig hyggelige...

Av spisesteder så anbefaler jeg middelalderrestauranten Rozengrals, det er i en gammel kjeller og de serverer bare mat som også fantes i middelalderen. Jeg spiste kanin, det smakte kjempegodt! Og så spiste vi en fantastisk middag på

Otto Schwarz, restauranten på toppen av Hotel de Rome midt i byen. I tillegg lunsjet vi på Vincents, det var også veldig god mat!

Skal dere ut på byen så må dere ta dere en tur på Skyline Bar på Hotel Latvia. Den ligger i 27. etasje, med utvendig heis og fantastisk utsikt.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riga er absolutt verdt et besøk!

Vi var sju jenter som reiste sammen på tur i juni 2006, og byen passer perfekt til jentetur, men er helt sikkert ok til familietur/kjærestetur/vennetur etc.

Vi fløy med BalticAir fra Oslo, til en billig penge. Tror vi betalte 900 kr per person. Flyet gikk fra Gardermoen seint fredag kveld, og brukte cirka 1,5 time bort til Riga. Flyplassen ligger 20 minutter unna byen og det er superbillig å kjøre taxi der.

Hotellet vi bodde på het Domina Inn. Det var et ganske fint hotell, men det lå dessverre litt usentralt til. Vi betalte 1000 kroner natta for dobbeltrom. Vi gikk cirka 15 minutter gjennom en park for å komme inn til Gamlebyen, så det gjorde vi bare en gang. De andre dagene tok vi taxi, det kostet oss vel rundt 30 kroner... ;)

Riga er en ganske liten og kompakt by, så det er enkelt å spasere til ting. Av ting som må sees i byen, så er jo Gamlebyen i en klasse for seg. I Riga finnes 700 bygninger i jugendstil og Gamlebyen er både stemningsfull og veldig vakker. Koselige små restauranter og butikker, og et fint torv med spisesteder. Midt i byen ligger også Domkirken, som er veldig fin.

I tillegg har de et flott frihetsmonument midt i byen, og visstnok en av Europas flotteste operabygninger! Den var stengt da vi var der midt på sommeren, men skal være veldig vakker.

Spa finner du aller best i nabobyen Jurmala. Det er en strandby, med masse feriehus, og digre spahoteller. Vi var på Baltic Beach hotell, betalte cirka 500 kroner for tre behandlinger i luksuriøse omgivelser. Fantastisk bra opplevelse!

Markedet i byen er nevnt, det er verdt å få med seg. En annen ting som var stas for oss jentene var å besøke ”sjokoladefabrikken” Emihla Gustava Shokolahde. De har butikker flere steder i byen, men en slags fabrikk i nærheten av Domkirken i Gamlebyen. Her kan du se gjennom vinduer på to-tre damer som står og lager de nydeligste konfektbiter. Ingen storproduksjon akkurat, men litt morsomt å titte inn på dem likevel. Og sjokoladen kan nytes ved små bord, og smaker himmelsk!

Schwarzkopf-huset på Rådhusplassen må man selvfølgelig besøke, pluss flere av de gamle kirkene og domkirken.

Siden vi var sju jenter på tur, så måtte det jo bli litt shopping på oss også! Vi var innom en del småbutikker i gamlebyen, og på et digert varehus a’la Steen&Strøm som het Stockmanns før vi kastet oss i en taxi til Zara og og Mango. I tillegg skal det finnes flere digre kjøpesentre litt utenfor bykjernen. Zara og Mango var bittelitt billigere enn i Norge, alt annet var en del billigere.

Vi opplevde at folk generelt var ganske sure og avvisende, også folk som satt på turistinformasjonen. Men så lenge man er forberedt på at de ikke er så smilende hele tiden, så går det fint. Det var ingen som var ekle altså, bare ikke veldig hyggelige...

Av spisesteder så anbefaler jeg middelalderrestauranten Rozengrals, det er i en gammel kjeller og de serverer bare mat som også fantes i middelalderen. Jeg spiste kanin, det smakte kjempegodt! Og så spiste vi en fantastisk middag på

Otto Schwarz, restauranten på toppen av Hotel de Rome midt i byen. I tillegg lunsjet vi på Vincents, det var også veldig god mat!

Skal dere ut på byen så må dere ta dere en tur på Skyline Bar på Hotel Latvia. Den ligger i 27. etasje, med utvendig heis og fantastisk utsikt.

God tur!

takker og bukker for fantastiske tips :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og vil anbefale skyline bar, fine drinker og rolig atmosfære, faktisk så mye aircondition at det ble kaldt. etterpå danset vi på club essential, er en ungdomsplass, så er dere danseløver så dra dit. flere rom og stort dansegulv.

Markedet synes jeg var en skuffelse, bare mat og lite antikk og rare ting som jeg hadde forestilit meg, men vel verdt en tur innom alikevel.

Stockmanns er bra, vi dro også til et kjøpesenter ut fra byen. Husker ikke hva det het i farten.

Når dere skal ta taxi så alltid spør hvor mye det koster. vi ble lurt! men gadd ikke krangle, da vi hadde det travelt, vi skulle på spa. vi var på liora, litt utenfor byen, dit tok vi taxi fra stockman, dere skal iallefall ikke betale over 4 lats dit. Det var kjempebra. vet ikke om det var veldig billig, men vel verdt pengene.

ellers så var vi 3 ganger på kino, ettersom det bare koster 3,5 lats. litt uvant med latvisk tekst, men virkelig flotte saler. er i samme bygg som stockmann. Skal dere ta taxi så se etter råde taxier. vi spurte på hotell om de kunne ringe. de er billigere enn de private som kjører ulike biler.

veldig få i butikkene snakker engelsk, så forbered dere på en del "håndprat" og gestikulering.

vi kjøpte mer sko enn klær og veldig mye ørepynt. før du kommer til markedet så ligger et "kjøpesenter" på venstrehanda like etter jernbaneundergang. ved stockmann. der har du mye juggel som vi syntes var litt kult. ikke fått reaksjon på de heller, enda jeg reagerer å hm pynt. men ikke alt var like fint da.

vi bodde på en vandrerhjem. betale bare 1200 for 6 netter der.billig og rent deler bad men det gikk helt fint. og må handle mat selv, men jeg synes aldri hotellmat i utlandet er den beste uansett.

ha en flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og vil anbefale skyline bar, fine drinker og rolig atmosfære, faktisk så mye aircondition at det ble kaldt. etterpå danset vi på club essential, er en ungdomsplass, så er dere danseløver så dra dit. flere rom og stort dansegulv.

Markedet synes jeg var en skuffelse, bare mat og lite antikk og rare ting som jeg hadde forestilit meg, men vel verdt en tur innom alikevel.

Stockmanns er bra, vi dro også til et kjøpesenter ut fra byen. Husker ikke hva det het i farten.

Når dere skal ta taxi så alltid spør hvor mye det koster. vi ble lurt! men gadd ikke krangle, da vi hadde det travelt, vi skulle på spa. vi var på liora, litt utenfor byen, dit tok vi taxi fra stockman, dere skal iallefall ikke betale over 4 lats dit. Det var kjempebra. vet ikke om det var veldig billig, men vel verdt pengene.

ellers så var vi 3 ganger på kino, ettersom det bare koster 3,5 lats. litt uvant med latvisk tekst, men virkelig flotte saler. er i samme bygg som stockmann. Skal dere ta taxi så se etter råde taxier. vi spurte på hotell om de kunne ringe. de er billigere enn de private som kjører ulike biler.

veldig få i butikkene snakker engelsk, så forbered dere på en del "håndprat" og gestikulering.

vi kjøpte mer sko enn klær og veldig mye ørepynt. før du kommer til markedet så ligger et "kjøpesenter" på venstrehanda like etter jernbaneundergang. ved stockmann. der har du mye juggel som vi syntes var litt kult. ikke fått reaksjon på de heller, enda jeg reagerer å hm pynt. men ikke alt var like fint da.

vi bodde på en vandrerhjem. betale bare 1200 for 6 netter der.billig og rent deler bad men det gikk helt fint. og må handle mat selv, men jeg synes aldri hotellmat i utlandet er den beste uansett.

ha en flott tur!

Å, takk igjen

:-D

Behöver snart ikke kjöpe reiseguide jo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg skrev ned noen notater da jeg kom derfra, synes alltid det er koselig å ha skrevet ned navn og adresser som jeg kan anbefale videre til folk.

Riga er som sagt en kjempefin by, men det er ikke voldsomt mye å se der. Vi var der fra fredag kveld til mandag kveld, og hadde hele søndagen på spa&strand, og det passet veldig godt.

Et annet utested som kan anbefales, er Club Fashion. Der hadde vi det i hvert fall veldig moro!!!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk okkupasjonsmuseet, det er den kjempestygge, malplasserte bygningen på torget. Men veldig interessant innvendig :)

Personlig liker jeg Tallinn bedre. Men den ene byen utelukker ikke den andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Personlig anbefaler jeg absolutt ikke Riga, men det er kanskje litt sent å si hvis dere har bestilt tur. Klipper og limer litt, men her er en reiseskildring fra meg:

Så var jeg tilbake fra en lang-helg i Riga og jeg må jo komme med en reise-rapport.

Først må jeg bare si at jeg automatisk sammenlikner byen med Tallinn, siden jeg har vært der før og det også er en baltisk by. Men det er kanskje urettferdig, for byene er helt forskjellige.

Okei, vi dro fra Gardermoen sent onsdag kveld og ankom Riga ennå senere. Vi hadde et enkelt hotell (Best Hotell) utenfor byen som vi sov på, siden alle hoteller i Riga var fulle pga NATO-møtet som var der. Greit hotell og det var greit å sove der ei natt.

Morgenen etter dro vi inn til byen og vi skulle sove på hotellet Konventa Seta. Hotellet lå virkelig midt i blinken til og kan virkelig anbefales. En enkel standard, men det var rent og pent og lå som sagt flott til. Her er link til hotellet: http://www.konventa.lv/eng/info/info-eng.htm

Vi var 6 damer på tur og målet var jo først og fremst å handle. Vi fant oss et kjøpesenter rett ved hotellet, men de hadde veldig mye dyre og eksklusive butikker. Det var flere etasjer, så det var lett å bruke litt tid der. Var dere flere dager også, men fant meg ikke så mye der jeg.

Dagen gikk til litt trasking i ”gamlebyen” og for å bli litt kjent rundt omkring. Gamlebyen var litt kaotisk til å begynne med, så det var kjekt med kart. Men det tok ikke mange dagene før vi klarte å orientere oss skikkelig på egenhånd.

Torsdag tok vi taxi til Latvias største shopping-senter. Det var vel ca 15-20 min med taxi, så det var ikke så veldig langt egentlig. Og senteret var virkelig giga-stort. Taxi-sjåføren som kjørte oss dit tilbød seg å hente oss etterpå også, noe vi takket ja til. Vi var det i over 5 timer, men timene gikk utrolig fort. Fikk handlet en del der også, og prisene var litt bedre enn i selve sentrum. Butikkene var også mange og variert. Her er hjemmesiden til Alfa shopping center: http://www.alfaparks.lv/?〈=en

Vi var også innom sentrene Origo og Stockmann. Origo skuffet meg stort, men de hade noen butikker som var OK. Stockmann likner veldig på det som er i Tallinn, men de hadde noe OK (selv om det er dyrt der).

Ellers måtte vi på det lokale markedet da, og det var mye større enn hva jeg trodde det skulle være. De fly-hangarene var jo propp fulle av ting og tang, men det var jo ikke så mye spennende å se på + at vi skulle jo ikke akkurat ha kjøtt, ost eller fisk med oss hjem. Ellers var det masse boder ute også, men varene var nok mye jalla. I tillegg var jo klærne så avleggs og stusselige at det ikke var noe jeg kunne tenke meg iallfall. De hadde riktignok noen flotte galla-kjoler enkelte steder, de var nydelige. Ellers kjøpte noen på reisefølge seg skinnhansker og sokker der, det er jo kjekke ting å handle. Det var verdt å ta turen innom der for å oppleve det ”lokale”, men ellers var det ikke så veldig spennende. Det ble visst sagt at det var ekstremt med tyver der også, det merket heldigvis ikke vi noe til.

De resterende dagene tuslet vi rundt i byen her og der og fikk med oss litt annet enn sentre. Jeg har knipset noen bilder også, selv om det var vanskelig vær å ta bilder i.

Av mat så spiste vi en dag på Il Patio rett ved parken inne i ”gamlebyen”. Nydelig pizza altså og koselige lokaler. Spiste middag på Steiku Haoss. God mat, men altfor store porsjoner og billig var det heller ikke. Siste dagen spiste vi på en italiensk restaurant som het Bella et eller annet. Synes ikke maten var så god der, men det var forholdvis rimelig.

Ved en lille parken/torget i ”gamlebyen” var det noen få boder som solgte diverse varer + noen som solgte bilder. Siklet veldig på noen av maleriene, men de var jo håpløse å få med seg hjem. Kjøpte et lite katte-bilde istedenfor. Den store skuffelsen var jo at julemarkedet ikke åpner før neste helg, noe vi synes var veldig rart. Så det var ikke så mye julestemning rundt omkring, dessverre.

Ellers må jeg si at Riga skuffet meg enormt som by, og jeg kunne absolutt ikke tenke meg å reise tilbake dit. ”Gamlebyen” var egentlig veldig kjedelig og hadde lite preg av å være gamleby synes jeg. For min del kunne det egentlig bare vært en helt vanlig by, men med noen få gamle hus… De hadde gjort veldig lite ut av den og det var veldig få koselige og spesielle butikker der.

Den største opplevelsen (foruten Alfa shoppingen) er nok da vi var inne i den russisk-ortodeokse kirken i Riga. Jeg blir alltid litt slått ut av å komme inn i sånne kirker, for det er så nydelig og spesielt. Og den lukten av røkelse kombinert med en så enorm høytidelighet er så spesielt at det bare må oppleves.

Morsomt var det også å se den spesielle broen i den lille parken rett ved ”gamlebyen” hvor mange kjærestepar har festet hengelåse med initialer av sine navn. Synes det er så koselig, så det ble noen bilder av den også. Skal nok gi den en egen side i scrappe-albumet mitt.

Det er forresten mye som er dyrt i Riga, men i de mer lokale butikkene kan man jo finne litt rimeligere ting. Handlet bl.a. en del til pusen vår, for det var billig i dyre-butikkene. Kjøpte katteseng til ham og masse kattegodteri. Av andre ting jeg kjøpte så ble det litt frisør-produkter (spray og shampo og lignende) til 1/3 av prisen av her hjemme, noe klær, en del 12*12-ark til scrappingen min, noe stempler, juletrekuler, smågaver til tantebarn og håndlaget sjokoloade. Anbefaler virkelig sjokoladen hos Emihl Gustavs (skrives nok ikke sånn), den er nydelig altså.

Flyplassen synes jeg var OK og den hadde mye mer butikker enn jeg trodde. Men kvoten handlet jeg på Gardermoen, det ble like rimelig. Vinene i Riga var jo faktisk dyrere enn på Gardermoen også.

Vi har hatt noen OK dager, men det frister dessverre ikke til gjentakelse å reise dit. Vet at jeg heller ikke kommer til å anbefale det til andre, da vil jeg mye heller anbefale Tallinn. Det er en mer koselig og spennende by på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...