Gjest deemess Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Hei..jeg er ei jente på 24 som nettopp har blitt diagnosert til emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse (impulsiv borderline). Har lest mye om det på nett, men kunne tenkt meg å delt erfaringer med andre som har det eller kjenner seg mye igjen i borderline-personligheten..noen her på kvinneguiden kanskje? (de sier det er flest kvinner i 20 som har det)
Gjest Kånni Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 Sånn forskjellige personligheter inni en kropp?
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 Sånn forskjellige personligheter inni en kropp? ← Personlighetsforstyrrelser er en samlebetegnelse for ulike psykiske lidelser, og har sjelden sammenheng med "flere personligheter i én kropp". Det du tenker på er multippel personlighetsforstyrrelse, som man kun ser svært sjelden, og som jeg også tror er en litt omdiskutert diagnose.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Mener det er en eller to med den diagnosen på sol. Er ikke spesielt aktiv der, men synes å huske det har vært diskutert der
Gjest gjesta Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Kan være vanskelig å lese noe om borderline for det kan oppfattes forskjellig. To personer med den diagnosen kan være utrolig forskjellig. Diagnoser er vanskelig, for ingen vil passe perfekt inn i en diagnose. Men vil du lese om snodige her inne med diagnoser er det i allefall noe i min dagbok.
Gjest deemess Skrevet 6. oktober 2006 #6 Skrevet 6. oktober 2006 hehe...måtte le litt..forskjellige personligheter i en kropp har jeg vel strengt tatt ikke..borderline betyr grenseland, men i norge kalles det emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse;) ganske mange som har den diagnosen selv om de ikke vet at de har det, symptomene er depresjon og angst..kort fortalt hva den går ut på for min del er at ting har vært svart eller hvitt, himmel eller helvette, store svingninger i følelseslivet, fra kjeller til mani om en annen..samtidig som jeg ikke har hatt kontakt med meg selv, mine egne følelser, følt en tomhet..den impulsive biten i borderline er f.eks bruke for mye penger, ha mye tilfeldig sex, rusproblematikk, osv...aggresjon er også en del av det, jeg har aldri vært voldelig men har alltid hatt eksplosivt sinne...man har vanskelig for å forholde seg til andre, man kan elske en person en dag for så å hate den neste dagen..forhold, sosialt liv og jobb preges på den måten fordi man er ustabil.. det som kanskje kan sies best forklarende er tittelen på ei bok om borderline: I hate you- dont leave me! Ble du noe klokere? Nå når jeg er frisk har jeg ikke symptomene eller borderline, jobber med det hele tiden og det blir mildere og mildere for hver runde...
Lola83 Skrevet 6. oktober 2006 #7 Skrevet 6. oktober 2006 Spennende og lese om dette, eller ikke akkurat spennende da men, du skjønner sikkert hva jeg mener Hvordan behandler man seg selv for noe sånt? Lykkepiller kombinert med samtaler?
Gjest Kånni Skrevet 6. oktober 2006 #8 Skrevet 6. oktober 2006 hehe...måtte le litt..forskjellige personligheter i en kropp har jeg vel strengt tatt ikke..borderline betyr grenseland, men i norge kalles det emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse;) ganske mange som har den diagnosen selv om de ikke vet at de har det, symptomene er depresjon og angst..kort fortalt hva den går ut på for min del er at ting har vært svart eller hvitt, himmel eller helvette, store svingninger i følelseslivet, fra kjeller til mani om en annen..samtidig som jeg ikke har hatt kontakt med meg selv, mine egne følelser, følt en tomhet..den impulsive biten i borderline er f.eks bruke for mye penger, ha mye tilfeldig sex, rusproblematikk, osv...aggresjon er også en del av det, jeg har aldri vært voldelig men har alltid hatt eksplosivt sinne...man har vanskelig for å forholde seg til andre, man kan elske en person en dag for så å hate den neste dagen..forhold, sosialt liv og jobb preges på den måten fordi man er ustabil.. det som kanskje kan sies best forklarende er tittelen på ei bok om borderline: I hate you- dont leave me! Ble du noe klokere? Nå når jeg er frisk har jeg ikke symptomene eller borderline, jobber med det hele tiden og det blir mildere og mildere for hver runde... ← "To tunger har mitt hjerte. Høre på det likevel. Bli hos meg og gå fra meg og frels meg fra meg selv." Litt sånn altså?
Gjest Gjest_Sandra_* Skrevet 6. oktober 2006 #9 Skrevet 6. oktober 2006 (endret) To tunger To tunger har mitt hjerte To viljer har mitt sinn. Jeg elsker deg bestandig, og jeg blir aldri din. Resten av teksten er tatt bort ihht til regler om kopirett. Mie (mod). Hagerup, ja! Hun rocker! Heia! Endret 6. oktober 2006 av Mie
Gjest deemess Skrevet 7. oktober 2006 #10 Skrevet 7. oktober 2006 Spennende og lese om dette, eller ikke akkurat spennende da men, du skjønner sikkert hva jeg mener Hvordan behandler man seg selv for noe sånt? Lykkepiller kombinert med samtaler? ← Man kan nok ikke behandle seg selv uten profesjonell hjelp/veiledning- de gir deg samtaler og redskaper til å forandre tankemønster, oppfattelse av selvet, læren om følelser osv. Jobben gjør man til syvende og sist selv Skjønner godt hva du mener med at det er spennende!! Jeg synes menneskesinnet er utrolig fasinerende selv, man kan aldri bli utlært! Mennesket er jo i evig forandring, og med de rette redskapene er det utrolig hvor mye man får utrettet Jeg tar antidepressiva for depresjonene og angsten (hater benevnelsen lykkepiller...man blir nok ikke lykkelig selv om man bruker det- de bare reduserer svingningene, man faller ikke så djupt ned i kjellern i en dårlig periode) og skal begynne i gruppeterapi ( ) etterhvert, om følelser (!)..hehe..kan jo bli interesant "hei jeg heter .... og er smårar" neida, tror det blir givende, kan aldri lære nok om følelser heller ja også går jeg til samtaler og sorterer uka, en gang i uka ca.
animelona Skrevet 7. oktober 2006 #11 Skrevet 7. oktober 2006 Du skriver at det er mange som har borderline uten å vite om det. Kan jeg få lov til å spørre om hvordan du fant ut at du hadde det? har selv hatt krafige humørsvingninger og veldig svart/hvitt-tankegang (+++) og får antidepresiv mot det, men dessverre ingen annen hjelp...
Gjest deemess Skrevet 8. oktober 2006 #12 Skrevet 8. oktober 2006 Du skriver at det er mange som har borderline uten å vite om det. Kan jeg få lov til å spørre om hvordan du fant ut at du hadde det? har selv hatt krafige humørsvingninger og veldig svart/hvitt-tankegang (+++) og får antidepresiv mot det, men dessverre ingen annen hjelp... ← Mange med angst og depresjoner som blir behandlet for det, har ofte også en personlighetsproblematikk som skaper problemer utover depresjonen f.eks i jobb, mellommennesklige forhold, kjærlighetsliv osv osv...Selv leste jeg om personlighetsforstyrrelser på nettet, og da jeg leste om borderline var det som å lese om meg selv..for meg er det ikke så viktig å ha en diagnose, og jeg vet også at det er mest i dårlige perioder at jeg er "sånn", men det er en helt annen behandling over lengre tid som handler om å styrke selvet, bli kjent med seg selv og egne følelser og dermed få mer kontroll slik at det ikke blir så store svingninger... Det du kan gjøre er å lese mer om personlighetsforstyrrelser på nettet, (google det så kommer det mange linker om emnet som du kan se på) Deretter kontakter du legen eller psykologen din og ber om å få tatt testene som er laget for å finne ut om man har en eller flere pf. Om de ikke har testene får du forhøre deg om det er noen privatspesialister de kan henvise deg til som tar slike tester! Lykke til:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå