Gå til innhold

Leve på 1000 kalorier?


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Hei :)

Jeg skal prøve å gå ned i vekt og leser om dette på Grete Roede.

Jeg har lavt aktivitetsnivå (under 2000 kalorier), anbefalt kalori inntak er da 1300 pr dag hvis du skal holde vekten og ca 500 mindre hvis du skal ned i vekt.

Da må jeg spørre dere som har greie på det... Er det mulig å ha et sunt kosthold og fungere normalt på 800-1000 kalorier pr dag over lang tid? Jeg vil jo kjøre et "sunt program" - ikke sånn jo-jo slanking.

Er litt fortvilet nå :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NEI!! Det høres fullstendig henn i veggene ut. Hvis du spiser for lite vil forbrenningen stupe, ettersom kroppen slår over på sparebluss. Dårlig dårlig idé. Hvorfor ikke bare holde deg til Roede, og få i deg 1250 pr dag (som også høres lite ut i mine ører, men kommer jo an på aktivitetsniået), eller tren mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dette GR anbefaler. Når du har lavt aktivitetsnivå skal du holde deg til "meny 1" dvs 1300 kalorier om dagen hvis du skal holde vekten og ca 500 kalorier mindre hvis du skal ned i vekt.

Hvor mange kalorier spiser dere når dere slanker dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at GR nå anbefaler alle å ligge på rundt 1300 kcal når man skal ned i vekt, og ikke når man skal holde vekten! Man bør ikke spise mindre enn 1200-1300 kcal pr dag. Tidligere sa GR at man skulle spise 1100-1200 kcal pr dag, men undersøkelser viser at man går også ned i vekt om man ligger på rundt 1300 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her.

Da husker du nok feil Marillia. Dette er tatt fra GRsidene nå: Noen som har fulgt GR og spist så lite kalorier?

Regn ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen:

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Hvis man skal ned i vekt skal man spise 5-800 kcal mindre enn forbruket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Jeg følger Grete Roede og skal få i meg ca 1600 kallorier pr dag. Og vekten raser nedover... Gått ned 6 kg på 2 mnd nå. Og jeg har ikke så veldig høyt aktivitetsnivå.. Sykler til og fra jobb (ca 7 km totalt pr dag). Trener ikke noe ellers. Går endel i jobben. Så husk: Det blir fort et høyere aktivitesnivå enn hva du tror....

En av årsakene til at du IKKE skal spise FOR LITE kallorier er at da går kroppen på sparebluss og forbrenningen går ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke bare så enkelt at hvis du har et totalt energiforbruk på under 2000 kcal, så skal du spise meny 1, som jo er 1300 kcal og ergo 500-800 kcal under forbruket?

For hvis du har et forbruk som tilsier 1300 kcal på den utregningen du viste, så kan jeg ikke skjønne annet enn at du er så tynn at du slettes ikke bør slanke deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på 4 Grete Roede kurs, og ligget på ca 1300kcal alle gangene. De 3 første kursene var jeg ikke i aktivitet, men gikk nå ned ca 1 kg i uka for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare så enkelt at hvis du har et totalt energiforbruk på under 2000 kcal, så skal du spise meny 1, som jo er 1300 kcal og ergo 500-800 kcal under forbruket?

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Spinone: Dersom man har et forbruk på 2000 kcal, kan man jo ikke holde vekten ved å spise 1300 - da kommer man jo til å gå ned!

Dersom du vil holde vekten, må du spise 2000 kcal, dersom du vil gå ned, må du spise meny 1 som gir 1300 kcal, altså 700 kcal mindre enn forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene . Da skal jeg prøve og holde meg på 1300 kalorier og se hva som skjer.... ;)

Spinone: Jeg er ikke overvektig, men vil likevel gå ned de to kiloene som på "mystisk vis" har lagt seg på magen min i sommer. Jeg vil ikke drive med utsulting av kroppen derfor søkte jeg info på GR som jo går for å ha et sunt og fornuftig kosthold. Man trenger ikke la det gå så langt at man blir overvektig før man tar tak i ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også gått på Grete Roede, og du har misforstått. Du skal ligge 500-800 kalorier under 2000 - altså ligge på meny 1 (1300 kalorier). Dette er jeg helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svarene . Da skal jeg prøve og holde meg på 1300 kalorier og se hva som skjer.... ;)

Spinone: Jeg er ikke overvektig, men vil likevel gå ned de to kiloene som på "mystisk vis" har lagt seg på magen min i sommer. Jeg vil ikke drive med utsulting av kroppen derfor søkte jeg info på GR som jo går for å ha et sunt og fornuftig kosthold. Man trenger ikke la det gå så langt at man blir overvektig før man tar tak i ting!

Jeg er helt enig i det.

Men grunnen til at jeg nevnte at du må være tynn hvis du skal kunne holde vekten på 1300 kalorier, er at jeg brukte den formelen du ga oss over, på meg selv. Jeg er verken tynn eller tjukk, men har vel litt for mye om magen, og jeg har (hatt, til nå nylig! :) ) et veldig stillesittende liv. Med mine tall fikk jeg et forbruk på ca 1950 kcal. For å få til 1300 kcal som dagsforbruk med den formelen der, måtte jeg ha veid under 30 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det.

Men grunnen til at jeg nevnte at du må være tynn hvis du skal kunne holde vekten på 1300 kalorier, er at jeg brukte den formelen du ga oss over, på meg selv. Jeg er verken tynn eller tjukk, men har vel litt for mye om magen, og jeg har (hatt, til nå nylig! :) ) et veldig stillesittende liv. Med mine tall fikk jeg et forbruk på ca 1950 kcal. For å få til 1300 kcal som dagsforbruk med den formelen der, måtte jeg ha veid under 30 kg...

LOOOL :ler: Jeg har skjønt at man skal ligge på 1300 når man skal ned i vekt og har et kaloriforbruk på 1950 kalorier pr dag. Jeg synes fremdeles at 1300 om dagen høres utrolig lite ut (!), men jeg skal prøve å se. Ikke noe "krise" uansett...

Tusen takk alle sammen for raske svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk utrolig mye mat i menyene deres. Jeg har aldri spist så mye mat jeg, som når gikkpå GR-kurs, men nå spiser jeg jo mer riktig da. Pluss at jeg er mett hele tiden, og faktisk glemmer at jeg har sjokolade og snop i skapet :sjenert: (det hadde ikke skjedd før for å si det sånn ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Står jo rent og klart i sitatet fra nettsiden: Hvis man skal ned i vekt skal man spise 5-800 kcal mindre enn forbruket

Mindre enn forbruket, ikke mindre enn oppgitt meny :)

Lett å lese for fort av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her.

Da husker du nok feil Marillia. Dette er tatt fra GRsidene nå: Noen som har fulgt GR og spist så lite kalorier?

Regn ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen:

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Hvis man skal ned i vekt skal man spise 5-800 kcal mindre enn forbruket

Du misforstår.

Du har et kaloriforbruk på la oss so 1900 kcal. Du skal da spise 500-800 kcal mindre enn forbruket, dvs. mellom 1100 og 1400 kcal, ergo meny 1.

Og ja - dette kan jeg en god del om - jeg er selv på kurs 4 nå (har gått ned 17.5 kg! :hoppe: ), og har da vært igjennom mine kaloriberegninger. Selv ligger jeg midt mellom meny 2 og 3 et sted. Følger jeg ren meny 3, som jeg har gjort i det siste for å booste forbrenningen litt, går jeg ned mellom 200 og 500 g pr uke. Følger jeg ren meny 2, blir jeg svimmel når jeg trener... Men går ned bortimot en kg i uka.

Edit: Dobbelsitering

Endret av niomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
å få til 1300 kcal som dagsforbruk med den formelen der, måtte jeg ha veid under 30 kg...

Med den formelen fikk jeg et forbruk 1360 kcal. Og jeg ikke under 30 kilo - men 57.

bom bom - fikk ikke med meg den siste biten... :sjenert:

Da kom jeg opp i ca. 2000 kcal ja.

Endret av Catwoman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anne_*

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvor mange kalorier man skal ligge på, da det avhenger av så mangt. Kroppssammensetning, aktivitet etc.

Det som er, er at dersom du tilfører kroppen for lite energi, orker den heller ikke å gjøre så mye og det kan gå utover trening, og da får du heller ikke økt forbrenningen. Mange kommer inn i en ond sirkel. Anbefaler alle som ønsker å gå ned i vekt å ta kontakt med med fagpersonell, type personlig trener. Det er ganske komplisert å passe på alt for å få en optimal trening og kosthold i forhold til det målet man har satt. Så det kan være vell anvendte penger å benytte seg av PT i begynnelsen, til man har begynt å få litt dreisen på det selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...