Gå til innhold

Å kjøpe rasekatt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når det gjelder katter har ikke de så utprega forskjeller når det gjelder rase.

Hoi, hoi, hvor mange ulike katteraser har du hatt?

Det _er_ virkelig store forskjeller fra katterase til katterase når det gjelder temperament, aktivitetsnivå og sosiale tendenser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
En annen ting er jo at noen har det som prinsipp å ikke gå til anskaffelse av blandingskatter nettopp fordi de ikke vil støtte opp om overproduksjonen av kattunger her i landet. De mener at så lenge folk skaffer seg kattunger fra privatpersoner som ikke har hatt vett til å kastrere katten sin, så kommer folk aldri til å lære og vi blir aldri kvitt 'katteproblemet'. Men jeg vet jo ikke om det er tilfellet med trådstarters venn, da :)

Da jeg skulle ha meg kattunge var dette et argument som gjorde at jeg seriøst vurderte rasekatt framfor huskatt.

Å få seg katt er et stort valg, og jeg ville ha en så frisk kattunge som mulig. Når man får seg huskatt fra privatperson har de svært ofte orm, siden de færreste vet at kattungene får orm fra mora. Jeg ønsket altså en kattunge som hadde fått det riktige stellet og blitt tatt vare på fra den var liten.

Og at kattunger blir avlivet er IKKE kattungekjøperen som ikke tok katten sin feil. Det er UTELUKKENDE de som ikke kastrerer katten som er skyld i kattungeoverfloden. Jeg synes det er forkastelig med alle de som truer med avliving i annonser, og som dermed prøver å legge skylda over på kattungekjøperne for at de selv ikke har tatt ansvar.

Og man må nesten tenke kynisk på det: hvis man hjelper de uansvarlige katteeierne med å bli kvitt kattungekullene, vil de ikke skjønne at de må kastrere kattene sine. Først når de har opplevd å måtte avlive kattunger skjønner de at de må kastrere kattene. Man hører jo så ofte om de som får kull på kattene sine, "for det er jo ikke noe problem å gi bort kattungene".

Av litt tilfeldige grunner endte jeg faktisk opp med kattunge fra en uansvarlig katteeier. De hadde ingen planer om å kastrere katten, for de fikk jo alltids gitt bort kattungene. Ett år etterpå fikk jeg mail om jeg ønsket en kattunge til, for da hadde katten fått nytt kull... :roll: Da hadde katten fått et ganske stort kull, så jeg tror ikke de klarte å gi bort alle kattungene. Jeg tok ikke til meg noen ny kattunge. Skulle jeg fortsatt å ta til meg en ny kattunge en gang i året? Og katter kan jo få kull flere ganger i året. Er dere egentlig klar over hvor fort katter formerer seg? Det er umulig for de seriøse katteeierne å ta til seg alle de uønskede kattungene som blir født hver år. Da ville hver katteeier hatt flere titalls katter hver. Og hvis alle tok til seg kattungene, ville jo bare de useriøse katteeierne fortstat å la kattene sine få kull osv osv.

En katt er noe man skal ha i 20 år, da synes jeg man skal kunne være litt kritisk til hvilken katt man velger. Man skal ikke bare velge en katt slik at de useriøse katteeierne får et problem mindre å tenke på. Desverre er det kattunger som blir avlivet, men det er noe de useriøse katteeierne burde tenkt på FØR de lot katten få kull.

Neste gang skal jeg velge rasekatt. jeg har ingen planer om å stille ut katten, men ønsker å komme i kontakt med en hyggelig oppdretter som ikke bare kaster katten etter meg. :overrasket::tristbla:

Skrevet
Hoi, hoi, hvor mange ulike katteraser har du hatt?

Det _er_ virkelig store forskjeller fra katterase til katterase når det gjelder temperament, aktivitetsnivå og sosiale tendenser.

Utsagnet kom i forbindelse med at man sammenlignet hunder og katter, og hunder har mye større forskjeller fra rase til rase, se feks størrelsesforskjell, pelskvalitet, ører, bruksområder osv... Alle katter er ca like store, med noen få kilos variasjon, og den eneste bruksegenskapen de har er variende grad av dyktighet til å fange mus.

Skrevet
Nå må du lese hva jeg skriver. Jeg skrev at alle katteeiere måtte ta ansvar og sterilisere/kastrere kattene sine. Dette må OGSÅ gjøres med løskattene, EVT avliving.

Men står valget mellom å avlive eller la de stakkars løskattene fly rundt, så er jeg for avliving.

Enig!

:Nikke:

Skrevet
Utsagnet kom i forbindelse med at man sammenlignet hunder og katter, og hunder har mye større forskjeller fra rase til rase, se feks størrelsesforskjell, pelskvalitet, ører, bruksområder osv... Alle katter er ca like store, med noen få kilos variasjon, og den eneste bruksegenskapen de har er variende grad av dyktighet til å fange mus.

Men man kan da likevel ikke si at det ikke er stor forskjell fra katterase til katterase, det er jo kjempeforskjeller, selv om de ikke bare går på utseendet.

Selv om jeg dog må si at jeg synes det er ganske så himmelvid forskjell i utssende på en Sphynx og en Perser, eller en Abyssiner og en Maine Coon.

Skrevet

Vi valgte en helt vanlig norsk huskatt, siden katten til ei jeg jobba sammen med fikk kattunger og hun måtte gi dem bort. Har/hadde ingen planer om utstilling, etc. og han er verdens nydeligste lille gutt - og veldig oppegående, snill, rolig og stabil. :hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...