Gå til innhold

Å kjøpe rasekatt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kjenner en person som er veldig glad i katter. Gråter over de stakkarene som ikke har det bra osv osv og er ganske aktiv for å få folk til å ta mer ansvar for kattene sine. hadde denne personen bodd på landet regner jeg med huset hadde vært fullt av katter, men sånn er det nå en gang ikke og kommer heller ikke til å bli. Sånne er det vel mange av rundt om i landet som er regner jeg med, men så kommer det jeg reagerer på. Hvis man er så oppptatt av å redde alle verdens katter, hvorfor bruker man da flerfoldige tusen på å kjøpe rasekatt fra et godt oppdrett? Det finnes så utrolig mange blandingskatter rundt om som trenger et godt hjem, hvorfor ikke forbarme seg over dem som virkelig trenger det først når man er så glad i disse dyrene? Fordi rasekattene er så veldig mye finere? Jeg skjønner det bare ikke, så noen opplys meg vær så snill.

Endret overskriften.

- Nigo (mod)

Endret av Nigo-san
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå kan jeg lite om katter da, men regner med at det samme til en viss grad kan gjelde for hunder.

Jeg er vokst opp med settere. Jeg har vent meg til rasen, og har hatt masse fine opplevelser med de to vi hadde, og vil ha setter igjen.

Selvsagt er det trist å se blandingshunder og blandingskatter i hopetall på finn.no og i lokalavisen, men jeg ønsker fortsatt ikke en gatemix av en hund. Jeg vet ikke noe om blanddingshunder i den grad, og jeg liker at mine hunder har mulighet til å få gått på jakt f.eks.

For andre hunde- og katteeiere kan det være så enkelt som at de liker å stille ut dyrene sine. Har du en skogkatt, men liker siamesere og gjerne vil på en slik utstilling hjelper det jo lite å komme trekkende med skogkatten sin?

Mye går på vane her i livet, også valg av kjæledyr.

Det du sier kan vi jo overføre til noe annet. Jeg synes det er leit at folk sulter her i verden. Men jeg skal jeg da selge alt jeg eier og har, ikle meg filler og sultestreike litt i Afrika?

Jeg kan gi penger, jeg kan velge å reise ned dit og forsøkte å hjelpe til ja, men alle gjør ikke det.

Folk dør av kreft, det er grusomt. Men alle sitter ikke på gangen på sykehuser og hospicer i dette landet for å gjøre en forandring for de kreftsyke heller.

Folk sitter i fengsel. Det er jo også tragisk. Men alle er ikke besøksvenn.

Endret av Frysepulver
Skrevet

Denne personen er ikke interresert i utstilling, synes bare akkurat at denne katterasen er veldig fine. Og dette med blandingshunder og -katter blir ikke helt det samme, det blir født kattunger hele tiden, finner man ikke eiere til den er det enkelte som bare slenger de ut på gata og lar dem klare seg selv. Sånn får vi villkatter som går rundt husene til folk og fryser og sulter. Hvis noen kunne ta til seg bare EN katt og tatt vare på den, kastrert den og sørget for at den ikke fikk formert seg videre.. det er sånn jeg tenker og jeg skjønner ikke hva man skal med rasekatt hvis man uansett ikke har tenkt å tilby oppdrettet noe. Hvis man har en katt bare for å HA en katt kan man like gjerne skaffe en huskatt spør du meg.

Skrevet

Hvis en moderator kikker innom kan hun godt få lov til å fikse litt på overskriften forresten, var ikke helt meningen at den skulle bli sånn. :roll:

Skrevet

Det er jo smak og behag, og dette må jo folk få bestemme selv.

Hadde det vært opp til meg hadde vi brukt mer effektive metoder for å få bukt med kattestanden her i landet, men jeg er ikke noen katteperson ;)

Skrevet

Det er jo også sånn at det er lettere å vite hva man får når man velger en rasekatt fra en seriøs oppdretter, mht gemytt og helse. Velger man en eventyrmix vet man aldri hva man ender opp med. Mine to, feks, har blitt noen viltre kjemper og passer vel egentlig ikke så veldig bra som innekatter i en 33 km2 leilighet på Løkka ... Men vi koser oss, vi! :hjerte:

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Syntes ikke helt det er det samme med renrasete katter og hunder. Man kjøper ofte en spesiell hunderase fordi den rasen har spesielle egenskaper, som et framavla godt jaktinstinkt, gjeterinstinkt, vaktinstinkt, eller er god slede hund, osv. Dessuten er det stor forskjell på størrelsene på hundene, noen vil ha store hunder andre vil ha små. Så da er det litt mer "rettferdig" å kjøpe en rasehund, for da vet man hva man før.

Når det gjelder katter har ikke de så utprega forskjeller når det gjelder rase. Alle katter er ca like store, og katter flest har ikke noen bruksegenskap utenom å fange mus. Og det kan alle katter. Så jeg er enig i TS at det virker litt dumt å bruke masse penger på å kjøpe en rasekatt hvis man ikke driver med utstilling, når det finnes masse huskatter som trenger hjem. Det finnes jo både skogkattmixer for de som vil ha langhåra utekatt og huskattmixer for de som vil ha korthåra innekatt, for eksempel.

Skrevet
Syntes ikke helt det er det samme med renrasete katter og hunder. Man kjøper ofte en spesiell hunderase fordi den rasen har spesielle egenskaper, som et framavla godt jaktinstinkt, gjeterinstinkt, vaktinstinkt, eller er god slede hund, osv. Dessuten er det stor forskjell på størrelsene på hundene, noen vil ha store hunder andre vil ha små. Så da er det litt mer "rettferdig" å kjøpe en rasehund, for da vet man hva man før.

Når det gjelder katter har ikke de så utprega forskjeller når det gjelder rase. Alle katter er ca like store, og katter flest har ikke noen bruksegenskap utenom å fange mus. Og det kan alle katter. Så jeg er enig i TS at det virker litt dumt å bruke masse penger på å kjøpe en rasekatt hvis man ikke driver med utstilling, når det finnes masse huskatter som trenger hjem. Det finnes jo både skogkattmixer for de som vil ha langhåra utekatt og huskattmixer for de som vil ha korthåra innekatt, for eksempel.

Nja-a ... katteraser skiller seg også fra hverandre. Noen raser egner seg som innekatter (persere, feks), og noen som utekatter (skogkatter, feks). Noen raser er kjent for å være pratmakere, noen er stille. Noen røyter masse, noen mindre. Etc, etc. Så jeg kan godt forstå at noen velger en viss rase utifra flere faktorer enn bare utseende (selv om det selvsagt ofte er veldig viktig). :)

Skrevet

En annen ting er jo at noen har det som prinsipp å ikke gå til anskaffelse av blandingskatter nettopp fordi de ikke vil støtte opp om overproduksjonen av kattunger her i landet. De mener at så lenge folk skaffer seg kattunger fra privatpersoner som ikke har hatt vett til å kastrere katten sin, så kommer folk aldri til å lære og vi blir aldri kvitt 'katteproblemet'. Men jeg vet jo ikke om det er tilfellet med trådstarters venn, da :)

Skrevet
En annen ting er jo at noen har det som prinsipp å ikke gå til anskaffelse av blandingskatter nettopp fordi de ikke vil støtte opp om overproduksjonen av kattunger her i landet. De mener at så lenge folk skaffer seg kattunger fra privatpersoner som ikke har hatt vett til å kastrere katten sin, så kommer folk aldri til å lære og vi blir aldri kvitt 'katteproblemet'. Men jeg vet jo ikke om det er tilfellet med trådstarters venn, da :)

Det der er det jo noe i men de har hatt blandinger før og vurderte det nå også. Men så er denne rasen så fin og morsom da visstnok. Sånne nakenkatter eller hva de heter. Spesielle er de jo men må en katt være så veldig spesiell for at man skal ha den da? Prøvde å spørre hvorfor de ikke kunne skaffe en omplasseringskatt eller noe hvis de absolutt skal ha katt og er så opptatt av katters velferd men får liksom ikke noe vettugt svar. Annet enn at den rasen er så fin. De har ikke skaffet den enda, står på venteliste hos en oppdretter, så de kan jo enda ombestemme seg. Også er det syting og klaging over de stakkars kattene som ikke har noe hjem og hva skal vi gjøre med dem?

Mange rasekatter jeg synes er fine også men hvis jeg en gang skal ha katt tar jeg meg heller av en som virkelig trenger det.

Skrevet

Om h*n hadde skaffet seg en gatemix hadde det vært som en dråpe i havet, og hadde ikke hatt noe som helst betydning for kattens status. Jeg synes det er mye bedre at man da jobber aktivt i sin katteklubb, i dyrebeskyttelsen, kattens vern eller lignende, og er med på å informere folk flest om hva vi vil skal være reglene for kattehold her i norge.

Rasen hun skal ha seg er trolig Sphynx, men det kan også være Don Sphynx eller Peterbald.

Har du en skogkatt, men liker siamesere og gjerne vil på en slik utstilling hjelper det jo lite å komme trekkende med skogkatten sin?

Skogkatt eller Norsk Skogkatt er en rasekatt, og skal ikke blandes med en huskatt (hverken bokstavlig eller i dagligtale) Skogkatter stilles altså ut som rasekatt.

Men det er kjempeviktig å huske på at huskatter også stilles ut, og det er veldg gledelig å se at det kommer flere og flere med hvert år!

Dette er da bare tull. Gemyttet spriker like mye hos katter, fra hyperaktiv til pratsom til kosete til "lite menneskekontakt ønskes" osv. Slik er det også hos huskattene. Forskjellen hos en rasekatt er at man vet hva man får. Som Lillith nevnte; noen vil ha kosekatt, og kan da gå for en rase som er sosiale, mens andre vil ha aktive katter og kan de velge en rase som passer dem. Det er en liten prosent av alle hundeeierne i norge som faktisk bruker sine "brukshunder", de fleste er kosehunder og et familiemedlem akkurat slik kattene er.

Når det kommer til størrelse er det faktisk ganske stor forskjell på ulike katteraser også, selv om det selvsagt ikke blir like ekstremt som på hund. Men hva størrelse angår, så vet man jo sånn ca hva man får med en blandingshund også, så akkurat det argumentet er ganske dårlig.

For meg er eneste forskjell på blandingshunder og blandingskatter eierne. Hundeeiere er litt flinkere til å ta ansvar. De betaler for blandingshundene sine, og unngår i større grad at de parrer seg med andre (her har vel båndtvangen spilt en liten rolle også da).

Huskatteiere er ikke så flinke. De kastrerer og vaksinerer ikke kattene sine, og når de først får kattunger blir disse gitt bort en måned før de faktisk er ferdig sosialiserte ( :forklar: tidligst 12 uker :forklar: ). Det er denne holdningen vi må gjøre noe med. Ikke si at alle som skal ha seg katt må ha seg en huskatt for å minke antallet hjemløse katter, for det vil mest sannsynlig bare gjøre alt så mye værre :forvirret:

Skrevet

Jeg er veldig glad i katter og synes kjempesynd på alle de stakkars kattene som ikke har noe hjem. Hadde jeg hatt mulgihet hadde sikkert jeg også villet dratt huset fullt av hjemløse katter. Men jeg kunne godt tenke meg en rasekatt, spesielt Bengaler. Jeg synes de er veldig pene, annerledes og har en veldig stor personlighet. Ikke det at blandingskatter ikke har dette, men det er nå sånn at de forskjellige rasene har ulike "spesialiteter", og nettopp derfor finnes det katteraser. Jeg synes ikke jeg er "slem" som vil anskaffe meg rasekatt når det finnes så mange hjemløse katter rundt omkring. Om en og annen tar til seg en hjemløs utgjør ikke det så mye. Og om alle de "snille" fortsetter å ta til seg hjemløse katter tror jeg ikke det vil fødes så mye mindre kattunger - de får jo gitt dem vekk uansett.

Det som må gjøres hvis vi skal få bukt med dette "problemet" er at alle katteiere må kastrere/sterilisere kattene sine - ta ansvvar, rett og slett! Dette må også gjøres med alle løskattene, evt avliving.

Skrevet
Om en og annen tar til seg en hjemløs utgjør ikke det så mye. Og om alle de "snille" fortsetter å ta til seg hjemløse katter tror jeg ikke det vil fødes så mye mindre kattunger - de får jo gitt dem vekk uansett.

Det som må gjøres hvis vi skal få bukt med dette "problemet" er at alle katteiere må kastrere/sterilisere kattene sine - ta ansvvar, rett og slett! Dette må også gjøres med alle løskattene, evt avliving.

Vel, det hjelper faktisk den ene katten. Ville katte uten hjem føder gjerne to kull i året, fordi ingen gir dem ppiller eller kastrerer/ steriliserer dem. Når man tar til seg katter så pleier man(de med fornuften i behold) og sørge for at det ikke blir født lattunger i hytt og pine. Så jo, det hjelper faktisk å ta til seg en hjemløs katt.

Nå husker ikke jeg utregningen helt, men tenk deg èn katt som fåt to kull pr år, i snitt 5 kattunger. Da har den ene katten blitt til 11 på ett år, så får de 11 kattene 2kull a 5 kattunger det neste året. Da er vi oppi 110 katter. Så får de 110 kattene to kull....

Du mener det er bedre å avlive løskattene enn at noen tar de til seg eller hvertfall kastrerer dem!!??

Skrevet

Faktisk så er jeg en som har valgt å kjøpe rasekatt, som jeg ikke stiller eller avler, fremfor å ta til meg en kattunge fra en ansvarsløs katteeier som trur med å avlive kattungene hvis ingen vil ha dem... Jeg valgte den katterasen jeg hadde lyst på og ikke har jeg dårlig samvittighet heller. Jeg hadde ønsker angående utseende og temprament g valgte ut fra det, og det er ærlig talt ikke noe verre enn de som velger en bestemt hunderase fremfor en blandingshund.

Å skyve ansvaret på antalle hjemløse over på de som velger rasekatter er jo rett og slett tåpelig. Det er ikke de som skaper problemet med hjemløse katter, det er de som ikke tar ansvar og kastrerer katten sin som gjør! Og det er MANGE flere av de enn det er folk som kjøper rasekatt.

Skrevet
Du mener det er bedre å avlive løskattene enn at noen tar de til seg eller hvertfall kastrerer dem!!??

Nå må du lese hva jeg skriver. Jeg skrev at alle katteeiere måtte ta ansvar og sterilisere/kastrere kattene sine. Dette må OGSÅ gjøres med løskattene, EVT avliving.

Men står valget mellom å avlive eller la de stakkars løskattene fly rundt, så er jeg for avliving.

Skrevet
Men står valget mellom å avlive eller la de stakkars løskattene fly rundt, så er jeg for avliving.

Enig!

Skrevet
Nå må du lese hva jeg skriver. Jeg skrev at alle katteeiere måtte ta ansvar og sterilisere/kastrere kattene sine. Dette må OGSÅ gjøres med løskattene, EVT avliving.

Nå var vel resten av innlegget mitt poenget, det siste var bare en setning jeg reagerte på.

Jeg mener overhodet ikke legge noe skyld på de som skaffer seg rasekatter, poenget mitt er bare at det faktisk hjelper å hjelpe en hjemløs katt.

Jeg synes det er bedre å kastrere/ sterilisere løskattene enn å avlive dem. Men heller avlive dem enn å la de fly rundt og formere seg.

Skrevet
Faktisk så er jeg en som har valgt å kjøpe rasekatt, som jeg ikke stiller eller avler, fremfor å ta til meg en kattunge fra en ansvarsløs katteeier som trur med å avlive kattungene hvis ingen vil ha dem...

Den trusselen synes jeg absolutt ikke noe om jeg heller!

Jeg har hatt et kull på katten min, men jeg var villig til å beholde alle kattungene selv om ingen ville ha dem.

Jeg ville ikke gjort det igjen, nettopp pga at det er mange nok katter/ kattunger som trenger et nytt hjem, om ikke jeg skal være med å produsere flere.

Skrevet
Jeg synes det er bedre å kastrere/ sterilisere løskattene enn å avlive dem. Men heller avlive dem enn å la de fly rundt og formere seg.

Men da er vi jo enige. :)

Det var jo nettopp det jeg skrev i innlegget mitt, selv om du klarte å tolke det som at jeg synes man burde avlive dem istedet for å ta de til seg eller kastrere/sterilisere..?

Skrevet

Det er stor forskjell også på katters personlighet, og med en rasekatt vet man hva man får. Man kan se på foreldre, og velge i forhold til gemytt, helse, temperament- og få katten sin fra en seriøs oppdretter som har fulgt den opp helt fra begynnelsen, heller enn en uansvarlig og tilfeldig huskatt-kull-oppdretter. Noen katter er aktive og sosiale, fangkatter, kosete, lekne, følger deg rundt i huset etc, noen er pratsomme, noen har mye pelsstell, andre lite, noen er rolige osv osv. Jeg ser faktisk ingen grunn til at man ikke skal kjøpe den katten man vil ha, på samme måte som man kjøper den hunden man vil ha.

Oppdrettere er også ofte dem som står for å spre kunnskap om kastrering/sterilisering, til huskatteiere i omgangskretsen. Det må være lov å ha katt som interesse, enten det er til kos eller avl/utstilling man har katten.

Personlig synes jeg man i Norge burde ta i bruk tidlig kastrering, slik det gjøres i USA, og ha en subsidiert pris på dette, som gjør at katteeierne lettest mulig kan ta ansvar. Om kattungen kastreres/steriliseres før den er gammel nok til å få gå ute, kan man slippe unna problemet.

Jeg har selv hatt og har både huskatter og rasekatter, og synes faktisk det er påfallende at adferdsproblemene har vært med huskattene fra dyreorganisasjonene. De som har levd sine første måneder usosialisert, skilt fra mor for tidlig etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...