Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 Etter jul skal jeg begynne på arbeid igjen... Har gått hjem en evighet med tanke på at jeg har en gutt på 2 år å ei jente på 5 måneder.(flyttet å sammen med kjæresten for 1 år siden)fikk meg arbeid da, på en plass jeg ikke liker... mine to engler MÅ begynne i barnehage, å jeg får en halv 8 til halv 4 jobb... Vil være sammen med barna mine jeg.. av økonomiske grunner må jeg jo ha inntekt.men vist begge barna begynner i barnehage, mister jeg jo kontantstøtten..men tjener jo penger på arbeidet mitt selvfølgelig. jeg bor på en liten plass, der fisk(i jobb sammenhengn) ( vanskelig hvertfall å komme inn på noe anet)er alt de har her. jeg bor sammen med barnefaren og vi har kjøpt hus. jeg har så lyst å begynne med noe selv, eller det å være hjemmeværende husmor....(men har ikke noe særlig egenkapital eller erfaringer) synes det er altfor tidlig at barna mine skal i barnehage.. har jo tenkt på dagmamma å, men det er så vanskelig å få tak i her .. å da må du jo ha noen du stoler på 100 %, det er vanskelig å finne, når jeg ikke er herifra å alle i kjærestens familie arbeider.. er det noen som har noen gode råd, noen ideer å komme med.... blir så lei meg når jeg tenker på at datteren min er bare 1 år når hun må begynne i barnehage.føler at jeg kommer til å gå glipp av så mye.. (å de som har barna sine i barnehage når man er 1 år, trenger ikke å bli fornermed eller sure, dette er noe JEG mener , å som jeg vill....)Et personlig valg...
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 har jo tenkt på dagmamma å, men det er så vanskelig å få tak i her .. å da må du jo ha noen du stoler på 100 %, det er vanskelig å finne, når jeg ikke er herifra å alle i kjærestens familie arbeider... ← Vri på det, kan DU være dagmamma i stedet for?
Gjest gjesta Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 Vri på det, kan DU være dagmamma i stedet for? ← Akkurat det tenkte jeg også.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 Hvorfor vil du ha dagmamma, når du har barnahgepalss? Den skjønte jeg ikke? Det er da mye tryggere for barn i barnehage. Uansett hvor mye du stoler på dagmammaen, så er hun alene med barna og hva om det skjer henne noe? Finnes det ikke masse sånne grunder hjelpe støtte tiltak av ymse slag? så du kan starte noe annet enn fisk? Det trenger dere sikkert! Skjønner at du vil være sammen med barna og er redd for å gå glipp av ting, men barna får det mest sansynnelig kjempebra i barnehage, så slapp av!
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 Akkurat det tenkte jeg også. ← har selv tenkt tanken, har da 2 barn ( jeg ) som er 2 år å ei på 5 måneder, det er jo en sak jeg regner på.Hva tjener en dagmamma, i tilfelle. Men så synes jeg det er trygghet i at jeg har "fast" arbeid.det er vanskelig å få det her skjønner dere.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #6 Skrevet 4. oktober 2006 Hvorfor vil du ha dagmamma, når du har barnahgepalss? Den skjønte jeg ikke? Det er da mye tryggere for barn i barnehage. Uansett hvor mye du stoler på dagmammaen, så er hun alene med barna og hva om det skjer henne noe? Finnes det ikke masse sånne grunder hjelpe støtte tiltak av ymse slag? så du kan starte noe annet enn fisk? Det trenger dere sikkert! Skjønner at du vil være sammen med barna og er redd for å gå glipp av ting, men barna får det mest sansynnelig kjempebra i barnehage, så slapp av! ← mister kontatnstøtten vist jeg har de i barnehage.å så blir det veldig tungvint med kjøring osv. ja selvfølgelig, det er sikkert noe man trenger her også, men det å finne på det , tørr å satse, som sagt har jeg ingen egenkapital, å jeg vet ikke noe om egen virksomhet.. Dette har vært sååå vanskelig til tider at jeg har tenkt på å flytte fra samboeren..Bare på et visueltplan liksom........
Gjest Gjesta Skrevet 4. oktober 2006 #7 Skrevet 4. oktober 2006 (endret) mister kontatnstøtten vist jeg har de i barnehage.å så blir det veldig tungvint med kjøring osv. ja selvfølgelig, det er sikkert noe man trenger her også, men det å finne på det , tørr å satse, som sagt har jeg ingen egenkapital, å jeg vet ikke noe om egen virksomhet.. Dette har vært sååå vanskelig til tider at jeg har tenkt på å flytte fra samboeren..Bare på et visueltplan liksom........ ← Hva er problemet egentlig? At du får dårlig råd pga mister kontantstøtten og må betale barnehage, eller det faktum at permisjonen snart er over? Hvis du starter ditt eget firma, trenger du vel likevel barnepass? Hvorfor har du vurdert (på et visuelt plan) å forlate samboeren din pga dette? Hvis du ønsker å være hjemme en stund til med barna dine, så kan du vel være dagmamma selv? Da får du kontantstøtte, du får dagmammalønn og du sparer barnehageutgiftene, du sparer kjøring og stress. Skal vel mye til at dette kompanserer for lønnen du ville fått, men det hjelper et stykke på vei Endret 4. oktober 2006 av Kosemose
Gjest Gjesta Skrevet 4. oktober 2006 #8 Skrevet 4. oktober 2006 har selv tenkt tanken, har da 2 barn ( jeg ) som er 2 år å ei på 5 måneder, det er jo en sak jeg regner på.Hva tjener en dagmamma, i tilfelle. Men så synes jeg det er trygghet i at jeg har "fast" arbeid.det er vanskelig å få det her skjønner dere. ← du har rett til å utvide permisjonen din (uten lønn selvsagt!) så du trenger ikke si opp jobben din hvis du vil være hjemme et par år til
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #9 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg forstår deg veldig godt. Det er deilig å ha tid sammen med barna sine, men tenk på hvor heldig du er som har en jobb å gå tilbake til. Selv har jeg mistet jobben i permisjonstiden, og her er det ikke lett å få nye nytt (og i alle fall ikke fast). Vet faktisk ikke helt hvordan vi skal få alt til å gå rundt. Barnehage må jeg ha for å kvalifisere til dagpenger og kunne få/ta jobb på kort varsel. Dermed ingen kontantstøtte, og vi får mer og betale av det lille vi allerede har. Men når det stormer som verst, er det bare å brette opp arman... Enten må du ta et valg og finne ut om du vil være dagmamma, starte egen bedrift - eller så får du gå tilbake i jobb. Prøv å se på den positive siden. Mange steder er det ikke jobber, andre steder ikke barnehageplasser å oppdrive. OK, det er ikke særlig moro å gå tilbake i en jobb man mistrives i, men du kan f.eks. jobbe redusert tid + ha noe kontantstøtte mens du legger en slagplan for eventuelle fremtidige grundermuligheter..?
ashera Skrevet 4. oktober 2006 #10 Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Dersom du har fast jobb tror jeg du har rett til ulønnet permisjon pga. omsorg for egne barn. Det vil si at du ikke trenger å si fra deg jobben din dersom du tar et ekstra år hjemme. Sjekk dette med fagforeningen din. Får du kontantstøtte for to barn og har et dagbarn eller to i et år , vil du sikkert få utbetalt 8 - 10 0000 i måneden. Hvis dere klarer dere uten de ekstra tusenlappene som jobbinntekt minus barnehage vil gi dere, er dette ikke så ille. Du kan ikke begynne som homeparty-konsulent (Tupperware, Oriflame e.l.) da? Det kan kombineres med barn, og gir ekstrainntekter. Endret 4. oktober 2006 av hera
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå