Nanella Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 Datteren min har fått øyekatarr.. Første gang hun har det og jeg må si jeg er litt grønn. Må hun til legen for å få sånn salve til øynene, eller er det noe vi kan få kjøpt på apoteket? Og er det slik at det forventes at de er hjemme fra barnehagen når de har øyekatarr? Hun er i full fart fordet i dag hvertfall og det er ikke så ille... Hvertfall ikke enda. Bare litt guffe i øyekroken, ingen sammenklistra øyer enn så lenge. Takker for svar!
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #2 Skrevet 3. oktober 2006 Få henne til legen så fort som mulig. Øyekatarr er veldig smitsomt. Vi har nettop vært gjennom en runde her og alle ble smittet bortsett fra mannen. Barnet ditt kan ikke gå i barnehage før behandling har startet opp.
14062003 Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Vask med saltvann du. Så prøver du det noen dager og går det ikke over, kan du ta en tur til legen. Vask ofte (så ofte de gidder i barnehagen). Jeg leste akkurat en svært god artikkel om nettopp øyekatarr. Før var både barnehager og leger svært flinke til å dra unga hjem et døgn og peise på med antibiotika (dråper eller salve) for øykekatarr. Men det er ikke så mye øyekatarr som er bakterielt, og da er antibiotika bare dumt å gi. Barna kan bli resistente! De hadde forsket på det å bare vaske med saltvann og det å gi antibiotika. Resultatet var det samme: bedring i løpet av noen dager (en uke før helt bedring mener jeg å huske). Rent samfunnsøkonomisk var det høl i hue å holde barnet hjemme fra barnehagen (tapt inntekt for foreldrene/foreldres arbeidsgivere)... Det går jo rundgangen selv med den gamle metoden, det kan det med saltvannsmetoden også... Vi hadde selv en runde øyekatarr nå. Elste fikk fra sin barnehage, jeg måtte tigge meg til øyedråper hos legen. Så fikk minste og til slutt jeg. Elste ble behandlet noen få dager, så over på saltvann et par uker, minste fikk dråper et par dager så over på saltvann. Jeg har egentlig ikke gjort noenting. Flere fikk på elstes avdeling, men nå er det over (tok et par uker), bare vår fikk øyedråper. 1 fikk på minstes avdeling (forskjellig barnehage) - og 1 voksen og 1 barn fikk der hvor jeg jobber (begge fikk øyedråper). Neste gang blir det saltvann først og lege etter en ukes tid (eller at øynene er skikkelig gjenklistret).
Nanella Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2006 Ok, så da vasker jeg med saltvann og sender henne i bhg. Blir det ikke bedre så går jeg til lege. Får håpe det går fort over det her og håper jeg ikke blir smittet selv. Lager du bare saltvann selv da?
Sun Mei Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 Du må nok regne med at barnet blir sendt hjem til det har begynt behandling
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Barna kan ikke bli resistente mot antibiotika - ingen blir det - det er mikroorganismen som blir resistent!
Kylling Skrevet 3. oktober 2006 #7 Skrevet 3. oktober 2006 Nei, IKKE send henne i barnehagen! Du blir nok sendt hjem med henne igjen umiddelbart når du forteller om øyekatarren. Øyekatarr er veldig smittsomt. Jeg jobber i barnehage og vet hva jeg snakker om. I fjor vinter fikk halvparten av alle ungene og to av oss voksne på avdelinga øyekatarr fordi et barn gikk med uoppdaget øyekatarr en halv dag i barnehagen. De aller fleste barnehager har en regel som sier at barna må være hjemme et døgn etter påbegynt behandling.
Nanella Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 3. oktober 2006 ok, jeg venter på svar fra ei som jobber i barnehagen nå.. Hun skulle sjekke om hun kunne komme imorgen dersom hun begynner med behandling imorgen. Får vente å se hva hun sier jeg så vet jeg hvordan de forholder seg.
Kylling Skrevet 3. oktober 2006 #9 Skrevet 3. oktober 2006 Ja, jeg vet at noen gir klarsignal når barnet har fått behandling, mens i andre barnehager må man være hjemme et døgn. Jeg spurte en lege i vinter, og han mente at foreldrene skulle holde barnet hjemme et døgn. Men de lærde strides
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå