Gå til innhold

Internett-hastighet

Fremhevede innlegg

Gjest Cleopatra
Skrevet

Jeg har endelig fått meg bredbånd, men hastigheten er betydelig lavere enn hva jeg har kjøpt.

Jeg har kjøpt 3500/600 Kbps, men målinger på dinside.no`s surfometer viser i snitt 850/600 Kbps. Er denne til å stole på?

På "status for trådløs nettverkstilkobling" viser hastigheten 11.0 Mbps.

Har nettverkskortet noe å si for hastigheten. Dette var et kort som sto i da jeg kjøpte maskina for 21/2 år siden (D-Link Air DWL-510 Wireless PCI Ad).

Routeren står i et naborom, men det er kun lettvegger mellom.

Videoannonse
Annonse
Gjest Cleopatra
Skrevet

Ingen som kan hjelpe meg litt her..?

Skrevet

Hastigheten som vises på nettverkstilkoblingen er kun det du for i lokalnettet (11 Mbps).

Tok du java-testen på dinside.no?

Skrevet

For det første: Nettverkskort takler i utgangspunktet langt høyere hastigheter enn det som tilys fra internettleverandører.

For det andre: Pass på at det ikke er andre maskiner eller programmer som stjeler båndbredde mens du måler.

For det tredje: Disse målingene på internett er ikke helt pålitelige.

For det fjerde (men ikke minst): Det hender ganske ofte at leverandørene ikke leverer den båndbredden du betaler for. De prøver seg ofte bare for å se om du er en godtroende kunde eller ikke, og opererer gjerne med bredbåndstilbud med OPPTIL så og så mange Mbps. De sier altså ikke noe om hva de FAKTISK leverer.

Skrevet
Jeg har endelig fått meg bredbånd, men hastigheten er betydelig lavere enn hva jeg har kjøpt.

Jeg har kjøpt 3500/600 Kbps, men målinger på dinside.no`s surfometer viser i snitt 850/600 Kbps. Er denne til å stole på?

På "status for trådløs nettverkstilkobling" viser hastigheten 11.0 Mbps.

Har nettverkskortet noe å si for hastigheten. Dette var et kort som sto i da jeg kjøpte maskina for 21/2 år siden (D-Link Air DWL-510 Wireless PCI Ad).

Routeren står i et naborom, men det er kun lettvegger mellom.

Ditt trådløse nettverkskort følger nok standarden som heter 802.11b, som skal gi 11Mbit teoretisk hastighet.

Dette er nok maksimalhastigheten du kan få på ditt interne nettverk (f.eks mellom din maskin og routeren). For å oppnå maks hastighet er lav avstand og fri sikt mellom router og maskinen viktig. Med økende avstand og vegger synker hastigheten bra fort.

Hva om du forsøker helt nært routeren? Om det er bare en lettvegg imellom, burde det ikke gjøre store forskjellen. Og om du har 11Mbit eller 54Mbit spiller ingen rolle for hastigheten du får mellom din maskin og internett. Her er begrensningen det du har betalt for hos tilbyderen.

Får du fortsatt bare 850/600 nært routeren, ville jeg tatt kontakt med din internett-tilbyder og klage. Det skal være bedre enn som så ja.

Skrevet

Det kan være noe galt med nettverkskortet, dvs at det er nødnvendig å tilbakestille det. Det gjør du via dos. Jeg opplevde det da jeg skulle koble til en windows-maskin til nettverket mitt, ringte da opp nettverksleverandøren min som guidet meg gjennom prosessen (er ikke kjent med windows fra før)

Det kan også være at routeren er blitt dårlig. Det er det første de pleier å foreslå på kundesupprt. Først ber de deg omstarte både router og maskin, hvis ikke det hjelper pleier de å sende en ny.

Det kan også hende nettverksleverandør ikke har oppgradert linja. Det opplevde jeg, de hadde glemt å oppgradere min linje da alle de andre linjene ble oppjustert.

Og selvsagt er ikke speedometerne på nettet 100% pålitelige. Men det var det min nettverksleverandør brukte og stolte på meg da jeg sa at hastigheten ikke var slik som de hadde lovet.

Skrevet

Nå har jeg fått tak i meg en lang nettverkskabel og alt fungerer som det skal. Fjerner jeg kabelen så detter hastigheten ned.

Mulig jeg får prøve å tilbakestille nettverkskortet.

Routeren er helt ny, vi fikk den på lørdag. Det går kanskje an å prøve å restarte den og for å se...

Tror jeg må få en datakyndig til å hjelpe meg litt...

Gjest Kaffomann
Skrevet

Et tips er å prøve og laste ned siste versjon av drivere til nettverkskortet fra produsentens hjemmeside.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...