Gjest _Leela_ Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 Noen som har en oppskrift på Fried Rice eller annen middagsmat jeg kan lage av den kokte risen jeg har til overs i kjøleskapet?
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #2 Skrevet 3. oktober 2006 stekt ris med reker, skinke, egg etc eller paellla!
Nilma Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Stekt ris: Surr hakket løk i en stekepanne. Tilsett sopp, strimlet skinke eller annet kjøtt og kokt ris, gjerne også et egg eller to (bare knekk det opp i pannen og rør kjapt rundt til det stivner). Smak til med soyasaus, eventuelt også litt østerssaus.
Lady_Sharon Skrevet 3. oktober 2006 #4 Skrevet 3. oktober 2006 Du kan steke risen med litt olje og bruker det til wok, eller varm det opp i mikroen og spis det med sukker, kanel og smør. Jeg syns at stekt ris smakes best;) Så jeg lager alltid en ekstra porsjon til dagen etter. Da gjør jeg også som Nilma sa. er også godt og tilsette bite små biter kylling.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 Kan også lage kyllingsalat med kald ris, kylling, egg, agurk, ananas og annet du måtte ha for hånden. Karridressing er godt til.
Belit Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Salat av kokt, kald ris med oppskårne wienerpølser, rød paprika, tomat (uten de våte frøene) maiskorn og selskapserter er godt, lettvint og ganske sunt.
Minien Skrevet 3. oktober 2006 #7 Skrevet 3. oktober 2006 Du kan lage riskaker til frokost, eller riskrem til dessert.
Gjest _Leela_ Skrevet 3. oktober 2006 #8 Skrevet 3. oktober 2006 Takk for gode tips alle sammen. Så nå blir det en snartur innom butikken på vei hjem og så blir det stekt ris tror jeg, hvis jeg da ikke ombestemmer meg på veien...
Gjest Rilokiley Skrevet 3. oktober 2006 #9 Skrevet 3. oktober 2006 Lag dessert:) Ris med tyttebærsyltetøy og h-melk... Mmmmm
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #10 Skrevet 3. oktober 2006 gjerne også et egg eller to (bare knekk det opp i pannen og rør kjapt rundt til det stivner). ← Min erfaring er at det er best viss du får stekt egget litt før du blander det med det andre. En gang knekte jeg egget over risen og grønsakene, og da ble det bare en seig og klebrig masse. Så hvis du kan steke egget i den ene delen av pannen først, blir nok det bra.
Nilma Skrevet 3. oktober 2006 #11 Skrevet 3. oktober 2006 Så hvis du kan steke egget i den ene delen av pannen først, blir nok det bra. ← Helt riktig, det er nettopp det jeg pleier å gjøre, tenkte rett og slett ikke på å skrive det.
Gjest Gjesta Skrevet 4. oktober 2006 #12 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg vil bare minne om at når det gjelder oppigjenvarmet ris, så må dere være ekstra forsiktig for å unngå matforgiftning. Det er en mikroorgamisme som ofte finnes på ris som kan gi diare og magekramper om man er uforsiktig. Ris som er til overs/kokt på forhånd må i kjøleskapet med én gang, og i alle fall innen en time, og den må aldri oppbevare lengre enn et par dager.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå