Hu i Svingen Skrevet 6. oktober 2006 #61 Skrevet 6. oktober 2006 Tror du virkelig at en som tar livet sitt gjør det med glede eller for å såre sine nærmeste? Folk som tar sitt eget liv er så langt nede at de ikke ser noen annen utvei. Antakelig føles det ikke som et valg en gang for den det gjelder. ← Helt enig med deg. Selvmord er den siste og eneste utveien. Det er ikke egoisme, men ren meningsløshet. Noen her nevner at selvmord er tabu, og at det burde snakkes om. Kanskje det burde snakkes om, men det er ikke en teori man bør prøve på de etterlatte etter en som har tatt sitt eget liv. Skyldfølelsen er enorm (og da mener jeg ikke hos dem som såvidt kjente vedkommende, men hos de nærmeste) og man bruker all sin energi over lang, lang tid til å tenke over hva man kunne gjort som kunne ha fått vedkommende til å endre sin avgjørelse. Når det gjelder selvmord vil jeg ikke egentlig si at det er tabu, men jeg synes at det er den ene dødsårsaken som får folk (ikke bare media nei, men alle i lokalsamfunnet, bekjente, gamle skolekamerater, tanta til Beate) til å virkelig fråtse og velte seg i mulige årsaker. Gribber. Muligens er det menneskets iboende vitebegjærlighet som er årsaken, men tenkende mennesker bør holde seg for gode. Takk for meg.
SniperCat! Skrevet 6. oktober 2006 #62 Skrevet 6. oktober 2006 Norsk journalistikk er, i likhet med den britiske, i puberteten. Den elsker historier med mystiske dødsfall, dameundertøy, sensasjoner og private tragedier. Med andre ord å fråtse. Uansett hvor publisert en person er, vil jeg ikke si jeg har fortjent å vite dødsårsak. Uansett hvor ofte en person var i media vil jeg ikke si jeg har grunn til å vite at han hadde en annen seksuell legning eller at han hadde en ukjent kvinne på besøk. Norske medier velger kjendisene. Hvis vi valgte det selv, var det enklere. Men de velger dem. Media dreper. Media forårsaker mange selvmord. Selvmord sier man er feigt. Og det er det jo. Men det er umulig å vite hvilke andre alternativer personen hadde. Man kan si livet? Men da blir det litt "Se og Hør.." Jeg tror vi alle skal ha langt mer respekt for andres valg. De bor i en annen kropp. De er ikke deg. Vi må innse at folk ikke er enstemmig selvom vi er er flokkdyr. Ha respekt. Med mindre noen tyr til vold mot andre, hold i alle fall media unna.
Hu i Svingen Skrevet 6. oktober 2006 #63 Skrevet 6. oktober 2006 Å si at selvmord er feigt er latterlig. Hadde du turt å ta livet ditt?
Gjest Gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #64 Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Når det gjelder selvmord vil jeg ikke egentlig si at det er tabu, men jeg synes at det er den ene dødsårsaken som får folk (ikke bare media nei, men alle i lokalsamfunnet, bekjente, gamle skolekamerater, tanta til Beate) til å virkelig fråtse og velte seg i mulige årsaker. Gribber. Muligens er det menneskets iboende vitebegjærlighet som er årsaken, men tenkende mennesker bør holde seg for gode. Jeg syns i allefall media er veldig varsomme når det gjelder selvmord. At semi-nære mennesker kanskje ikke er like varsomme rundt selvmord har du nok rett i. Men jeg syns det er rart du framstiller det som om omgivelsene fråtser og koser seg med det. Det er ikke min erfaring, tvertimot. Men hvis noen man vet om begår selvmord tror jeg det er ganske umenneskelig å ikke bli ettertenksom og undre seg. Tror rett og slett selvmord gjør et veldig sterkt inntrykk på folk, også de som ikke sto spesielt nær. For det er så ufattelig trist og endelig og jeg tror man skal være ganske empatiløs for å ikke bli påvirket og litt satt ut når man hører at noen er død pga selvmord. Så den interessen du mener er "fråtsing og velting" tror jeg er sjokk, tristhet og et ønske om å forstå. Og slike tanker kan man få selv om man ikke var nær den avdøde. Tror og mange pårørende syns tausheten rundt slike dødsfall er vond. Folk krysser gaten fordi de ikke vet hvordan de skal forholde seg, hva de skal si, etc i mye større grad når det er snakk om selvmord. Endret 7. oktober 2006 av Kosemose
Gjest Bellatrix Skrevet 7. oktober 2006 #65 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har kjent to som har begått selvmord, h*n ene var en nær venn av meg. Begge gangene har rykter versert om hvordan h*n tok livet sitt. Som regel sterkt overdrevet. Dessverre tror jeg Hu i Svingen har rett, i at folk har en tendens i å fråtse i detaljer om selvmord, i hvert fall om det er en person de selv ikke kjenner godt.
Gjest Gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #66 Skrevet 7. oktober 2006 Det er ganske stor forskjell på å si at noen "fråtser" og på å si at noen er interessert. Når du sier at folk fråtser betyr det for meg at de koser seg med det. Kanskje en litt drøy påstand hvis man ikke er veldig sikker?
Gjest Bellatrix Skrevet 7. oktober 2006 #67 Skrevet 7. oktober 2006 Det er ganske stor forskjell på å si at noen "fråtser" og på å si at noen er interessert. Når du sier at folk fråtser betyr det for meg at de koser seg med det. Kanskje en litt drøy påstand hvis man ikke er veldig sikker? ← Jeg mente ikke at folk koser seg med det, jeg mente at folk snakker og lager historier som ikke alltid stemmer overens med virkligheten.
Gjest Gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #68 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg mente ikke at folk koser seg med det, jeg mente at folk snakker og lager historier som ikke alltid stemmer overens med virkligheten. ← Det kan godt hende folk snakker, og det kan godt hende folk lager teorier basert på det de vet/har hørt, det er ikke noe hyggelig for pårørende, men det er kanskje greit å tenke litt på hvorfor folk gjør det. Det er fordi de bryr seg, fordi dødsfall, og især tragiske dødsfall har en tendens til å gjøre inntrykk på folk.
Gjest Bellatrix Skrevet 7. oktober 2006 #69 Skrevet 7. oktober 2006 Det kan godt hende folk snakker, og det kan godt hende folk lager teorier basert på det de vet/har hørt, det er ikke noe hyggelig for pårørende, men det er kanskje greit å tenke litt på hvorfor folk gjør det. Det er fordi de bryr seg, fordi dødsfall, og især tragiske dødsfall har en tendens til å gjøre inntrykk på folk. ← Nja, vet ikke om folk gjør historiene verre enn det de er fordi de bryr seg. At folk snakker fordi de bryr seg er jeg enig i.
Gjest Gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #70 Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Nja, vet ikke om folk gjør historiene verre enn det de er fordi de bryr seg. At folk snakker fordi de bryr seg er jeg enig i. ← jeg mente ikke at folk gjør historiene verre fordi de bryr seg, men at historiene kanskje blir verre fordi folk ikke vet, og fordi folk har en tendens til å prøve å få ting til å henge sammen, finne en mening når noe tilsynelatende meningsløst skjer. Sånt noe. Tror mange har vanskeligheter med å godta at noen velger en slik utvei uten at det er en god og forståelig grunn (for dem). og det tror jeg har noe med angsten og redselen for at det skal kunne skje med hvem som helst. Mennesker berøres av andres død, og mennesker berøres kanskje spesielt mye av andres tragiske dødsfall. Mennesker har trang til å skape mening av tilsynelatende meningsløshet. retter meg selv: det kan godt hende at noen fråtser og jeg skjønner at det føles sårende at totalt fremmede mennesker spekulerer og er nysgjerrige. Norsk presse har en fin tradisjon med å ikke skrive om selvmord. Endret 7. oktober 2006 av Kosemose
Gjest Bellatrix Skrevet 7. oktober 2006 #71 Skrevet 7. oktober 2006 Mennesker berøres av andres død, og mennesker berøres kanskje spesielt mye av andres tragiske dødsfall. Mennesker har trang til å skape mening av tilsynelatende meningsløshet. ← Det tror jeg også. Det er bare trist som pårørende å høre groteske historier om selve måten selvmordet ble utført på som ikke stemmer.
Gjest Gjesta Skrevet 7. oktober 2006 #72 Skrevet 7. oktober 2006 (endret) Det tror jeg også. Det er bare trist som pårørende å høre groteske historier om selve måten selvmordet ble utført på som ikke stemmer. ← Det er jeg veldig enig med deg i, og jeg har rette litt på innlegget mitt over, for det kan godt hende det er slik du sier og i noen tilfeller, at folk overhode ikke bryr seg om annet enn spenningen rundt det som skjedde. Og at det er veldig vanskelig og sårt for de pårørende er jeg enig med deg i. Når det gjelder kjendiser og spekulasjoner kan det jo også være at det kommer fram ting som de pårørende ikke ønsker å vite, når det spekuleres og ryktes. Endret 7. oktober 2006 av Kosemose
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå