Gjest Cosmic Girl Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg leser i avisene, og hører spekulasjoner blant venner og kjente, rundt et nylig dødsfall; Var det naturlig, eller begikk vedkommende selvmord. Når noen blir funnet døde, spiller det egentlig noen rolle om de døde naturlig eller om de begikk selvmord? Noen er borte, og de som var glad i personen har mistet en viktig del av sitt liv og har det vondt. Er ikke det egentlig det eneste som er viktig? Synes du det er av interesse å spekulere om et dødsfall var naturlig eller ikke, og eventuelt hvorfor?
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 3. oktober 2006 #2 Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Jeg merker jeg blir sinna når folk sitter og spekulerer om sånt. Det verste jeg har hørt var da en på gamle skolen min tok selvmord med moped på tomgass i lekehytte, og dette informerte presten oss om på minnestunden i hallen. Samtidig som han sa at vedkommende ikke var så populær og godt likt. Sånt får meg til å grue meg til å dø, flere hundre personer som står og spekulerer ivei. Endret 3. oktober 2006 av Pheps
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Det er egentlig helt naturlig at man lurer på. Jeg mener at selvmord er en av de mest egoistiske handlingene man kan gjøre. Dessverre er det mye skam rundt tema, spesielt for de etterlatteog det er synd for de har ingenting å skamme seg voer. De fleste ganger når noen dør , blir dødsårsaken oppgitt. Ente i avisen eller i praten som går ettepå. Han hadde kreft ... etc, men så fort det er selvmord , blir man stille som østers. Da blir det spekulasjoner da. Skjønner ikke at man rett og slett kan si- H*n vallgte det selv.
Gjest beekeeper Skrevet 3. oktober 2006 #4 Skrevet 3. oktober 2006 Når det gjelder en person man kjenner personlig, synes jeg det er veldig stor forskjell på selvmord og et "vanlig" dødsfall. Hadde samboeren min tatt selvmord hadde det selvfølgelig hatt noe å si, men om det er en person jeg ikke kjenner eller en kjendis o.l, da hadde det ikke gjort noe fra eller til hvordan en person døde. Det er vel mange som vil stille nysgjerrigheten sin, men jeg synes det er ganske respektløst. Jeg merker at hvis noen har tatt selvmord, så synes jeg faktisk at det er litt tristere og mer vanskelig.. Fordi den personen hadde det veldig vondt, og det er lett å tenke på "hva som kunne ha skjedd hvis".. Det er lettere å skylde på seg selv og tenke at det var sikkert noe man kunne ha gjort.. Uansett er det en forferdelig tragedie som de nærmeste må få takle uten spekulasjoner og synsing om ditt og datt. Det er vanskelig nok å miste noen du er glad i. Folk må vise litt respekt og sette nysgjerrigheten til side.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 Vi mistet en veldig god og nær venn for 3 år siden. Han begikk selvmord, og det er klart man sitter igjen med veldig mange tanker. Men jeg reagerte på alle spørsmålene folk stilte rundt det hele. Hvorfor begikk han selvmord? Spiller det egentlig noen rolle? For oss var det vanskelig å takle sorgen, og alle spørsmålene man stiller seg. Hva kunne vi gjort, hvorfor merket vi ikke noe, etc. Disse nysgjerrige med alle spørsmålene gjorde det hele vanskeligere å takle, fordi man midt oppi det hele ble provosert av alle spørsmålene som var relativt upassende. Jeg forstår ikke at folk ikke vet bedre.. At man ikke selv forstår hva man kan spørre om, og hva man ikke bør spørre om. Men kanskje man blir litt mer var på dette hvis man har vært i samme situasjon selv, og vet hvordan det kan oppfattes?
Malama Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg synes ikke "offentligheten" har noe med dødspårsak å gjøre, hverken for kjent eller ukjente. Men mange er nysgjerrige, det grenser til frekkhet av og til. Men, det er også litt naturlig å spørre seg, for man venter ikke at friske, unge mennesker skal dø. Min fetter tok selvmord i fjor, og selvsagt var det spørsmål om hvorfor en ung mann i begynneslen av 30-årene døde helt plutselig, og vi svarte "Han valgte det dessverre selv". Det var jo ikke noe annet å si. Han gjorde det. Det er en litt annerledes sorg for de pårørende når noen velger å ta sitt eget liv, fordi man selvsagt vil lure på om det var noe man kunne gjort. Det lurer man ikke på om noen dør av kreft eller en ulykke. Men helt ærlig, dette er ikke noe utenforstående egentlig har noe med å gjøre. Ikke sånn som i denne saken her i alle fall.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #7 Skrevet 3. oktober 2006 Men hvorfor er selvmord så skam belagt. Hvorfor er det verre å si "han begikk selvmord" enn "han døde av kreft"
Mossa Skrevet 3. oktober 2006 #8 Skrevet 3. oktober 2006 Hvordan en person dør synes jeg tilhører familie og venner, med mindre det dreier seg om drap. Men media skal selge, og de vil alltid forsøke å spekulere rundt tragedier, skandaler og dødsfall. Hvorfor det er viktig å fortelle befolkningen om det dreide seg om en personlig tragedie eller et "vanlig" dødsfall klarer jeg ikke helt å finne noen gode argumenter for. I den store sammenhengen spiller det jo ingen rolle for oss utenfor personens omgangskrets.
Gjest niomi Skrevet 3. oktober 2006 #9 Skrevet 3. oktober 2006 Hvordan en person dør synes jeg tilhører familie og venner, med mindre det dreier seg om drap. Men media skal selge, og de vil alltid forsøke å spekulere rundt tragedier, skandaler og dødsfall. Hvorfor det er viktig å fortelle befolkningen om det dreide seg om en personlig tragedie eller et "vanlig" dødsfall klarer jeg ikke helt å finne noen gode argumenter for. I den store sammenhengen spiller det jo ingen rolle for oss utenfor personens omgangskrets. ← Du fant akkurat de ordene jeg lette etter!
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #10 Skrevet 3. oktober 2006 Hvorfor det er viktig å fortelle befolkningen om det dreide seg om en personlig tragedie eller et "vanlig" dødsfall klarer jeg ikke helt å finne noen gode argumenter for. I den store sammenhengen spiller det jo ingen rolle for oss utenfor personens omgangskrets. ← Fordi de ter ikke naturlig at et ung menneske dør som ikke har vært rammnet av en sykdom man dør av eller en ulykke. Det er helt naturlig at man setter ?tegn ved et slikt dødsfall
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #11 Skrevet 3. oktober 2006 jeg synes dette er noe som bare familie,nære venner har noe med.på den annen side så synes jeg at det ikke er noe rart det blir spekulasjoner heller.veldig uvanlig at folk i sin beste alder sovner inn uten grunn...
Gjest Gjest1 Skrevet 3. oktober 2006 #12 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg synes ikke "offentligheten" har noe med dødspårsak å gjøre, hverken for kjent eller ukjente. Men mange er nysgjerrige, det grenser til frekkhet av og til. Men, det er også litt naturlig å spørre seg, for man venter ikke at friske, unge mennesker skal dø. Min fetter tok selvmord i fjor, og selvsagt var det spørsmål om hvorfor en ung mann i begynneslen av 30-årene døde helt plutselig, og vi svarte "Han valgte det dessverre selv". Det var jo ikke noe annet å si. Han gjorde det. Det er en litt annerledes sorg for de pårørende når noen velger å ta sitt eget liv, fordi man selvsagt vil lure på om det var noe man kunne gjort. Det lurer man ikke på om noen dør av kreft eller en ulykke. Men helt ærlig, dette er ikke noe utenforstående egentlig har noe med å gjøre. Ikke sånn som i denne saken her i alle fall. ← Veldig enig med mye her, bortsett fra det uthevede. Da jeg mistet en kamerat i fjor i en bilulykke lurte jeg masse på om jeg kunne gjort noe annerledes. Hvis vi ikke hadde kranglet i forkant hadde han kanskje ikke kjørt der akkurat da. Dersom jeg hadde ringt han kvelden før hadde han kanskje fått sove godt og ikke forsovet seg akkurat den morgenen. Jeg vet man plager seg selv med slike spørsmål, men jeg gjør det likevel. Jeg er også sikker på at dersom jeg hadde dødd da jeg var syk for noen år siden ville foreldrene mine tenkt på om de kunne gjort noe annerledes.
Gjest Catwoman Skrevet 3. oktober 2006 #13 Skrevet 3. oktober 2006 Offentligheten har ikke noe med hvordan en kjent person dør, og det burde ikke spille noen rolle for andre enn de nærmeste heller. Men når dødsårsak ikke blir oppgitt begynner alltid spekulasjonene å rulle, og hvis det er noe de nærmeste synes er vondt må det vel være like greit at de oppgir hvorfor han døde. Da vet folk og da er det ikke noe å spekulere i lenger.
Gjest Eir Skrevet 3. oktober 2006 #14 Skrevet 3. oktober 2006 Hvordan en person dør synes jeg tilhører familie og venner, med mindre det dreier seg om drap. ← Forsåvidt enig, men samtidig så er kjendiser offentlige personer, og da vil også mennesker som ikke kjenner vedkommende personlig ha knyttet følelsesmessige bånd til han/henne. Dermed bør også familie ha forståelse for at dødsfallet vil bli gjort til en nyhet, og at også de utenfor den nærmeste kretsen vil vite feks dødsårsak. Det som blir feil for meg, er når media ikke greier å holde det på ett saklig og opplysende nivå, og man begynner å fråtse i detaljer. Og jeg tror også at dette tabuet rundt selvmord er med på å skape slike spekulasjoner. Jeg tror alle parter ville tjent på at man kunne oppgi selvmord som dødsårsak, på lik linje med kreft eller andre ting.
Mossa Skrevet 3. oktober 2006 #15 Skrevet 3. oktober 2006 Fordi de ter ikke naturlig at et ung menneske dør som ikke har vært rammnet av en sykdom man dør av eller en ulykke. Det er helt naturlig at man setter ?tegn ved et slikt dødsfall ← Men hvorfor er det viktig at du får vite det?? Spiller det noen rolle for deg? Blir sorgen din noe større eller mindre? Hvorfor skal fremmede vite om jeg har hjertefeil, kols eller om jeg har en psykisk lidelse? Så lenge det ikke ligger noe kriminelt bak et dødsfall synes jeg ikke det er noe allmenheten har noe med. At enkelte ønsker å få tilfredstilt sin nysgjerrighet er IKKE en god nok grunn til å legge ut sykdomshistorien ut i media!!! (med mindre pårørende ønsker det, og synes det har en betydning for folk flest)
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #16 Skrevet 3. oktober 2006 Da snur jeg spørsmålet - hvorfor er det så ille å fortelle at noen har begått selvmord?
Malama Skrevet 3. oktober 2006 #17 Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Veldig enig med mye her, bortsett fra det uthevede. Da jeg mistet en kamerat i fjor i en bilulykke lurte jeg masse på om jeg kunne gjort noe annerledes. Hvis vi ikke hadde kranglet i forkant hadde han kanskje ikke kjørt der akkurat da. Dersom jeg hadde ringt han kvelden før hadde han kanskje fått sove godt og ikke forsovet seg akkurat den morgenen. Jeg vet man plager seg selv med slike spørsmål, men jeg gjør det likevel. Jeg er også sikker på at dersom jeg hadde dødd da jeg var syk for noen år siden ville foreldrene mine tenkt på om de kunne gjort noe annerledes. ← Greit, ja, i en slik sammenheng skjønner jeg det. Jeg tenkte litt på andre ulykker jeg da, utfra min personlige erfaring med dødsfall som følge av en ulykke, men det spørs selvsagt hva slags ulykke, det har du rett i. Men altså, det er en annen måte å spørre seg om man kunne gjort noe annerledes når noen dør av kreft enn når noen dør av selvmord. Joda, man kan lure på om man burde oppfordret vedkommende til å gå til legen før, om man burde vært mer påstelig i møtet med helsevesenet etc, men det er og blir noe annet enn "hva kunne jeg gjort for at ikke vedkommende skulle valgt å ende sitt eget liv". Man må være passe fortvila for å gjøre det, og det oppleves for de pårørene gjerne som om de burde forutsett det, om de kunne hindra det, om man burde, kunne, skulle... ja. Det er noe med det at de valgte det. Da kan de umulig ha hatt det spesielt koselig. Og DET, det er vondt å tenke på at man kanskje kunne påvirket. Det ER annerledes når noen velger å ta sitt eget liv. Dessverre også pga den tabu som delvis ligger omkring dette tema. Endret 3. oktober 2006 av Pheps
Malama Skrevet 3. oktober 2006 #18 Skrevet 3. oktober 2006 Da snur jeg spørsmålet - hvorfor er det så ille å fortelle at noen har begått selvmord? ← Det er vel ikke ille det, men utenforstående har ikke KRAV på å grave i det likevel. Det er ikke galt å fortelle hva som har skjedd, men det er noe som heter rett til privatlivets fred. Forskjell på hva man forteller til sine omgiveler og hva utenfortående har rett til å lese om i vg.
Mossa Skrevet 3. oktober 2006 #19 Skrevet 3. oktober 2006 Da snur jeg spørsmålet - hvorfor er det så ille å fortelle at noen har begått selvmord? ← Fodi det har ikke du og jeg noe med!! Det har ingen betydning for oss hvorfor en person døde..har det vel?? Hvis du/noen kan fortelle meg hvorfor og hvordan det har betydning for dem, først da vil jeg skjønne hva det spiller slags rolle!!
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #20 Skrevet 3. oktober 2006 Mennesket har behov for å forstå det man blir fortalt og å finne forklaringer på det urforståelige. Dette er nok også mye av grunnen til grafsing - man forsøker å finne forklaringen. Dette får ofte veldig gale utslag. Ved å følge eksemplet i tråden, starter det ofte spekulasjon rundt dødsfall hvor dødsårsaken ikke blir oppgitt. Se så at dødsårsaken etter press utenfra blir oppgitt å være selvmord - da starter spekulasjonen på hvordan selvmordet ble utført. Hvis det blir besvart, gir det rom for å spekulere i hvorfor vedkommende utførte selvmordet osv. Det er opp til hver og en å stoppe egne spekulasjoner om forhold man ikke har noe med. Jeg synes i grunnen det er greit at dødsårsaken blir oppgitt. Det blir feil at det skal være mer skambelagt at noen dør av selvmord fremfor av sykdom eller ulykke. Jeg synes åpenhet er av det gode fordi det ikke gir rom for spekulasjoner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå