Gå til innhold

Ikke bare lett å være lege heller.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leger blir altfor ofte skyteskive/hoggestabbe for folk som ikke takler livene sine.

Skrevet
Leger blir altfor ofte skyteskive/hoggestabbe for folk som ikke takler livene sine.

så enig!

Spesielt her på KG er det jo flere tråder hvor leger får gjennomgå.

Gjest gjesten
Skrevet

Helt enig, og hvis legen ikke har svar på alt - da er han en dårlig lege.

Legeyrket er nok et av de hardeste man kan ha.

Gjest Gjest_anne_*
Skrevet

Men, det finnes mange dårlige leger, akkurat som det er mange gode også. Men det har jo en jobb hvor det kan få store konsekvenser å gjøre feil. Skal man bare si pytt,pytt, de er jo bare mennesker, til en person som har gått rundt med unødvendige smerter og problemer?

Nei, det kalles ansvarsfraskrivelse.

Ja, det er hardt å være lege, for man har med andres helse og livskvalitet å gjøre. Men takler de ikke det presset burde de kanskje ikke vært lege? Noen yrker er det ikke akseptabelt å gjøre feil.

Skrevet

Ja, det kan få store konsekvenser å gjøre feil som lege - men alle gjør feil. Det kan man ikke gardere seg mot. Men legeyrket er et yrke hvor det er svært viktig å ikke slurve eller ta uoverveide beslutninger.

Det virker som mange tror at det bare er å si sim salabim, så har man diagnosen klar. Sånn er det ikke. En lege vet mye om hva ulike plager kan være symptomer på, og kan mye om hvordan menneskekroppen fungerer, men det er likevel ikke alltid det er mulig å sette merkelapp på en sykdom med en gang. Det synes jeg ikke det virker som alle forstår.

Skrevet

Jeg tror nok dette stemmer i endel tilfelle, jeg har blant annet sett det i omgangskretsen min. Likevel mener jeg legen bør være rustet til å skille mellom hva som er saklig kritikk, hva som er mas fra "gale pasienter" og hva som faktisk er jobben hans/hennes. Jeg har opplevd at fastlegen knapt ser på meg når jeg er der - og jeg er hos legen kanskje hvert tredje år, jeg er m.a.o sjelden syk. Det frister ikke for meg å gå til lege og snakke om bekymringer eller vagere symptomer, jeg føler jo nesten det må _synes_ at jeg er syk før jeg går. En unnskyldning jeg har hørt er at legene har "så mange" pasienter som oppsøker dem for hver minste ting, som krisemaksimerer eller bruker dem for å dekke sosiale behov. Jeg vet ikke hvor stort problem det er, men det bør ikke være grunn til å ta pasienter generelt lite alvorlig...

Utover det tror jeg mange leger har stort arbeidspress, og føler like mye på det at de ikke får gjort jobben sin så godt de skulle ønske, som det at en og annen dust kommer og klager på dem.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Lege er et av de yrkene jeg virkelig ikke ønsker at barna mine skal velge.

Skrevet

Samtidig må det være utrolig meningsfylt å kunne hjelpe folk til å få et bedre liv hver eneste dag. Tenk hvordan det må føles å vite at man har reddet et menneske fra å dø!

Skrevet
Ja, det kan få store konsekvenser å gjøre feil som lege - men alle gjør feil. Det kan man ikke gardere seg mot. Men legeyrket er et yrke hvor det er svært viktig å ikke slurve eller ta uoverveide beslutninger.

Det virker som mange tror at det bare er å si sim salabim, så har man diagnosen klar. Sånn er det ikke. En lege vet mye om hva ulike plager kan være symptomer på, og kan mye om hvordan menneskekroppen fungerer, men det er likevel ikke alltid det er mulig å sette merkelapp på en sykdom med en gang. Det synes jeg ikke det virker som alle forstår.

Veldig enig i det du skriver!

Skrevet

Jeg synes ikke noe om at legene syter over ansvaret fordi de får jo lønn deretter.

Jeg vet om flere leger som drikker alkohol på jobb, og som er deprimerte. Det er trist, men de bør evne å ta vare på seg selv også.

Skrevet

Man har høye forventninger til legen - og hyre forventninger blir det ofte skuffelser av.... ;)

Skrevet

Jeg syns det er naturlig med høye forventninger til legen. De skal jo ofte hjelpe mennesker som er i en fortvilet situasjon. Da er det kjipt å bli "jagd" ut av kontoret etter knappe ti minutter fordi legen har så mange pasienter. Det er mer eller mindre krav i alle yrker, og i legeyrket store krav.

Jeg skjønner godt at de er slitne de og, men da kan de vel ha litt mindre pasienter på listene sine (og kanskje tjene litt mindre?). Når man tar seg betalt for å hjelpe andre mennesker på så nært nivå syns jeg faktisk man kan forvente den oppfølgingen man har krav på.

Skrevet
Jeg syns det er naturlig med høye forventninger til legen. De skal jo ofte hjelpe mennesker som er i en fortvilet situasjon. Da er det kjipt å bli "jagd" ut av kontoret etter knappe ti minutter fordi legen har så mange pasienter. Det er mer eller mindre krav i alle yrker, og i legeyrket store krav.

Jeg skjønner godt at de er slitne de og, men da kan de vel ha litt mindre pasienter på listene sine (og kanskje tjene litt mindre?). Når man tar seg betalt for å hjelpe andre mennesker på så nært nivå syns jeg faktisk man kan forvente den oppfølgingen man har krav på.

og la oss si at alle leger kuttet ut pasientlistene sine med 50 % så de fikk halvparten så mange paienter å følge opp. Hvem skAl de andre 50% av pasientene som trenger lege gå til :klø:

men det spiller vel mindre rolle så lenge jeg får mine tilmålte minutter hos legen :ironi:

Skrevet
og la oss si at alle leger kuttet ut pasientlistene sine med 50 % så de fikk halvparten så mange paienter å følge  opp. Hvem skAl de andre 50% av  pasientene som trenger  lege gå til :klø:

men det spiller vel mindre rolle så lenge  jeg får mine tilmålte  minutter hos legen :ironi:

Det bør utdannes flere leger. Men det vil selvfølgelig ikke legene, fordi da mister de mye makt.

Skrevet

Og penger pr person som står på fastlegelisten, uavhengig av om den personen noen gang er hos lege eller ei.

Skrevet
Og penger pr person som står på fastlegelisten, uavhengig av om den personen noen gang er hos lege eller ei.

Det gjelder de som har egen liste.

Skrevet
Det bør utdannes flere leger. Men det vil selvfølgelig ikke legene, fordi da mister de mye makt.

Det er faktisk veldig snart for mange leger....

Skrevet
Det er faktisk veldig snart for mange leger....

Kommer alt an på hvor du bor i landet. Når det er 12-16 ukers ventetid så burde det muligens vært en lege eller to til å oppdrive (fortrinnsvis under 60 år og ikke altfor kamerat med de som allerede er der).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...