Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #1 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg har i grunnen ikke noe lyst til å feire jul som singel sammen med familien i år igjen. Noen gode forslag til alternativ julefeiring? Reise bort kanskje?
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2006 #2 Skrevet 2. oktober 2006 I fjor vurderte jeg sterkt å glemme hele familiejula og idyll og happyhappy-opplegget, og finne på noe annet. Jeg så en annonse for et opplegg for eldre enslige i avisen, hvor de trengte sjåfører og mennesker som kunne holde dem med selskap på julaften. For at de skulle få en verdig jul med andre mennesker i lignende situasjon. Frivillig arbeid på en dag som for mange er det samme som ensomhet og savn. Men det forsvant litt da jeg fikk invitasjon med å feire hos noen andre enn familien. Men i år er jeg litt usikker igjen. Kanskje jeg skal gjøre det? For jula er ikke det samme som det var lenger. Komplisert familieforhold, jeg er singel, ung. Jeg elsker jula og tiden og alt det der, men selve julaften har de siste årene blitt litt trist for meg. Å bytte på å være her og der, folk som ikke kommer eller nye som kommer til, og det gjør at tradisjoner og trygghet faller utenfor. Kanskje det er en idé med frivillighet på julaften? Eller å spørre noen venner om å få komme til dem? Eller så får jeg komme til deg og feire jul, så kan vi være Bridget Jones 2 begge to.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Jul i et muslimsk land er tingen, under mottoet innttet er så galt det ikke er godt for noe:-)
La Guapa Skrevet 3. oktober 2006 #4 Skrevet 3. oktober 2006 Frelsesarmeen vil gjerne ha frivillige til julaften! De serverer julemiddag til de som ikke har noe sted å være. Ta kontakt, jeg er sikker på at de blir veldig glad for å høre fra deg
aimee Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Jeg er tilhenger av å reise bort. Vi reiste til Rio De Janeiro juleferien for 2 år siden, og var borte både julaften og nyttårsaften. Det var den beste jula jeg har vært med på! Man slipper unna så mye mas. Julegavene ble kjøpt inn i god tid i forkant, før stresset i butikkene, man trenger ikke pynt hus og heim, bake kaker, juletre - you name it. Det var en herlig og befriende følelse da vi satt på flyet til Brasil 20 desember. Du trenger jo ikke å reise så langt bort som det, men å feire jul i utlandet er noe jeg absolutt anbefaler. Så får man ferie og fri, henter overskudd og nyter livet. Og sist, men ikke minst - du kommer tilbake brun og blid når alle andre er bleike! :-D Endret 3. oktober 2006 av aimee
Gjest prestekrage Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg skal ha min første jul uten datteren min i år (hun skal være hos pappaen). Har derfor bestemt at jeg pakker snippsekken og reiser (ant) til Oslo for å hjelpe til på Blåkors evt frelsesarmeen. Vet at mine foreldre og søster vurderer å bli med meg. PÅ TIDE Å GI NOE TILBAKE!!
Gjest niomi Skrevet 3. oktober 2006 #7 Skrevet 3. oktober 2006 Ser at folk snakker om å arbeide frivillig julaften. Vil bare si at det er litt dumt å spikre de planene, da de orgenisasjonene de siste årene har fått så mange henvendelser fra folk som vil stille opp, at de har måttet avvise "hjelpere". Men jeg kunne også gjerne tenkt meg å tilbringe julaften på den måten!
TheHairyToothfairy Skrevet 3. oktober 2006 #8 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg er i akkurat samme båt. Og i år kommer jeg til å jobbe hele julen.
Festus Skrevet 3. oktober 2006 #9 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg kommer til å jobbe og trene som vanlig. Min datter kommer hjem 3. juledag, så det blir bare ei uke hun blir borte. Og det er første ganga for meg også... Sannsynligheten for å bli invitert til noen venner er stor, men synes det er merkelig å feire jul hos andre enn nær familie.. føler at jeg trenger meg på liksom.. Orker ikke dra ned til familien min, tror jeg.. blir så mye makk! Er jo ikke mange dagene fri heller nå... Går vanligvis en del bra filmer på TVen julaften (har canal digital), så med god mat, kaker og snop skal nok kvelden gå! Også kanskje vi møtes her inne??
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #10 Skrevet 3. oktober 2006 Uff. jeg har så liten familie at hvis jeg ikke kommer i julebesøk blir mine foreldre sittende alene hele julen, siden min bror skal feire jul med svigers. Synes ikke det er så snilt å bare drite i familien sin i julen, jeg. Greit nok at man kanskje ikke trives så godt sammen med slekta, men det kan jo hende de blir lei seg hvis man ikke gidder å besøke dem den ene gangen i året det er aller sårest å sitte der aleine.
Festus Skrevet 3. oktober 2006 #11 Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Bare sånn at jeg har sagt det... jeg trives sammen med familien min! Ingen trøbbel der! Men ingen blir sittende alene dersom jeg ikke kommer, og de bor 40 mil unna... Jeg skal jobbe lørdagen, og helst på 1. dag også.. har en del timer jeg må ta igjen... Min mor satt alene på enkelte julekvelder da vi søsknene var hos faren vår, og det gikk helt greit det sa hun. Man måtte bare være innstilt på det! Jeg trives ganske godt alene også, og det gjør det jo letter.. Kan jo godt hende at hele slekta finner ut at de skal til meg i jula..... Endret 3. oktober 2006 av Festus
Gjest hufse-tufsa Skrevet 3. oktober 2006 #12 Skrevet 3. oktober 2006 For de som har anledning kan man ta ekstravakter innen pleie og omsorg, og rett og slett jobbe i julen. Eller man kan feire julaften helt alene. Det har jeg gjort, og det var faktisk fint. Jeg tente levende lys, og spiste god mat. Helt topp.
Sam Skrevet 4. oktober 2006 #13 Skrevet 4. oktober 2006 Du har jo fått en del gode forslag her. Selv har jeg ikke mye å bidra med, da jula alltid har vært og vil alltid være å være med familien og min kjære/vårt(våre) barn. Må si jeg synes dere som har eller har tenkt å hjelpe til å gi de som ikke har noen familie, en julefeiring, er veldig omtenksomme og snillle. for det.
Gjest Gjest_Elise_* Skrevet 21. november 2008 #14 Skrevet 21. november 2008 Jeg har i grunnen ikke noe lyst til å feire jul som singel sammen med familien i år igjen. Noen gode forslag til alternativ julefeiring? Reise bort kanskje? Jepp! :-) - sjekk www.angsbacka.se - dit skal jeg!
Gjest pinkbunni Skrevet 21. november 2008 #15 Skrevet 21. november 2008 min tante skal til venezuela med carpe diem singelreiser jeg tror hun kommer til å storkose seg ihjel
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. november 2008 #16 Skrevet 21. november 2008 Denne diskusjonen er viktig, synes jeg. Jeg har ikke nær familie lenger. Jeg er glad i julen og jeg for min del kunne ikke tenke meg å feire den alene. Såfremst jeg har noe valg. Har de siste årene feiret julaften og resten av julen med venner. Det har fungert fint for meg. Jeg tror man skal tenke at man har noe å tilby istedet for at man er til bry. Jeg har selv bedt folk til julefeiing hvor jeg har hatt følelsen av at de har sakt nei fordi de ikke ville trenge seg på. Det er synd. Å lage kos ilag er flott. Av og til trenger jeg litt hjelp og andre ganger er det jeg som kan tilby. Det er å være menneske. Og det julen handler om. Og hvis vi er med på å løsne litt på "innestengtheten" som julen kan være så gjør vi en god ting. For mange. Også familiene. God jul, uansett hvor du er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå