Gå til innhold

Barn og leggetid

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en gutt på snart 9 år, og en jente på snart 7 år.

Jenta legger seg uten trøbbel i 8 tida. Mens gutten sier at han og han får være oppe til 10 osv, og "alle andre" får være oppe til da og da. Dette vet jeg ikke stemmer, da jeg har prata med foreldrene. Men det er jo så individuelt for hvor mye søvn barn trenger. Gutten min kan fint legge seg kl 9 om kvelden, og være uthvilt til dagen etter. Står opp selv, kler seg selv og er klar for ny skoledag.

Men jeg syns det er litt lenge å være oppe helt til kl 9, så vi har kommet til enighet at han legger seg kl halv 9. Og så lenge jenta legger seg kl 8 får jo han være litt lenger oppe.

Når må deres barn legge seg, dere som har barn i noenlunde samme alder som mine?

Jeg har også en jente på 3 år, men hun legger seg selv. Det vil si, hun sovner like etter barnetv...utslitt etter en dag i barnehagen. :ler:

Endret av Elastika
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 3 barn på akkurat samme alder som dine 3!! :overrasket:

Alle 3 går på rommene sine mellom kl. 8 og halv 9.

9-åringen leser (eller leker) gjerne til halv 10 tida før han sovner.

7-åringen sovner nokså raskt etter å ha lest litt selv på senga.

3-åringen sovner nokså med en gang.

Alle 3 er uthvilt mellom 7 og halv 8 om morningen.

Gjest squeeky
Skrevet

Synes jeg var lurt!

Om han ikke er klar til å sove, så få ham til å stelle seg og gå på rommet, så kan han lese eller leke litt der før han sovner, slik at dere kan få litt voksentid.... :)

Skrevet

når stesønnen min var 9 måtte han gå på badet halv9 og være i seng senest 9. klokka 10 skulle lyset, musikk/tv av. Hjemme hos mora måtte han legge seg senest halv 10, og kunne lese høre musikk til 11

Skrevet

Har ei datter på 10 år og en sønn på 2,5 år. Dattera mi skal være i seng innen

kl 9, og sønnen min legger seg kl 7. Sønnen vår slokner nesten med en gang han legger hodet på puta, dattera vår ligger og leser en liten stund før hun legger seg til å sove... :)

Skrevet

Mine er 6, 10 og 11, og når det er skoledag skal alle være i seng kl 20.30. Den eldste og yngste leser litt etterpå, mens 10 åringen sovner som oftest umiddelbart.

I helgen blir det litt senere, men aldri senere enn 21.30. Og da blir det ingen lesing mm.

Da er de klare til en ny dag ca kl 7.30

Skrevet

Jeg følger den gamle regelen:

* Barn opp til og med 7 år legger seg når klokken viser et eller annet med 19. (19.00-19.59)

* Barn på 8 legger seg klokken 20

* Barn over 8 legger til 15 minutter for hvert år, men ikke senere enn 21.30 så lenge de går på ungdomsskolen...

Min datter på 10 legger seg da klokken 20.30, og sønnen på 13 legger seg senest 21.15.

Sønnen sovner før han har lagt hodet på puta, datteren ligger og leser fram til 21.30. For oss passer dette utmerket! De er begge våkne og opplagte klokken 7 neste morgen.

Skrevet

Vi legger gutten vår på 3 ca kl 19. noen ganger blir det 1845, andre ganger blir det 1930. i dommer vi litt slappe med leggingen da vi var mye rundt og hadde fri alle sammen. men nå når vi skal på jobb- barnehage må vi legge oss mye tidligere alle sammen. synes også at vi voksne skal få litt tid på kvelden etter at barna har lagt seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...