Gå til innhold

Rart stoff `(isolasjon?) i gammelt gulv

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi renoverer et hus fra 1957 og holder på å bryte opp gulvene. Under det originale tregulvet, finner vi et merkelig stoff. Først ser det ut som grus med kråkesølv i (sånn grått shimmer), men det er ikke stein, mye lettere. dette ligger over hele gulvet mellom bjelkelaget. Noen som vet hva dette kan være? Sølvfarget, skimrende saker. Noe som kan ha vært brukt som isolasjon, evt for å holde mus og rotter borte? Min mor mente det minnet litt m salpeter, men at det ikke var det.

Her kan dere se bilde av det.

Endret av kitekatt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var vanlig før å isolere med stubbloftsleire, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er helt sikker på hvordan det ser ut. Kanskje du kan gjøre et søk og se om du finner noen bilder på nett?

Hilsen Lille meg

Skrevet
Det var vanlig før å isolere med stubbloftsleire, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er helt sikker på hvordan det ser ut. Kanskje du kan gjøre et søk og se om du finner noen bilder på nett?

Hilsen Lille meg

Nei det er ikke det heller...

Skrevet

Hva med å spørre Norges Byggmesterforbund, eller arkitekt eller noen som restaurerer gamle hus? De vet sikkert mye om eldre byggeskikker.

Skrevet

Jeg tror det er leire, nærmere bestemt blåleire, som har tørket i årenes løp. Blåleire er vanlig på Romerike og mange steder har den ganske store mengder kråkesølv i seg.

Som HB ganske riktig nevner, så var det tidligere vanlig å isolere med leire. (Og halm, gamle aviser og "you name it").

Skrevet

Aner ikke hva det er, men vi har også renovert et hus som ble bygget på slutten av 50 tallet. Isolasjonen i veggene var noe tynt sølvfarget papir (som litt tykk aluminiumsfolie) Det så mer ut som noe som hører hjemme i et romskip enn i en husvegg :ler:

Skrevet

Mye rart i gamle hus. Vi har funnet aviser, ullpapp, diverse merkelig utseende plater og ikke minst; mengder med leire.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...