Gå til innhold

åh hjelp meg!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har psorasis i hodebunnen og nakken og klør noe vannvittig!! Er rød og flasser og hele pakka. Har fått Daivonex av legen til å ha i hode, men jeg syns nesten det blir verre med kløe og flassing..Noen som kjerringråd eller et eller annet som hjelper instant? Blir helt desperat her.

Videoannonse
Annonse
Gjest bente85
Skrevet

Dårlig med råd fra med meg i alle fall.

Men jeg synes at du skal kontakte legen din å få noe annet, som kanskje hjelper bedre. :)

Skrevet (endret)

Jeg er også plaget med psoriasis, men mest i perioder når jeg er stressa på en eller flere måter. Da i nakken og hodebunnen, ikke andre steder på kroppen. (Er visst arvelig belastet.)

Det finnes shampoer som hjelper, har erfaring i familien. SebaMed får man kjøpt på apoteket. Det er milde produkter. De er ikke utviklet spesielt for psoriasis så vidt jeg vet, men en jeg kjenner er ekstremt plaget, og det hjalp. Tror det skal hjelpe å bruke minst mulig hårprodukter også. Det irriterer hodebunnen.

Daivobet (salve) har jeg brukt noen ganger for eksem i nakken, men dette må du få på respept av legen. Det fungerer ganske bra.

Du må avklare med legen om det er noen reseptbelagte salver du muligens kan ha nytte av. Ellers er jo lysbehandling en god ting. En i familien har god nytte av det for psoriasis på hender, føtter og andre kroppsdeler.

Har ingen kjerringråd dessverre, men solarium kan hjelpe. (Lysbehandling er jo omtrent samme greia, bare sterkere lys og kortere tidsrom pr. gang.) De jeg kjenner med psoriasis får god utbytte av å være i sola og samtidig bade i saltvann...

Det beste er å ta kontakt med legen, da ingen her inne har ekspertise nok til å hjelpe deg.

Det er veldig plagsomt. Føler meg det!

Endret av Hope
Skrevet

Huff, ja. Jeg har mest i hodet, nakken og en flekk på armen. Det klør så jeg ikke får sove. Virker som det jeg har fått av legen irriterer mer enn å hjelpe. jeg ringer legen imrra.

• 4 uker senere...
Skrevet

Huff, kan dessverre ikke hjelpe.

Men ville bare ønske GOD BEDRING

Skrevet

Har ikke psoriasis selv men mamma har det. Hun pleier å bruke olivensåpe (selges på helsekosten) og en sånn fuktighetgele de selger på apoteket. Det er spesielt til hudebunnen. Tror den het cosmica eller noe sånt :)

Skrevet (endret)

Jeg skal prøve meg med et kjerringråd som i allfall ikke kan skade..... Smør på øl. :ler: Jeg vet det høres tullete ut, men for noen år siden jobbet jeg sammen med en som hadde psoriasis. En gang han hadde et litt hissig utbrudd på den ene albuen så prøvde han å smøre på helt vanlig pils. Etter 2-3 dager med jevnlig påsmøring så roet utbruddet seg betraktelig og "skjellene" forsvant.

Aner ikke om det var en tilfeldighet sånn at utbruddet ville roet seg likevel, eller om ølet faktisk hjalp, men det kan jo være verdt et forsøk.

Men husk - det er utvortes bruk som hjelper i så fall.

Endret av Cata
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Har hørt om at noen faktisk bruker en krem, som egentlig er beregnet på dyr. Men skal vissnok virke meget bra. Heter pattekrem, og kjøpes på felleskjøpet.

Kan jo være verd et forsøk, det eneste du risikerer er å bli bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...