Gå til innhold

Stellebord

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg venter barn i januar og er litt grønn på spebarnsstell. Nå har jeg begynt å tenke på stellebord. Er det veldig upraktisk å ha det på soverommet til babyen? Er det er best å plassere stellebordet på badet, slik at man har lett tilgang til vann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det beste er å ha stelle bordet på badet for der er det godt og varmt. På et soverom skal det gjerne være litt kjørlig.

Skrevet

Stellebordet ville jeg hatt på badet. Det er praktisk å ha vann i nærheten og å kunne legge barnet på stellebordet etter at det har badet. Men den aller viktigste grunnen: det er gjerne varmere å badet. Når barnet skal ta av seg alle klær (og du må regne med at alle klær stadig bekk skiftes: gulp, bæsj som renner gjennom alle klær osv) er det viktig for barnets velvære at det er varmt nok i rommet. På soverom har man gjerne lufting ut, og dermed er det oftere kalt her.

Jeg snakker av erfaring: vi skrudde opp et veggstellebord på soverommet (fordi badet var så lite), men endte opp med å bruke stellematte på gulvet på badet.

Hvis du ikke vil lage merker i flisene: kjøp en stellekommode. Tror det er det mest praktiske..

Og: lykke til som mamma. Det er helt fantastisk!

Tobarnsmamma

Skrevet

Vi har stort bad, men har stellematte på vaskemaskinen inne på vaskerommet for der er den store skyllekummen og det er lettere å bare skylle hele ungen under der.... Hun er nå 1,5 år og vi bruker den enda!! Er varmest der inne også.

Skrevet

Absolutt på badet ja, helt klart. Er mye bedre for babyen å bli vakset med klut og vann enn vaskeservietter hele tiden, og det blir fort slitsomt å bære med en bolle med vann til soverommet hele tiden. Dessuten skjer det rett som det er "uhell" på stellebordet, og står man med hånda full av bæsj synes i alle fall jeg det er greit å skylle den i rennende vann.

Skrevet

I utgangspunktet badet!

Men, der vi bodde når babyen vår ble født var soverommet og badet i forskjellige etasjer. Da hadde vi stellebord på rommet og på badet. Var veldig greit å slippe å gå ned om natten bare for ny bleie.

Nå har vi badet rett ved rommet og da har vi det bare der!

Skifter ikke bleie på vesla om natta lenger heller da...

Skrevet

Badet, for der er det varmt og man har vann lett tilgjengelig. Noen ganger bæsjer de seg ut så det halve kunne være nok.

Skrevet

Takk for tips! Dere er jo helt enige, så da får jeg bare rydde plass på badet :)

Skrevet

Godt å se at ikke argumentene jeg har brukt hjemme er helt feil!

Badet er varmeste rom i huset her, og vi forsøker å holde det ganske kaldt på soverom.

Derfor har vi planer om vegghengt stellebord, på tross av at badet er bittelite.

Skrevet

Uten tvil badet. Man bør unngå våtservietter så godt man kan (særlig i begynnelsen før huden blir litt mer herdet). Bruk bare rent vann så er det mye større sjanse å unngå sår stump ;)

(og de gangene du må bruke våtservietter: Bruk de helt uten parfyme og tørk over med rent vann etterpå. Apoteket selger kjempe fine tørr-servietter som heter MESOFT. De er myke og gode når du fukter dem med vann.)

Tingeling

Gjest Myztica
Skrevet

Uten tvil badet ja! Men jeg pleier å skifte på snuppa på soverommet om natta, for å gjøre litt forskjell på natt og dag. Da har jeg et tisselaken i enden av senga vår, under lakenet. Så tar jeg bare et håndkle og skifter på henne i senga :) Det funker fint her :)

De Mesoft-kompressene går det mye av her i hus ja :Nikke:

Skrevet
Og jeg forstår ikke helt hva som er tanken med å legge barnet på et høyt sted, og deretter bekymre seg om det kan falle ned... Men det er bare min mening :sjenert:

Det er vel for at de voksne skal ha best mulig arbeidsstilling. ;)

Skrevet

Vi vurderte å ha stellebord på soverommet, men det ble så det kom på badet. Angrer ikke på det.

Skrevet

jeg gikk også fra stellebord til å bare ha stellematte på gulvet. Er veldig vant med å sitte på gulvet å skifte og det tar mindre plass!!!!

Skrevet

Dere som steller på bad eller gulv.. har dere klærne også på badet da eller? Vi tenkte å ha en vanlig kommode med stellematte oppå på soverommet i 2 etg som ligger vegg i vegg med bad med badekar. Nede har vi vaskerom og tenkte å ha stellematte oppå vaskemaskinen. Men klærne blir jo da liggende oppe på soverommet. Har jo ikke vondt av å løpe i trappene heller da men :ler:

Skrevet
Dere som steller på bad eller gulv.. har dere klærne også på badet da eller? Vi tenkte å ha en vanlig kommode med stellematte oppå på soverommet i 2 etg som ligger vegg i vegg med bad med badekar. Nede har vi vaskerom og tenkte å ha stellematte oppå vaskemaskinen. Men klærne blir jo da liggende oppe på soverommet. Har jo ikke vondt av å løpe i trappene heller da men :ler:

Nå har ikke jeg erfaring med dette, men planen vår var å ha litt klær på badet, og fylle på der ettersom vi bruker av det.

Trenger vel bare å ha undertøy (bodyer og strømpebukser) på stelleplassen? Skulle tro resten kunne kles på etterpå.

Skrevet

Vi har stellebord på badekaret, det er kjempe kjekt hvis man har badekar. Noen har jo så små bad at det er umulig å ha stellebord der, så da får man ha det et annet sted.

Når det gjelder å ha klær på badet, så tar jeg med klærne hun trenger når vi skal inn for å skifte (og noen ganger må vi ut igjen fordi jeg har glemt skift :ler: ). Men det er jo som med oss da: Jeg har jo ikke mine truser osv på badet selv om det er der jeg skifter dem. Så det går jo helt greit med kommode på soverommet og stellebord på badet (vann og sånn er kjekt å ha i nærheten). Vi har også sånt stellebord med badebalje under.

Når det gjelder å stelle på gulvet, har du helt sikkert rett i at det er kjekt. Men arbeidsstillingen for oss voksne er jo hakket bedre stående da. Og hvis du skal nå vasken osv så er det greit å stå oppreist. Men man bør absolutt ikke la ungen ligge alene på stellebordet, det er alltid en hånd på henne for å sikre at hun ikke detter ned (og skal jeg vaske meg på hendene osv så legger jeg henne på gulvet på matta der).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...