*Emma* Skrevet 1. oktober 2006 #1 Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Min sønn på 7 er veldig småspist. (Han smaker stort sett på det meste og liker veldig mye....er flink sånnsett) men han spiser så lite. Blir liksem mett med en gang. Om han virkelig er mett eller bare "ikka har tid" til å spise mere vet jeg jo ikke... Poenget er at jeg synes han er litt tynn. Ikke veldig tynn eller for tynn men vi skulle ønske han fikk litt mere "kjøtt på beina". * Han spiser max 1 skive til frokost (vil ikke ha smør på) * Spiser frokostblandng m lettmelk på skolen (sender jeg m brød spiser han max 0.5 skive og da syns jeg det er bedre m en stor skål frokostblanding). * Så spiser de på SFo men jeg vet ikke hvor mye han tar * Og en liten posjon middag... Av og til spiser han kvelds men som regel ikke... Jeg trenger tips til ting jeg kan gi ham som vil fete ham opp bittelitt. Jeg ønsker ikke å bruke h-melk/fløte/smør i maten som vi alle skal spise (feks en gryterett til middag) fordi vi andre ikke trenger noen vektøkning....men ting som jeg kan gi ham eller "blande i hans mat". Eneste jeg kommer på er at han kan få h-melk på frokostblandingen...... Endret 1. oktober 2006 av *Emma*
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #2 Skrevet 1. oktober 2006 Hva med å spe på med litt rosiner, frukt og nøtter innimellom eller til dessert..?
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #3 Skrevet 1. oktober 2006 Sørg for at han får tran og multivitaminer! Kanskje også sånn flytende jerntilskudd?
*Emma* Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 1. oktober 2006 Sørg for at han får tran og multivitaminer! Kanskje også sånn flytende jerntilskudd? ← Men han legger vel ikke på esg av det? (Blir sund ja men ikke tyngre)..... Nøtter og rosiner er nok smart ja....bortsett..skal notere det...bare at det må gis til rette tider så han ikke stapper seg med det og "ikke orker" når den ordentlige maten kommer på bordet....ikke enkelt.. Kom gjerne med flere tips...please
Gjest niomi Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 Frukt. Også bør dere prøve å få inn kveldsmåltidet hver kveld. Trenger ikke å være brødmat - hva med yoghurt, f.eks.? Jeg har ikke tro på å gjøre maten mer energitett med fett, da det kan bli en dårlig uvane.
Helen Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Min yngste sønn hadde veldig store problemer med å legge på seg da han var liten. Vi fikk da resept av sykehuset på noe som heter Mini Max, det er sjokoldade melk med masse kalorier (energi drikke) Du får den uten resept på apoteket, men den er litt dyr så det kan fort bli ganske dyrt hvis man skal bruke den over lengre tid. Siden vi fikk den på blå resept betalte vi ingenting. Du kan jo snakke med legen din om dette, eller så kan du jo bare prøve å kjøpe ei pakke for å se. Det er hverfall ikke noe farlig å prøve det. De er så store som ei kjeftpakke er i 3 pk. Men jeg vet ikke prisen.
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #7 Skrevet 1. oktober 2006 Men han legger vel ikke på esg av det? (Blir sund ja men ikke tyngre)..... ← Neida, jeg vet at han ikke legger på seg av tran og vitaminer. Men barn som spiser lite mat får i seg lite av de stoffene de trenger og. Skjønte ikke at poenget bare var at han skulle bli tyngre, så beklager.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #8 Skrevet 1. oktober 2006 Neida, jeg vet at han ikke legger på seg av tran og vitaminer. ← Nå skal det selvsagt mer enn en skje om dagen til, men siden tran jo er flytende fett er jo dete så absolutt noe man kan legge på seg av. Utbredt misforståelse at man ikke legger på seg av det sunne fettet, men det er altså ikke tilfellet!
Gjest Hedda Gabler Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 Hvis han er energisk og frisk, ser jeg ikke helt problemet. Det blir jo dumt å venne ham til fløte og kaker - det kan jo bli et problem senere. To av barna mine er veldig tynne, men jeg smører ikke mer smør på brødskivene deres enn de to det er litt bedre "hold i". Den tynneste ungen min spiser forøvrig som en hest...
Gjest Gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #10 Skrevet 1. oktober 2006 Nå skal det selvsagt mer enn en skje om dagen til, men siden tran jo er flytende fett er jo dete så absolutt noe man kan legge på seg av. Utbredt misforståelse at man ikke legger på seg av det sunne fettet, men det er altså ikke tilfellet! ← Fælt til kverrulering! Jeg vet godt at fett er fett, men mitt råd om å gi ungen tran var vel ikke ment som at hun skal gi ham en flaske tran om dagen for å gjøre han tykkere heller? VEL??! Jeg nevnte tran og kosttilskudd fordi barn som spiser lite ofte får i seg lite fettstoffer (som bla.a. hjernen er veldig avhengig av for å fungere) og vitaminer/mineraler. Jeg var selv altfor tynn som liten og vet at det ikke var stort å gjøre med. Noen barn spiser veldig lite og har liten matlyst og legger lite på seg.
Gjest Gjest1 Skrevet 1. oktober 2006 #11 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg ville ikke laget et problem av det om han er frisk og rask og i aktivitet. Jeg var selv veldig tynn da jeg gikk på skolen, og syntes det var utrolig plagsomt med alt maset om å spise mer. Det kan resultere i spiseproblemer for gutter også.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #13 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg synes ikke du skal tenke så mye på dette, det bare stresser om temaet og du risikerer at han spiser enda mindre
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #14 Skrevet 1. oktober 2006 Smoothie med blåbær (eller andre bær), en banan, et egg og udo`s choise gir masse næring
Litt Lost Skrevet 2. oktober 2006 #15 Skrevet 2. oktober 2006 Nå vet ikke jeg hvor tynn han er. Men jeg ser flere ganske tynne barn, de bare er sånn. Slik som at andre barn er mer lubne. Og hva ser man? Jo, de lubne barna vokser ofte av seg det jeg kaller valpefettet (med unntak av de som er lubne grunnet kosthold). Og de tynne blir kraftigere etter hvert.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #16 Skrevet 2. oktober 2006 Poenget er at jeg synes han er litt tynn. Ikke veldig tynn eller for tynn men vi skulle ønske han fikk litt mere "kjøtt på beina". ← Så lenge han ikke er hverken veldig tynn eller for tynn syns jeg ikke du skal gjøre noe som helst. Bare sørg for at det han spiser er variert mat og at han tar tran og får i seg nok vitaminer og mineraler. Så lenge han er frisk og rask er det ikke noe å stresse med.
Gjest Gjesta Skrevet 2. oktober 2006 #17 Skrevet 2. oktober 2006 Så lenge han ikke er hverken veldig tynn eller for tynn syns jeg ikke du skal gjøre noe som helst. Bare sørg for at det han spiser er variert mat og at han tar tran og får i seg nok vitaminer og mineraler. Så lenge han er frisk og rask er det ikke noe å stresse med. ← Tror ikke råd om tran og vitaminer er spes kjærkomment i denne tråden. Målet er at han skal bli tykkere... Men ts, husk på at hvis du kjører på med h-melk og fete ting i maten hans, blir han ikke nødvendigvis tykkere på utsiden, men du risikerer at han får dårligere helse.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #18 Skrevet 2. oktober 2006 Har en gutt på 12 år selv som er ca 150 høy og veier 32 kg. Det er veldig lite ,og jegmaser og uroer meg mye. Var slik selv som barn og var aldri syk. Gutten er gløgg på skolen og spiller fotball.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #19 Skrevet 2. oktober 2006 Hva mener du med litt tynn? Gutten min på 13 er tynn som en spiker. Han er 153 cm høy, og 37 kg, altså ingen tungvekter. Akkurat som hans far var på hans alder, det samme med hans onkel, fars onkel, og morfar. Han spiser som en hest, men er like tynn! Noen barn er bare slik. Veldig ofte er det ikke maten som som gjør at de er så tynne/lette, ofte er det "mangelen" på muskulatur. Dette kommer etterhvert! I stedet for å proppe ham full med usunn mat, pass heller på at han spiser når han skal (mengden må han nesten få regulere selv), og pass på at han er i aktivitet så han får bygd opp muskulatur. Da legger han på seg etter hvert.
shi Skrevet 2. oktober 2006 #20 Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Hva med karbo og eller protein tilskudd slik som mange sportsutøvere bruker? Disse får man som pulver som kan blandes ut i melk. I samråd med lege/kostholdsekspert burde man kanskje finne en løsning som også passer for unger i voksealder? Shimannen kan ikke trene uten slike tilskudd for han blir bare for tynn og klarer ikke spise nok til å bygge muskler. Endret 2. oktober 2006 av shi
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå