Loevinna Skrevet 1. oktober 2006 #1 Skrevet 1. oktober 2006 Noen som har hushjelp? Hva synes dere om det? Er det "ekkelt" at noen driver og vasker og rydder i rotet ditt..? Noen tanker og erfaringer?
:-) anna Skrevet 1. oktober 2006 #2 Skrevet 1. oktober 2006 Har vaskehjelp. Ei dame som kommer og vasker kjøkken, stue, gang, do og bad hver fjortende dag. Det er helt supert. Har hatt det i mange år og det er veldig godt å slippe å bruke tid på å vaske. Syntes det var litt ubehagelig først, men det er en vanesak. Har ikke så mye hemmelig heller igrunn. Men vi rydder før hun kommer da.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #3 Skrevet 2. oktober 2006 Noen som har hushjelp? Hva synes dere om det? Er det "ekkelt" at noen driver og vasker og rydder i rotet ditt..? Noen tanker og erfaringer? ← Før i tiden hadde man husjelp. en tittel som er UTE. Hushelpen var der hele uken. Nå er det vaskehelp som er x antall dager i mnd. de som tar slike jobber tar ikke på seg rydding.
Gjest Huldali Skrevet 3. oktober 2006 #4 Skrevet 3. oktober 2006 hvis jeg hadde bodd i et større hus tror jeg at jeg ville hatt vaskehjelp. Flytter jeg til et større sted (og begynner å tjene litt penger) tror jeg faktisk at jeg skal skaffe meg det. Virker deilig at det kommer noen å vasker en gang i uka, har man penger til det kan jeg ikke se noe negativt med det.
Gjest joje Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 Hjemme hos foreldrene mine har vi vaskehjelp en gang i uken. Da rydder vi dagen før hun kommer. Mamma synes det er veldig deilig, siden hun ikke har så mye tid til husarbeid selv. Jeg har hørt om flere som har blitt frastjålet ting av vaskehjelpene sine, så det kan kanskje være lurt å høre om noen du kjenner vet om en som tar på seg slike jobber. Da har på en måte vedkommende mer å tape på å bli tatt for stjeling. Hun som vasker hjemme hos oss er arbeidskolega med mammas venninne.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Moren min har vaskehjelp. Akkurat nå så er det ei som gikk på skolen med meg for mange år siden, og var venninde da. Det er litt rart, men ikke et problem, for vi sitter aldri med beina på bordet og ser på at hun jobber, og vi oppfører oss ikke som om hun er mindre verdt enn oss. Jeg er veldig glad for at mor har vaskehjelp, for da hvet jeg at hun slipper unna noe av det arbeidet hun har vondt for å gjøre. (Og jeg slipper å føle at jeg burde vaske vinduene hennes) Og hun som vasker gjør det forde hun synes det er greit, hun kunne ha valgt å gjøre noe annet, men synes dette er fine ekstrapenger. Jeg kunne godt tenke meg litt hjelp med husarbeidet når jeg får større hus og muligens barn. Men fast hvet jeg ikke om er løsningen for meg. Tenker nå at en løsning med noen som kommer tre-fire ganger i året og tar storrengjøring derimot, det kunne gjort seg. Vinduer, oppunder tak, bak møbel, under møbel, banke/rense tepper, kriker og kroker og annet som ikke tas i den daglige/ukentlige/... vasken Man skal ikke skamme seg over at noen gjør en jobb for deg. Ikke så lenge du betaler de skikkelig for jobben, og oppfører deg som en arbeidsgiver som har en jobb som skal gjøres, (og ikke en som er snill og gir "stakkarer" arbeide).
Loevinna Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 3. oktober 2006 Før i tiden hadde man husjelp. en tittel som er UTE. Hushelpen var der hele uken. Nå er det vaskehelp som er x antall dager i mnd. de som tar slike jobber tar ikke på seg rydding. ← Jeg kaller det nå hushjelp jeg, for det er ikkje bare vasking dette er snakk om, så vaskehjelp er ikke et nok dekkende ord for meg. Og selvsagt skal jeg selv rydde før det skal bli vasket! Men med ordet rydding la jeg i det å f.eks brette sammen klær som ikke er blitt rukket å blitt lagt sammen... Man skal ikke skamme seg over at noen gjør en jobb for deg. Ikke så lenge du betaler de skikkelig for jobben, og oppfører deg som en arbeidsgiver som har en jobb som skal gjøres, (og ikke en som er snill og gir "stakkarer" arbeide). ← Dette synes jeg var godt sagt... Takk for mange svar! Det er ikke alltid så enkelt å få tid til alle den vaskingen når begge to er i full jobb og travle dager, og når man har fritid så vil man gjerne ha litt tid sammen... ikke bare bruke tid på husarbeid... Jeg var bare nysgjerrig på hvor vanlig det var å ha vaskehjelp/hushjelp
Siam Skrevet 4. oktober 2006 #8 Skrevet 4. oktober 2006 Vi har vaskehjelp tre timer annenhver uke. Og hun er verdt hver krone! Det er så deilig å komme hjem til rent hus. Vi rydder før hun kommer, og det er også greit, for da er det i alle fall ryddig et par ganger i måneden... Jeg pleier ikke å være hjemme når hun kommer, vi drar stort sett alltid ut. Jeg synes det er greit å la henne får arbeidsro, og så slipper jeg å flytte meg rundt i huset ettersom hun jobber seg rundt.
Gjest gjesta Skrevet 4. oktober 2006 #9 Skrevet 4. oktober 2006 jeg skulle gjerne hatt hushjelp når jeg får hus ( 14 kvm studenthybel for jeg jammen klare selv) men skulle aller helst hatt en gartner da, sånn som gabrielle i frustrerte fruer eller noe i den dur tihi... kunne klipt plena, trimmet hekken, måkt snø kanskje og sånn. inne klarer jeg alltids selv, men med alt som skal gjøres ute på et hus så blir det knapt med tid noen ganger.
Twigi Skrevet 4. oktober 2006 #10 Skrevet 4. oktober 2006 Men fast hvet jeg ikke om er løsningen for meg. Tenker nå at en løsning med noen som kommer tre-fire ganger i året og tar storrengjøring derimot, det kunne gjort seg. Vinduer, oppunder tak, bak møbel, under møbel, banke/rense tepper, kriker og kroker og annet som ikke tas i den daglige/ukentlige/... vasken Man skal ikke skamme seg over at noen gjør en jobb for deg. Ikke så lenge du betaler de skikkelig for jobben, og oppfører deg som en arbeidsgiver som har en jobb som skal gjøres, (og ikke en som er snill og gir "stakkarer" arbeide). ← Sånn tenker jeg også. Hvis man får tatt en skikkelig sjau noen ganger i året, så er det kanskje litt lettere å holde det i orden i det daglige. Håper jeg
Gjest regine Skrevet 5. oktober 2006 #11 Skrevet 5. oktober 2006 jeg har vaskehjelp, og det er helt supert! Hun kommer hver 14. dag, og tar den vanlige "fredagsvasken". Jeg rydder før hun kommer (og litt ellers, og da....) og syns ikke det er noe problem. Jeg føler ikke at det er "galt" at noen andre vasker møkka etter meg, og jeg tror ikke hun som vasker (student) ser på dette som noe annet enn en "normal" jobb. Godt betalt får hun og, så i vårt fall er alle fornøyde. Håper at jeg har råd til å fortsette med det, syns iallfall at livet har blitt mindre strevsomt med denne løsningen!
Elbereth Skrevet 5. oktober 2006 #12 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg har hatt vaskehjelp, men sluttet med det. Det er ikke så mye tid som går med på selve vaskingen- det som tar tid (ihvertfall her i huset) er det evinnelige rotet, klesvasken og matlaging/oppvask- og det var jo ikke det de gjorde uansett. ← Har tenkt på vaskehjelp noen ganger, men kommer alltid til at selve vaskingen tar minst tid. Sånn sett kunne jeg vel heller tenkt meg en husholderske eller hustru som tok seg av hele sulamitten mens jeg var på jobb, så kunne jeg bare putte henne i et skap når jeg kom hjem
Kykkelikokos Skrevet 5. oktober 2006 #13 Skrevet 5. oktober 2006 Hvor mye er det egentlig vanlig å betale en vaskehjelp?
Fioleta Skrevet 10. september 2007 #14 Skrevet 10. september 2007 (endret) Innlegget er slettet i hht til Kvinneguidens regler. M@msen - moderator. Endret 10. september 2007 av m@msen
Gjest Elize Skrevet 10. september 2007 #15 Skrevet 10. september 2007 (endret) Før i tiden hadde man husjelp. en tittel som er UTE. Hushelpen var der hele uken. Nå er det vaskehelp som er x antall dager i mnd. de som tar slike jobber tar ikke på seg rydding. Tanta min var vaskehjelp før, og hun tok på seg ryddig. Sa at det var det samme hva de betalte henne for å gjøre de timene hun vare der. Endret 10. september 2007 av Elize
Gjest :-) Skrevet 14. september 2007 #16 Skrevet 14. september 2007 Jeg vasker hjemme hos en nabo. Jeg tar 150 kr timen. Jeg rydder ikke, rett og slett fordi jeg ikke vil. Jeg har gjort det en gang fordi de spurte om jeg kunne denne ene gangen. Eneste som jeg syns er vanskelig er at det virker som om de rydder litt mindre for hver gang. I begynnelsen var huset helt strøket, men gradvis så står det flere og flere ting fremme.. Feks oppvask i vasken, skitten gryte på komfyren... Vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt at jeg ikke syns noe om det...
Gjest vimselot Skrevet 14. september 2007 #17 Skrevet 14. september 2007 Jeg vasker hjemme hos en nabo. Jeg tar 150 kr timen. Jeg rydder ikke, rett og slett fordi jeg ikke vil. Jeg har gjort det en gang fordi de spurte om jeg kunne denne ene gangen. Eneste som jeg syns er vanskelig er at det virker som om de rydder litt mindre for hver gang. I begynnelsen var huset helt strøket, men gradvis så står det flere og flere ting fremme.. Feks oppvask i vasken, skitten gryte på komfyren... Vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt at jeg ikke syns noe om det... Men du da, det er jo ikke din jobb å vaske opp og rydde? Ditt oppdrag er kun å vaske, der det er ryddet, eller? Bare glem oppvask om dere ikke har avtalt noe annet da, og ikke kast bort tid på å rydde. Jeg hadde blitt irritert på en evt. hushjelp som ryddet bort rotet mitt... I dag har jeg ikke hjelp, men jeg er singel og klarer å vaske selv p.t. selv om jeg er sjukemeldt.
Gjest Pet Skrevet 14. september 2007 #18 Skrevet 14. september 2007 Den dagen jeg flytter sammen med en mann igjen, skal jeg leie vaskehjelp med en gang. Bare for å eliminere den kilden til krangel først som sist.
Kayli Skrevet 14. september 2007 #19 Skrevet 14. september 2007 Vi har ikke vaskehjelp. Jeg synes nemlig ryddinga er den verste jobben - selve vaskinga går i grunnen greit.
LukaFrost Skrevet 17. september 2007 #20 Skrevet 17. september 2007 Jeg har vaskehjelp hver 14. dag. Det er faktisk med på å berge forholdet, for uten vaskehjelp hadde det blitt krangling om hvem som gjør mest husareid. Dessuten hadde det blitt altfor rotete og skittent mellom hver vasking uten henne. Den andre tingen som er med på å berge forholdet er oppvakmaskina.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå