Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet man ikke skal arve sko, men gjelder det samme støvler og cherroxer?

Har akkurat ryddet utvokste sko, og har plukket vekk mange par med joggesko og noen sandaler, men har også en pose med støvler, cherroxer og vintersko.

Hva gjør dere, lar dere nestemann arver det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med at man ikke skal arve sko gjelder vel mest de første skoene. Støvler og andre sko har jeg gitt bort til andre som kan bruke de og jeg arver selv sko og støvler til mitt barn. :)

Skrevet

Har heller ikke latt nestemann arve skoene. Men dersom skoene er svært lite brukt har vi gjort et unntak... :)

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Hvorfor skal man ikke arve sko? :klø:

Jeg og søsteren min driver å arver sko av hverandre hele tiden ennå, og støvlene mine har jeg arvet av farmor.

Skrevet

Når man går i et par sko/støvler, så former de seg etter foten veldig raskt. Alle har forskjellige føtter og bør forme sine egne sko. Derfor bør man ikke arve sko. Dessuten finnes det ofte guttesko og jentesko. Disse er ikke like (jenter er smalere i foten enn gutta).

Men jeg må innrømme at det blir nok litt arving her, spesielt av de første skoene som knapt er brukt.

Skrevet

Personlig syns jeg fint at sko kan arves, spesielt når barna er små og ofte bruker skoene bare én sesong. Det er jo begrenset hvor mye skoene da blir formet av foten.

Vinterstøvler, Cherrox og støvler er det vel også begrenset hvor mye formes av foten, her har jo barna ofte tykke sokker oppi. Jeg både selger og kjøper sko brukt hvis jeg har muligheten (har ingen å arve av), men ser selvsagt skoene an.

Skrevet

Barna her i huset arver sko.

Ikke sko som er brukt så mye at de er utslitt, men derimot støvler, cherrox og til en viss grad vintersko. Er skoa pent brukt, så går de i arv.

Barnesko er såpass dyre at vi har råd til å kaste sko som er like fine.

Skrevet

Om man bruker tykke sokker i støvlene eller ikke har ikke noe å si for om skoen blir formet. Den formes vel så mye av tyngden som av selve fotfasongen. Jeg kommer ikke til å la datteren min sine sko gå i arv.

Skrevet

Jeg lurer egentlig mest på om det er forskjell på å arve støvler og vanlige sko.

Mange av joggeskoene var stygge, og da synes ikke jeg det er noe koselig og la en evt lillesøster arve dem. Det samme gjaldt et par vintersko fra i fjor. Men på slutten av sesongen i fjor kjøpte jeg et par ecco vintersko på salg, og de ser ikke brukt ut engang (og de er lite brukt også....)

Og støvlene er like fine...og jeg har mange par.

Gjest snikkelora
Skrevet

Både jeg og kusinene mine arvet sko og støvler av hverandre. ingen som ødela føtten av den grunn. Tror nå det er litt hysteri...

Skrevet

Nei, det med arving gjelder ikke bare de første skoene. Det gjelder helt opp i voksen alder, men er selvsagt viktigst for føtter som vokser og formes. Det er viktig å ha sko som passer fotfasongen og ikke er preget av et barn med annen fot og ikke minst fotstilling/benstilling enn barnet ditt.

Og jeg er også indoktrinert over tid :ler:

(Psst - snikkelora - at dere ikke har ødelagt føttene av arving er tilfeldigheter. Ingen som sier at man garantert ødelegger føttene ved å arve sko, men faren er der. Hadde søsteren min arvet sko etter meg ville hun hatt et alvorlig problem, og sannsynligvis ødelagt foten, så ulike er vi)

Støvler er harde og formes lite og brukes dessuten ikke daglig. Samme med pensko. De ville jeg ikke vært redd for. Men alt annet - nei.

Har tenkt å gi bort snuppas første støvletter til en annen jente. Men ingen av dem gikk da støvlene var/er i bruk så det blir litt annerledes... :ler:

Skrevet

Her arver alle alt her... Altså i hele familien. Har mange kusiner og fettere, så er noe for lite til en kusine får den yngre det, være seg kjoler eller cherrox

Skrevet

Jeg har to jenter med et par års mellomrom. Den minste arver stadig sko av den eldste. Men hovedsko (=joggesko og vintersko) kjøpes nytt. Lillesøster syntes det er kjempestas å slå seg løs i skoesken for å se om noe passer.

Jeg tror det er like viktig å passe på at skoene ikke er for små.. Barn klager ikke over at sko blir for små, for foten formes i skoen på en anne måte enn voksens. Jeg har stadige runder med sjekk av str, og mine får heller sko som er et par nr for store..

Slitte sko kastes, men alt annet gjenbrukes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...