Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Noen ganger så er denne avtalebrytingen så ille at man skulle ønske det gikk an å gjøre noe med det. Hvorfor kan mor straffes med dagbøter om hun nekter samvær, men far får ingenting om han nekter å ha samvær?

Fordi en samværsmor eller samværsfar som nekter å ha samvær blir regnet som uegnet til å ivareta barnets beste.

Min sønn hadde det helt jævlig pga dette. Han var 4 år og gledet seg stort hver gang pappaen skulle komme. Vi brukte å kjøre et stykke hver for å møtes, så vi sto der da, og ventet på en pappa som aldri kom. Gutten ble så lei seg og såret at jeg gråt mange bitre tårer pga dette. Faren ga aldri beskjed før vi hadde stått og ventet en stund.

Dette er naturligvis tragisk for de barna som utsettes for slike ting, og jeg skulle gjerne sett at det fikk konsekvenser for samværsforelder ettersom vedkommende med sin handling viser begrenset empati for barnet som utsettes for det. Da får vi sette vår lit til at bostedsforelder ikke fratar barnet samvær ettersom bostedsforelder ifølge myndighetene er eneste forelder som kan ivareta daglig omsorg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En samværsforelder som utsetter barna sine for stadige skuffelser pga forsentkoming, er ingen god forelder. Det må bostedsforelder ta konsekvensen av, selv om det kan innebære å redusere samværet, iallfall for en periode. Hvem er det som skal beskyttes her - BARNA eller den voksne (samværsforelder)?. Hvorfor er det viktigere at samværsforelder har alle rettigheter uten konsekvenser, enn at barna får fred?

Skrevet

Ja, det er grusomt når ditt eget barn blir skuffet gang på gang. men i realiteten er det lite bostedsforelder kan gjøre. Her prøvde både jeg og foreldrene mine å snakke med far, for at han skulle forstå alvoret og den skuffelsen han utsatte barnet for. Vi forklaret gang på gang at sønnen gledet seg til han skulle komme.

Løsningen hans var at vi skulle la være å si at han kom i det hele tatt...

Heldigvis løste det seg til slutt, far insåg galskapen i situasjonen og de har siden hatt regelmessig samvær. I dag er gutten 13 år.

Skrevet

Husker selv da jeg hadde min sønn og dersom jeg var 5 min for sein så hadde hun ringt politiet. Dette var før det fantes mobiltelefon og det var ikke alltid at bussene gikk på tida. Var jeg for sein så ble det et mareritt. Nå skal det sies at jeg prøvde så godt jeg kunne å være presis, men de fleste med barn vet at dette ikke alltid er like lett. Plutselig så finner man ikke yndlingsleken, eller så må man skifte bleie eller dem har sølet seg til i en søledam eller lignende. Å komme for tidlig var heller ikke bra, så det som måtte til var at jeg tok en buss som var litt tidligere og tok en runde rundt kvartalet før jeg leverte prinsen.

Dette gjaldt selfølgelig kun meg. Ettersom hun var alenemor og jeg kun var barnevakt så hadde hun vetorett når det gjaldt å endre regler og tidspunkter uten noen som helst grunn. Dersom jeg ble sinna eller sur av den grunn så var løsningen hennes å "avvente med samvær til jeg hadde roet meg ned igjen" :(

Så tro det eller ei, men det finnes faktisk noen ytterst få mødre som også kan gjøre ting vanskelig i forbindelse med samvær.

Og det har aldri noen gang vært noe spørsmål om dagbøter! Jeg har blitt nektet å se ham i mange uker uten noen som helst reaksjon. I en mekling så sier hun bare at jeg ikke ville se ham og da blir det ord mot ord.......jippi....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...