Gå til innhold

Har du forhandlet for deg selv?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Isabel_*
Skrevet

Jeg bare lurer...fikk nettopp vite at jeg må forhandle for meg selv, da den andre som er medlem i mitt forbund har fått ny jobb et annet sted!

Hvis noen her alene har lønnsforhandlet for seg selv, hvordan gikk det? Var det pinlig å være i lag med arbeidsgiver etterpå?

Spørsmål: Hvorfor er det ikke flere som forhandler individuell lønn for seg selv i offentlig sektor? Det skal jeg gjøre nå i privat sektor, og det høres gøy ut at man selv kan påvirke ens egen skjebne videre.

Hvorfor er det så sosialistisk i offentlig sektor, med store grupper? :overrasket:

Hvorfor er det moralsk ikke-akseptabelt å forhandle for seg selv i offentlig sektor, mens det blir verdsatt i privat sektor?

Hvem andre passer bedre til å forhandle for en selv enn nettopp, en selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forhandlet for meg selv i offentlig sektor både i lokale lønnsforhandlinger og utenom lønnsoppgjør. Det gikk så fint så. Ikke pinlig verken før eller etter. Og jeg har fått det jeg har krevd.

Ring fagforeninga di og be om råd vedr hva som er et saklig krav og hvordan du kan legge opp forhandlingssituasjonen!

Skrevet
Jeg har forhandlet for meg selv i offentlig sektor både i lokale lønnsforhandlinger og utenom lønnsoppgjør. Det gikk så fint så. Ikke pinlig verken før eller etter. Og jeg har fått det jeg har krevd.

Ring fagforeninga di og be om råd vedr hva som er et saklig krav og hvordan du kan legge opp forhandlingssituasjonen!

Så flott da.

Har kanskje du et par generelle tips til hvordan en kan legge opp situasjonen?

Skrevet

Er også nysgjerrig på dette. Som offentlig ansatt trodde jeg ikke man skulle behøve å forhandle om lønna, trodde det var faste regler som gjaldt for alle, og som automatisk intrådte ved endringer i arbeidssituasjonen, som f.eks. skulle tilsi at man rykker opp et lønnstrinn eller to...

Skrevet
Er også nysgjerrig på dette. Som offentlig ansatt trodde jeg ikke man skulle behøve å forhandle om lønna, trodde det var faste regler som gjaldt for alle, og som automatisk intrådte ved endringer i arbeidssituasjonen, som f.eks. skulle tilsi at man rykker opp et lønnstrinn eller to...

Ikke hvis du er i kap. 5 og deltar i lokale forhandlinger.

Da er jo hele poenget at man nettopp kan forhandle: etter kriterier som effektivitet, resultater, endret lønnsplassering ikke bare i prosent slik "alle" får men også endring over til et annet tariffområde/annen plassering, i tilfelle det ikke ble gjort riktig da du startet, osv.

Det kan også være at en etter et år eller lengre ser en uheldig utvikling der f.eks. ingeniører øker mye mer i lønn enn andre grupper med tilsvarende kompleksitet i stillingen (og kanskje dobbelt så langt utdanning som ing.), og likevel ligger langt sakterut...da er de lokale forhandlingene glimrende i så måte, til å få rettet på grove skjevheter.

I vår kommune gikk jeg faktisk opp kr. 65 000,- i kap. 5 i år, nettopp grunnet argumenter som overfor. Nå føler jeg at jeg ligger mer rettferdig til i lønnssystemet (og jeg jobber hardt med kvalitet som bare det, har masse i overtid). Min lønn ble nå oppjustert fra 320 000 til 380 000 (har tittel "rådgiver 8530" og har ganske lang utdanning).

Jeg er fornøyd når arbeidsgiver i år viste at de lokale forhandlingene faktisk er reelle forhandlinger der rettferdigheten seiret.

Skrevet

Tja, et par generelle råd har jeg i og for seg.

Det er to situasjoner/tidspunkt hvor det er naturlig (forventet) å ta initiativ til en individuell lønnsforhandling. Det ene er etter de allmenne hovedforhandlingene (som skjer på våren), dvs etter sommeren når den lokale lønnspotten skal fordeles. Såkalte lokale lønnsforhandlinger. Det andre er hvis du har fått nye og/eller flere faste arbeidsoppgaver tillagt stillingen din. Jeg tror det kalles 2.3.4-forhandlinger, hvor tallene viser til et punkt i en lov eller hovedavtale om arbeid og lønn. I tillegg kan det være på sin plass å kreve individuell lønnsjustering hvis det er lenge siden sist, eller man føler at man gjør en innsats som er verd mer enn man får.

I tilfellene en og tre gjelder det å fremme et konkret lønnskrav (feks et bestemt antall lønnstrinn eller et bestemt beløp i året) og gi spesifikke begrunnelser for kravet. Da er det fint om man kan vise stillingsbeskrivelsen sin og sammenholde det med registrerte, personlige resultater. Feks antall salg over det forventede/gjennomsnittlige, antall leverte rapprter, eller hva det nå måtte være man produserer i jobben sin. Lurt å føre en logg over hva man faktisk gjør på jobben gjennom hele året, slik at man kan vise til konkrete saker og resultater ved lønnsforhandlinger, medarbeidersamtaler osv.

Jeg mener man aldri må vise til at en eller flere andre får så og så mye i lønn, for da åpner man for en subjektiv diskusjon istedenfor en objektiv en som er knyttet kun til deg og ditt arbeid.

Når det gjelder 234-forhandlinger så må du vise at du har fått nye/endrede oppgaver og kreve justering som står i forhold til ditt nye ansvar.

Skrevet

Det er to situasjoner/tidspunkt hvor det er naturlig (forventet) å ta initiativ til en individuell lønnsforhandling. Det ene er etter de allmenne hovedforhandlingene (som skjer på våren), dvs etter sommeren når den lokale lønnspotten skal fordeles. Såkalte lokale lønnsforhandlinger. Det andre er hvis du har fått nye og/eller flere faste arbeidsoppgaver tillagt stillingen din. Jeg tror det kalles 2.3.4-forhandlinger, hvor tallene viser til et punkt i en lov eller hovedavtale om arbeid og lønn. I tillegg kan det være på sin plass å kreve individuell lønnsjustering hvis det er lenge siden sist, eller man føler at man gjør en innsats som er verd mer enn man får.

I tilfellene en og tre gjelder det å fremme et konkret lønnskrav (feks et bestemt antall lønnstrinn eller et bestemt beløp i året) og gi spesifikke begrunnelser for kravet. Da er det fint om man kan vise stillingsbeskrivelsen sin og sammenholde det med registrerte, personlige resultater. Feks antall salg over det forventede/gjennomsnittlige, antall leverte rapprter, eller hva det nå måtte være man produserer i jobben sin. Lurt å føre en logg over hva man faktisk gjør på jobben gjennom hele året, slik at man kan vise til konkrete saker og resultater ved lønnsforhandlinger, medarbeidersamtaler osv.

Jeg mener man aldri må vise til at en eller flere andre får så og så mye i lønn, for da åpner man for en subjektiv diskusjon istedenfor en objektiv en som er knyttet kun til deg og ditt arbeid.

Når det gjelder 234-forhandlinger så må du vise at du har fått nye/endrede oppgaver og kreve justering som står i forhold til ditt nye ansvar.

Er enig i noe her, men ikke det med å ikke vise til andre sammenliknbare grupper.

Jeg vet om flere som nettopp har fått endret lønnsplassering i kommunene på grunn av å vise til at de har tilsvarende kompetanse/utdanning som et annet yrke som det er naturlig å sammenlikne seg med. At man kunne ha søkt stilling som X, men at man jobber i stilling som Y, noe som viser hva man er kvalifisert til å jobbe som dersom man søkte nye jobber. Hvis verdien på X og Y er temmelig ulik i form av lønn fra samme areidsgiver, er det jo en god grunn til å vise til at man faktisk er kvalifisert på like verdifull linje for både X og Y.

Skrevet

I kap.5. er det ingen pott, det skal være åpne, frie forhandlinger.

Dermed er det lagt opp til argumentasjon av en annen verden enn bare de årlige justeringene / prosentene.

Skrevet

Her har jeg uttrykt meg uklart. Det er selvsagt ofte relevant å vise til lønnsnivå for sammenlignbare grupper.

Det jeg mente var at man ikke bør vise til at den og den navngitte kollegaen på samme arbeidsplass får så og så mye. Da åpner man for en diskusjon som går på subjektive sammenligninger mellom to (eller flere) personer som alle rundt bordet kjenner. Individuelle lønnskrav mener jeg bør fremmes og underbygges med etterprøvbare fakta som synliggjør at nettopp du er verdt mer enn du får. Det skal handle om deg og jobben du gjør, ikke om noen andre.

Ett unntak mener jeg er hvis man kan vise at det er systematiske lønnsforskjeller som ikke kan forklares av ulikhet i formalkompetanse og ansiennitet mellom kvinner og menn på arbeidsplassen. Jeg vet om flere som har fått vridd hele lønnspolitikken på sine arbeidsplasser ved å rett og slett regne ut hvordan det ligger an og vise ved hjelp av grafer at virksomheten ikke praktiserer likelønn.

Når det gjelder akkurat hvilke avtaler og lovverk som ligger til grunn for individuelle forhandlinger, så har ikke jeg stålkontroll. Jeg har aldri henvist til slike dokumenter når jeg har forhandlet, men det er sikkert saklig å gjøre på noen arbeidsplasser.

Skrevet

Dersom du er organisert,har du mulighet til å få med deg noen fra forbundet ditt til å forhandle lønn sammen med deg :) De kan iallfall hjelpe deg med råd og tips i akkurat DIN situasjon :) Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...