Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #1 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg har allerede kommet litt etter i et av fagene mine Sitter og ser over hvor mange sider jeg må lese fremover, pr.dag eller uke. Hvor lang tid bruker dere på å lese 400 sider, ikke skumlesing - men nøye? Dette er uten notater. Hva er deres vaner for typiske "lesefag", lese først for så å gå etter og notere?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #2 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg pleier å lese ca 20 sider per time.
Gjest Gjesten Skrevet 1. oktober 2006 #3 Skrevet 1. oktober 2006 Eg er redd eg ville brukt nærare 5 dagar på 400 sider altså, i alle fall dersom eg skulle notere og lage samandrag. Av faglitteratur som er tung, i alle fall om den er på engelsk, klarar eg ikkje meir enn ca 100 sider pr dag, max.
Twigi Skrevet 2. oktober 2006 #4 Skrevet 2. oktober 2006 Det er ofte veldig liten nytte i å lese fagbøker fra perm til perm. Les problemorientert, løs oppgaver, let deg frem til "riktig svar" ved å bruke bøkene som oppslagsverk. Gå sammen i kollokviegrupper og drøft aktuelle problemstillinger, forsøk å forklare hverandre hva ulike temaer betyr, diskuter ulik forståelse av en problemstilling - da først evner du å håndtere en eksamensoppgave! Læring måles ikke i antall leste sider, men i hvilken grad du forstår stoffet og klarer å nyttiggjøre deg av det. Det er så mange som har vært flinke til å lese, men som ikke husker noe som helst - da er det til ingen nytte!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 2. oktober 2006 #5 Skrevet 2. oktober 2006 Da jeg var student og leste pensum, beregnet jeg 10 sider i timen. Men dette var nøye lesning med notater.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå