Gå til innhold

Øreskylling?

Gjest Norwegian Blue

Anbefalte innlegg

Gjest Norwegian Blue

Da jeg ble syk fikk jeg noe ørebetennelse av noe slag for hadde skikkelig øreverk en natt. Det gikk etterhvert over, og i stedet ble jeg bare skikkelig tett i ørene og hører skikkelig dårlig.

Har vært sånn i over en uke nå og begynner å bli litt lei av følelsen av å sitte i et fly hele tiden, så tenkte å gå til lege å ta øreskylling. Men hva går det ut på egentlig? Gjør det vondt? Hjelper det med en gang? Hva koster det?

Tusen takk for svar. Gleder meg til å kunne høre skikkelig igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ørene er tette pga voks, skyller legen det ut med vann. Hun tar en stor sprøye og spyler vann inn i øret. Det gjør ikke vondt og prisen en vel som for en vanlig konsultasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte bestisen min som er her nå som er plaget jevnlig med tette ører, refererer svaret:

"De sprøyter inn temperert vann i øret slik at det løsner. Føles omtrent bare som å få vann i øret når man dusjer, det er ikke ubehagelig. Så kommer "det" ut som skal ut. :) Noen kan muligens bli litt svimmel, men det går over raskt. Det er faktisk veldig behagelig etterpå. Plutselig hører man fuglene synge igjen, for å være litt poetisk".

:ler:

Hun går hos enten til vanlig lege eller til en legespesialist hun har gått hos i åresvis og får det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue

Takk for svar. :)Høres ikke så skummelt ut det. Kan man kanskje gjøre det selv også? Har ikke fastlege der jeg bor, så hvis jeg ikke får time nå som jeg er hjemme kan det bli en stund til jeg får kommet meg til lege.

Øreskylling hjelper mot ørevoks, ikke ørebetennelse (så vidt jeg vet).

Men grunnen til at jeg er tett i ørene er vel først og fremst ørevoks? Må jo fjerne årsaken hvis jeg skal bli bedre, vel? Jeg vet ikke, det er det jeg har blitt anbefalt å gjøre av venner og min kjære mor. Men aner ikke hva det går ut på.

Endret av Norwegian Blue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men grunnen til at jeg er tett i ørene er vel først og fremst ørevoks?

Ja, hvis årsaken til at du er tett i ørene er ørevoks, så hjelper det å fjerne ørevoksen.

Men hvis årsaken til at du er tett i ørene er ørebetennelse, så har ikke det noe med ørevoks å gjøre, men bakterier/virus. Det er ganske vanlig å være litt tett i ørene noen dager etter man har hatt ørebetennelse, og det går som regel over av seg selv. Skulle det vedvare, kan visst nesespray hjelpe noe.

Endret av Spinone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Norwegian Blue

Hvor lenge er vanlig å ha det da? Det er nå en og en halv uke siden jeg hadde øreverk. Har brukt nesespray/saltvannsoppløsning i nesa hver dag siden det uten at det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter halvannen uke burde det vel begynne å gi seg, men jeg er ingen lege. Søk på ørebetennelse i google, så kanskje du finner noe mer vettug informasjon om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ørevoks som har samlet seg og gjør at det er tett, kan du feks. ta en bomullsdott med olje (oliven olje feks.) og dytte litt inn i øret. du kan også ta noen dråper olje i øret, prøv det i 2-3 dager.

Så kan du dra til legekontoret eller legen din å få skylt øret. Det blir lettere å få det ut om du har myknet det litt med olje.

Om jeg ikke tar helt feil koster det vel under 100 kr.

LYkke til

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man blir tett i ørene ved ørebetennelse, er vanligvis pga at det samler seg vann i mellomøret. Noe som hindrer trommehinnen i å vibrere skikkelig og derfor fører til nedsatt hørsel. Øreskylling hjelper ikke mot dette, men om det er ørevoks som er problemet så er jo øreskylling riktig. Sist jeg hadde ørebetennelse med nedsatt hørsel, tok det ca 2 uker før væsken forsvant og hørselen kom tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er voks du har, kan også ørelys som kjøpes i helsekostbutikk brukes. Ifølge venner av meg som har brukt dette er det utrolig effektivt, og man gjør det hjemme! Har bare hørt positive ting om dette.

Dersom du skal til legen for å skylle ørene, kan ofte en legesekretær også utføre dette. Da slipper du å vente lenge på ledig time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokslysene MissEli refererer til kalles ørelys, Hopi Earcandle selges de som oftest som. Bruker det ofte og har hatt veldig gode erfaringer med det. Kan kjøpes i helsekostbutikker eller på nett. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved ørebetennelse samler det seg væske i mellomøret, du vil få nedsatt hørsel og dottfølelse pga undertrykk i øret (trykket i mellomøret er større enn trykket i øregangen) Selv om betennelsen er gått tilbake kan du fortsatt ha væske i mellomøret, men det trenger ikke å være det heller. Du kan ha trykk i øret, og det vil også kunne gi noe nedsatt hørsel. Undertrykket skyldes som regel at øretrompeten(gangen mellom øre og svelg) er gått tett. Du kan prøve å holde for nesen og blåse luft ut ørene. Hvis det ikke hjelper bør du oppsøke en lege. Da finner du ut om du har voks (for voks kan også føre til nedsatt hørsel, men da skal det være ganske tett) De fleste fastleger har ikke utstyr til å se om det er væske i mellomøret, og det kan være du bør få henvisning til en øre- nese- halslege.

Dette ble litt rotete, men håper du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Hvis det er voks du har, kan også ørelys som kjøpes i helsekostbutikk brukes. Ifølge venner av meg som har brukt dette er det utrolig effektivt, og man gjør det hjemme! Har bare hørt positive ting om dette.

Da skal du få høre noe negativt nå: ørelys fungerer ikke, og er potensielt skadelige.

Ideen bak ørelys er at lyset skaper et vakuum som "suger" ut ørevoksen. Denne artikkelen refererer til en studie gjort av ørelys som konkluderte med at lyset ikke skaper vakuum i det hele tatt. Om man skulle brukt vakuum for å fjerne voks måtte det på grunn av voksens vekt og konsistens vært så sterkt at man risikerte å ødelegge trommehinnen i prosessen.

Artikkelen henviser også til et lite forsøk hvor det ble brent et ørelys utenfor et øre og mengden voks avgitt var akkurat den samme. Det er med andre ord overveiende sannsynlig at det ikke er ørevoks man ser etterpå, men voks fra lyset.

Her er en klinisk undersøkelse som konkluderte med at ørelys ikke fjerner noe voks, det ble fastslått ved undersøkelse av øregangene før og etter behandling. I tillegg anslås det at det oppstår skader i over 10% av brukstilfellene.

Herer et lite eksperiment som både viser at det er like mye voks i et lys som har vært tent i et øre, og i et som har vært tent i et tomt glass. Dessuten har det lagt igjen et litt suspekt utseende pulver i glasset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...