Gå til innhold

Backpackertur!!! :)


Jetz

Anbefalte innlegg

Vi er to venninner som vurderer å reise jorden rundt! Vi er helt i startfasen enda, og vi trenger masse råd og tips om alt mulig! Om vi skal reise, så blir det mest sannsynlig i begynnelsen av juni og i ca. 3 mnd, er dette en ugunstig årstid å reise på?

Vi har ikke bestemt hvor vi skal eller noe, men Europa og USA tror vi er utelukket. Australia lokker, men der er vel ganske kjipt klima-messig på den årstiden? Ellers har vi lyst å reise mye i Østen, og kanskje Stillehavet??

Håper på MASSE tips, erfaringer og ideer!

*klem* icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vi reiser til Australia i april og blir til slutten av mai. Du har rett i at syd i Australia kan det være kjølig, men på nordøst kysten og i nord er det bra å være på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg vil anbefale Latin-Amerika. Mexico, Guatemala, Honduras osv. Det er sommer på denne tiden og dere vil få en kjempefin tur.

Det kipeste med å reise på denne tiden av året er at det er høysesong hos de fleste flyselskap i perioden ca 10. juli tom 10 september. Ta kontakt med et reisebyrå så snart som mulig, for å høre om priser slik kan dere spare noen penger hvis dere skal være borte i ca tre mnd.

Er bare litt misunnelig (tre mnd ferie)... icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det ingen andre som har vært ute å reist som vil fortelle om erfaringer og hvor vi bør reise!!? Jeg er skuffet..

icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en idé å søke i det gamle forumet - dette har vært oppe flere ganger før.

Jeg har vært på en backpackertur med 3 mnds varighet. Var borte fra september til desember. Reiste først til USA (NYC, Seattle, San Francisco), Cook Islands i Stillehavet, New Zealand, Australia og endte opp i det sørlige Afrika. Dere har ikke vurdert Afrika, forresten? Har tidligere skrevet følgende innlegg om saken (derfor følger også opplysningene litt hulter til bulter):

Jeg har vært to ganger i Sør-Afrika, hvorav jeg den ene gangen også dro fra Cape Town på safari til Zimbabwe, Botswana og Namibia. I Sør-Afrika har jeg vært i Johannesburg og områdene rundt (dvs. Pretoria og Sun City, blant annet) - dette anbefales IKKE. Det er mye kriminalitet, lite å se og ikke verdt turen (og ikke minst redselen) i det hele tatt. Cape Town har det blitt to turer til - en herlig by med en fantastisk beliggenhet. Byen har mye å tilby, i tillegg til at det er mange steder en kan dra på dagsturer (for eksempel Cape Point, vinlandet Stellenbosch, turer til "townships" (landsbyer hvor de fattige svarte bor)). Det anbefales ikke å dra til townships på egenhånd - her bør en være med på en organisert tur - vi dro med noen som heter Daytrippers. Det var ikke dyrt og føltes sikkert. Cape Town er heller ikke helt ufarlig, men hører en på det lokalbefolkningen sier og bruker sunn fornuft, så byr det som regel ikke på problemer.

Safari er en vanvittig opplevelse og det kan varmt anbefales!!!! Vi dro med et selskap som heter "Nomads". Vi dro på en 11-dagers safari tur/retur Cape Town og betalte rundt 5000 kr (tror jeg!) for reise, mat og opphold. Vi reiste rundt i en ombygd 4-hjulsdrevet lastebil (viktig at bussen er firehjulsdrevet, eller så kan den ha problemer med å komme seg frem enkelte steder!) og bodde i telt på campingplasser. Guiden kjørte bussen og tok på seg mesteparten av matlagingen, selv om selvfølgelig alle tok i et tak. Campingplassene var forholdsvis nye og med relativt bra standard. Visst var det ikke tak (men vegger!) rundt dusj og toalett - men det gjør jo ikke så mye så lenge det er varmt og godt………..

Ruten vår var som følger: Cape Town - Victoria Falls (Zimbabwe) - Chobe National Park (Namibia) - Okavanga Delta (Botswana) - Victoria Falls - Cape Town. Vic Falls er preget av mye turister og kan være et slitsomt sted. De hadde imidlertid stort utvalg av afrikanske souvenirer, bra med raftingutfordringer og så var det selvfølgelig Victoria-fallene! Siden safari stort sett består av å se etter dyr, var det det vi ventet på og var interessert i. I Chobe så vi massevis av elefanter, sjiraffer, hadde løver inntil 1 meter fra bilen, div. antilloper, krokodiller, flodhester, villsvin, gnu ++++ Helt fantastisk! Okavanga Delta er også verdt å se -dette er verdens største delta (dvs en elv som ikke renner ut i et hav, men som flyter ut over et stort landområde). Du tenker deg ikke akkurat at Afrika har store sumpområder, men slik er det her! Vi ble padlet rundt i kanoer av noen lokale guider i 3 dager - utrolig vakkert! Vi så mange fugler, noen krokodiller og flodhester, i tillegg til gnuer, antilloper, bøfler og villsvin. Skulle jeg dratt tilbake igjen ville jeg garantert fått med meg Chobe og Okavanga, i tillegg til at jeg ville sett mer av Namibia. De har visst noen fantastiske sanddyner (verdens høyeste), i tillegg at en flere steder har muligheten til å komme nært innpå dyrene. Vi klarte oss med våre 11 dager, men jeg vet at det ble arrangert en 20 dagers tur som startet i Cape Town, så opp langs vestkysten av Sør-Afrika, gjennom hele Namibia, så til Okavanga Delta i Botswana, videre til Zimbabwe og så til slutt ned til Cape Town igjen - vil nok ta den neste gang!

I Stillehavet var vi innom Cook Islands. Vi var der i to uker, hvorav mesteparten på øya Rarotonga. Her er det hvite strender, blå himmel og palmer. Menneskene går med blomster bak øret og smiler stort sett hele dagen. Det er en avslappet stemning og ikke så mye som skjer - men det er akkurat det som er så herlig! Vi bodde på noe som het Backpacker International, bodde på et tomannsrom og betalte 30 kroner natten. Helt grei standard, men en kan selvfølgelig også finne hotell hvis en ønsker det (på hotellene risikerer en imidlertid å havne sammen med en del tyske charter-turister…….). Utenom badeliv og snorkling kan en også gå i fjellet - de har noen høye topper som gir en utrolig utsikt. Det er også litt uteliv, men kun på fredager!

Det beste på Cook Islands var imidlertid Aitutaki - hvis du har sett reisebrosjyrer fra Cook Islands er det nok her bildene er tatt! Øya er bare så nydelig at det ikke kan forklares med ord! Vi bestilte en pakke som inkluderte fly og overnatting da vi kom til Rarotonga - betalte vel 1200 kr for fly + 2 eller 3 dagers overnatting på et hostel som het Uncle Tom's. Flyturen tok ca 1 time med et lite propellfly. Her er det igjen snorkling og bading som betyr noe - en får nesten ikke gjort annet enn å slappe helt av………. Den største bekymringen er om en får en kokosnøtt eller to i hodet!

Vi reiste videre fra Cook Islands til New Zealand. New Zealand var på det tidspunktet (oktober) kaldt og ikke så veldig spennende, siden vi følte vi kunne sett mye av det samme i Norge.

Australia må jeg ta en annen gang, men i juni er det nok ikke det helt store temperaturmessig.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...