Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #1 Skrevet 1. oktober 2006 Skal man pusse tenner før eller etter at man spiser? Og hvor mange ganger i løpet av en dag pusser du tenner?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #2 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg har lært å pusse før mat fordi mat og drikke gjør tannemaljen mer porøs. Pusser du etter mat sliper du nærmest bort emaljen i flg. min tannlege. Jeg pusser 2 ganger om dagen.
Gjest gjest1 Skrevet 1. oktober 2006 #3 Skrevet 1. oktober 2006 2 ganger om dagen, når jeg står opp og når jeg legger meg. Altså før mat. Og etter mat hvis jeg skal noe spesielt. Så da blir det tre ganger av og til.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #4 Skrevet 1. oktober 2006 2 ganger om dagen, når jeg står opp og når jeg legger meg. Altså før mat. Og etter mat hvis jeg skal noe spesielt. Så da blir det tre ganger av og til. ← ??? Så dere legger dere til å sove med munnen full av matrester?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 Pusser før jeg spiser om mogenen, drikker vann (orker ikke mat først i magen) og drikker vann mellom siste måltid og tannpussen.
Malama Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg pusser tennen etter frokost. Jeg vet at særlig dersom man drikker jus er det ikke anbefalt pga emaljen, men uansett, jeg klarer ikke spise med nypussede tenner, det smaker så fælt av maten da. Jg drikker normalt melk, ikke jus, men jus smaker jo EKSTRA fælt med nypussede tenner. Jeg pusser tenner etter frokost, som det sist jeg gjør før jeg går på jobb. Jeg vet at det ikke er ideelt, men det er slik jeg gjør det. Også pusser jeg tenner som det sist jeg gjør før jeg legger meg for kvelden.
Gjest gjest1 Skrevet 1. oktober 2006 #7 Skrevet 1. oktober 2006 (endret) ??? Så dere legger dere til å sove med munnen full av matrester? ← Nei. Ikke jeg iallfall. Jeg pusser tenner rett etter at jeg har stått opp og når jeg skal legge meg - har ikke for vane å spise på senga. Før jobb har jeg dårlig tid så da rekker jeg sjelden å pusse tenner etter at jeg har spist, men i helger eller om jeg skal noe etter å ha spist senere på dagen, pusses det tenner da også. Endret 1. oktober 2006 av Sumiko
Gjest *Snart medlem* Skrevet 1. oktober 2006 #8 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg pusser tennen etter frokost. Jeg vet at særlig dersom man drikker jus er det ikke anbefalt pga emaljen, men uansett, jeg klarer ikke spise med nypussede tenner, det smaker så fælt av maten da. Jg drikker normalt melk, ikke jus, men jus smaker jo EKSTRA fælt med nypussede tenner. Jeg pusser tenner etter frokost, som det sist jeg gjør før jeg går på jobb. Jeg vet at det ikke er ideelt, men det er slik jeg gjør det. Også pusser jeg tenner som det sist jeg gjør før jeg legger meg for kvelden. ← Jepp. Det gjør jeg også. Maten smaker ikke akkurat delikat med nypussede tenner. Dessuten vil jeg helst gå hjemmefra med nypussede tenner. Om kvelden er det ikke noe problem - da er det uansett mange timer siden sist måltid.
Arkana Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 (endret) For meg er det helt logisk at man pusser etter mat. Det er jo matrestene mellom tennene som gir fôr til karius og baktus. Og selvsagt rett før jeg legger meg, man går da ikke til sengs med fullt av matrester og bakterier mellom tennene. Skjønner overhodet ikke poenget med å pusse før mat. Forøvrig pusser jeg tennene to ganger om dagen: etter frokost og rett før jeg legger meg. Endret 1. oktober 2006 av Arkana
¤ananas¤ Skrevet 1. oktober 2006 #10 Skrevet 1. oktober 2006 For meg er det helt logisk at man pusser etter mat. Det er jo matrestene mellom tennene som gir fôr til karius og baktus. Og selvsagt rett før jeg legger meg, man går da ikke til sengs med fullt av matrester og bakterier mellom tennene. Skjønner overhodet ikke poenget med å pusse før mat. Forøvrig pusser jeg tennene to ganger om dagen: etter frokost og rett før jeg legger meg. ← Me too..
Gjest Tweek Skrevet 1. oktober 2006 #11 Skrevet 1. oktober 2006 Maten smaker ikke akkurat delikat med nypussede tenner. Dessuten vil jeg helst gå hjemmefra med nypussede tenner. Om kvelden er det ikke noe problem - da er det uansett mange timer siden sist måltid. ← Mhm, jeg gør det samme. Nå er det ikke mange timer siden jeg har spist når jeg pusser før jeg legger meg (selv om jeg pleier å legge meg i 2-3 tiden) Men jeg har problemer med å sovne og nettene, så noen ganger går jeg bare rett i seng hvis jeg plutselig blir drittrøtt, ellers kan jeg ligge opp i en par timer til Men prøver å skjerpe meg på det, hehe.
Cashew Skrevet 1. oktober 2006 #12 Skrevet 1. oktober 2006 pusser fast tenner morgen og kveld. Er ikke noe frokostperson, men pusser etter morgenkaffen. Hender jeg pusser ila dagen også hvis jeg skal noe.
Gjest Frk Åberg Skrevet 1. oktober 2006 #13 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg snakket en gang med en nesten ferdigutdannet tannlegestudent en gang, og han sa at man bør pusse tennene før frokost. Vet ikke om dette også gjelder for de som ikke drikker appelsinjuice eller annen drikke/mat med syre til frokost også. Jeg liker å gå hjemmefra med nypussede tenner, men har begynt å pusse tennene som det første jeg gjør om morgenen. Som oftest er det meste av tannkremsmaken borte når jeg kommer så langt som til frokosten (etter dusjing, påkledning m.m). Pusser selvfølgelig også om kvelden. Og da etter kveldsmat. Men tror tannlegestudenten sa noe om at man burde vente minst en time med å pusse etter å ha inntatt ting med mye syre, og jeg pleier å spise mer enn en time før jeg legger meg uansett.
Gjest Tweek Skrevet 1. oktober 2006 #14 Skrevet 1. oktober 2006 Mhm, jeg har å lest man bør vente en stund, for maten/syrene gjør tannemaljen porøs og lettere å ta skade hvis man pusser rett etterpå. Men jeg har å lest at hvis man spiser å går å legger seg rett etterpå er det lurere å bare skylde tennene godt i vann, og heller pusse dem ekstra godt om morgenen
Gjest gjesta Skrevet 1. oktober 2006 #15 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg pusser tennene etter mat. Om morgenen er det det siste jeg gjør før jeg går ut av døra, og da er det iallefall 30 minutter siden jeg spiste. Om kvelden pusser jeg tennene rett før jeg legger meg, og da er det gjerne flere timer siden jeg spiste. Kunne aldri falt meg inn å pusse før jeg spiste, hadde ikke følt meg spesielt ren da gitt.. Har aldri fått noen klager på emaljen min hos tannlegen heller, så da satser jeg på at det går bra..
Gjest bente85 Skrevet 1. oktober 2006 #16 Skrevet 1. oktober 2006 Anbefaler tannpuss etter frokosten, og før man legger seg jeg da. Synes det er best.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå