Gå til innhold

Bråkete barn på kino :-(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ahhh... ser andre irriterer seg over dette også!

Hadde lignende Værens opplevelse på Ringenes Herre - Ringenes Brorskap, en niforestilling i en hverdag (det var flere skoler som hadde blitt skolefri). Da satt en mor og oversatte til barna sine. Jeg snudde meg først (og det var det flere som gjorde), før jeg sa rett ut til henne at det var ganske forstyrrende at hun snakket under filmen. Da sa hun at hun måtte jo oversette, for datteren hennes var bare 7 og sønnen 9 og de klarte ikke å lese teksten så fort. Da var det to andre som reagerte også, og ene av de påpekte at barn på 7 år ikke hadde lov til å være med på denne filmen. Han påpekte også at han synes det var upassende at barn var med på slike filmer, men da ble flere andre foreldre provosert og sa at fremmende ikke har noe med deres egne barn. Det hele endte med at damen ble bare mer irritert, og snakket(oversatte) enda høyere under resten av filmen. :evil:

Jeg synes ikke at folk er barnslige for at de ikke tør å si ifra. Det kan være veldig vanskelig å si ifra fra høyt til voksne (og barn) i en stor forsamling! At en ikke tør å si ifra, har ingenting å gjøre med om at saken er forbanna irriterende.

Til opplysning så har begge Ringenes Herre fått 11-årsgrense, og det betyr at barn ned til 8 år kan gå sammen med noen over 18 år. Det kan være vanskelig for vakter å se hvem som er 8 år. Spesielt når foreldrene går sammen med de og de sier de er åtte år selv om de ikke er det. Og selv om de satt alene i salen betyr ikke at de kom alene. I nabolaget her, er det i kompisgjengen en far som alltid blir med på tøffe actionfilmer sammen med barna slik at de kan få se den. Men verken han eller barna (8-11 år) vil sitte sammen, så de sitter i hhver sin ende av salen. Han bruker ofte å gjøre dette, og det er ikke så uvanlig at han sitter sammen med andre fedre som gjøre det samme.

Så det er ikke alltid så lett for vaktene heller. Og som sagt (i en tidligere diskusjon om HP/RH) så har jo vaktene gitt utrykk for at de synes det er slitsomt at foreldre drar med seg barna til både Harry Potter og Ringenes Herre, når det er oppgitt en anbefalt aldersgrense og at det er barn som ikke tåler filmen.

Og til den som nevnte, at hvis barna ikke har respekt når de blir snakket til så er det noe som skyldes henne, så har du ikke følgt med mye i aktuell debatt i pedagogiske forum eller i folkedebatten generelt. Dette er en bekymring hos både fagpersonell, foreldre og hos nabokjerringa. Og til den som nevnte at 7-åringer ikke finnes på voksnefilmer, så kan du sikkert aldri satt fot innenfor Ringenes Herre/Harry Potter film.

Så diva, du må bare overse slike useriøse svar som bare er ute etter å provosere til persondebatter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når du skriver at du er 22 år så forventer jeg litt mere av deg.

Du skriver selv at ungene var langt under aldersgrensen. Jeg ser ikke problemet at du der og da snakket til ungene.

Jeg blir snart 38, men synes likevel det er vanskelig å "snakke til" både barn og voksne i enkelte situasjoner. Det er særlig i tilfeller der det går over alle støvleskaft, og der man egentlig skulle slippe å måtte si fra. Jeg blir som regel så sint at jeg koker før jeg gir beskjed, og det har nok ikke med at jeg bare er 38 år å gjøre. Det har vel mer å gjøre med at man er litt for "høflig og veloppdragen" og syter litt med å være den store, stygge ulven!

Jeg er også vant med barn, og vant til å sette grenser i jobbsammenheng og hjemme, som førskolelærer med 15 års yrkeserfaring og mor til 3 gutter på 9, 11 og 14 år.

Vi er alle forskjellige; noen velger å bite i seg sin irritasjon, mens andre nesten overreagerer og blåser ut for den minste ting.

Nei, Diva, din irritasjon er fullstendig forståelig, forskjellen på din og min opplevelse var bare at du ergrer deg nå i etterkant for ikke å ha sagt i fra, mens jeg fryder meg over at jeg greide å psyke meg opp til å gi beskjed! Det greier du neste gang, vettu!

"Film er best på kino" heter det så fint. Vel, ikke alltid jeg har vært enig i den uttalelsen. Personlig forventer jeg å få en opplevelse ut av den tiden og de pengene jeg bruker på et kinobesøk. Da er det rimelig irriterende at enkelte ikke har respekt for andre, som f.eks. den moren som uheldigvis hadde plassen bak meg på Harry Potter...

Å snakke til barn som ikke vet bedre er en ting, men å måtte "sette på plass" voksne mennesker som burde ha hatt bedre folkeskikk, vel, det er nesten pinlig - og derfor noe man utsetter i det lengste. I hvert fall de fleste av oss, vil jeg tro!

Skrevet
Det hele endte med at damen ble bare mer irritert, og snakket(oversatte) enda høyere under resten av filmen.

Ganske utrolig når de voksne ter seg verre enn barna... :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...