Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #1 Skrevet 1. oktober 2006 Hei! Det er nettopp kommet til brudd i de lokale lønnsforhandligene på jobben min. Vi er få medlemmer i forbundet som har forhandlet, og jeg innrømmer at JEG var storfornøyd med tilbuddet som jeg fikk. Men så var det andre som ikke var fornøyd, og dermed gikk forhandlingene til brudd. Det vil si at alle medlemmene i denne organisasjonen må forhandles om på nytt, og at de da må forhandle også for meg på nytt. Arbeidsgiver er jo selvsagt ikke fornøyd med et brudd, og sier at dersom vi går for et brudd, så vil det resultere at alle særtilleggene som er gitt, vil nullstilles og forhandles om på nytt. Det jeg lurer på er: Er det vanlig å komme ut med et dårligere tilbud når det har gått til et brudd? Altså at særtilleggene virkelig trekkes og at jeg dermed får et mye dårligere oppgjør? Jeg var jo fornøyd i utgangspunktet, og det vet arbeidsgiver.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #2 Skrevet 1. oktober 2006 Når en forhandling går til brudd, så går til det vel spesifisert til brudd på utvalgte personer? Uansett: det blir pendelvoldgift eller lokal nemnd, mest sannsynlig har dere valgt tvisteløsningen lokal nemnd. Da vil en ekstern utenforstående (sikkert en treg og lite nyskapende KS/offentlig sektor-venn som elsker lavest mulig lønninger... ) være med å "megle" mellom partene, og som regel tør ingen ta store sjanser eller fatte en avgjørelse, derfor havner de alltid på halvveis kompromiss mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Pendevoldgift blir sjelden brukt i kommune-Norge, fordi de som skal komme inn i tvisten etterpå alltid velger arbeidsgivers side. Unntatt ingeniører: de får alltid medhold, fordi NITO har presset hele Norge tiø å tro at det ikke finnes ingeniører. Og denne gruppen får alltid rått betalt i forhold til andre grupper som er mer moderate.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå