Gå til innhold

warszawa som weekend feriemål?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er det å reise hit,kontra Praha feks? Hva bør en få med seg av shopping, severdigheter og evt annen kultur?

Videoannonse
Annonse
Gjest kenneth
Skrevet
Hvordan er det å reise hit,kontra Praha feks? Hva bør en få med seg av shopping, severdigheter og  evt annen kultur?

Warszawa er mer "typisk østblokk", og de fleste - meg inkludert - vil vel hevde at Praha er en penere by. Selv stortrivdes jeg i W, og anbefaler gjerne å dra dit. Nok av ting å se på. Gamlebyen, store/fine parker, etc etc. Jeg er sjelden i shopping-mood, men de kjedene jeg svippet innom (f.eks. H&M) var ikke spesielt billige.

Mat/drikke er derimot et behagelig bekjentskap, både i pris og smak.

Kjøp en reiseguide og legg ut på ferden!

Skrevet

Har vært i Warzsawa et par ganger på gjennomreise videre øst (et par dager hver gang), og jeg ville i din situasjon valgt Praha uten å blunke!

Skrevet

Skal til Polen i vinter en gang, dels pga praktiske årsaker og dels fordi jeg har innmari lyst å se hva folk som har vært der snakker om.

Alle drar jo til Praha nå, jeg vil være annerledes. ;)

Men, hovedpoenget er alikevel at på to uker får jeg en totallakkering, rustsveising og lakkbehandling på bilen for 13.000,- Her i Norge måtte jeg betalt det femdobbelte til kanskje dårligere resultat.

Og så har jeg lyst å se noe annet enn bare blankpolerte gater og plush forretninger. Jeg vil se litt sånn hvordan andre har det rundtom i verden.

Skrevet

Jeg har ikke vært i Warszawa, men noen ganger i Polen, og det er et herlig land :-D Billig billig, alltid god service, god mat og drikke.. Helt herlig :-D

Men Praha er flott da...

Skrevet

Synes ikke Warszawa er så mye mer typisk østblokk enn Praha - jeg synes nesten Praha virker mer shabby enn Warszawa, f eks (det er fem år og mer siden jeg har vært i noen av byene, dog), men det kommer i begge tilfelle helt an på hvor man oppholder seg. Praha er mer "eventyrlig" og romantisk i arkitekturen - Warszawa ble i praksis jevnet med jorden under 2. vkrig og omtrent ALT er nytt. Gamlebyen er feks bare en kopi av den opprinnelige og har unektelig litt lego-stemning...

Synes ellers Warszawa ga et veldig vestlig inntrykk da jeg var der, også sammenliknet med Praha. Byen har nokså store områder som bare er business/kontor/skyskrapere o.l. Synes polakker er generelt (<-- nb) hyggeligere enn tsjekkere i møtet med turister. Sammenliknet med f eks Krakow er prisene høyere i Warszawa, er mitt inntrykk.

Jeg ville vel egentlig uansett valgt Krakow framfor Warszawa (mer sjarm, mer kulturliv, mer polsk særpreg.. og bedre plakatbutikk), men om man først skal dit er det sikkert nok å se. Flere slott (også gjenoppbygd), endel butikker sikkert, museer (jeg likte Zacheta) o.l. En tur opp i det grimme Kulturpalasset som så snilt ble gitt i gave av snille Stalin er et must.

• 1 måned senere...
Skrevet

Ville absolutt anbefalt Krakow fremfor Warszawa som er mer en "forretningsby" enn f.eks. Krakow. Er likevel trivelig i Warsawa så ingen grunn til panikk dersom du allerede har kjøpt turen....Ellers er også Gdansk/Sopit/Gdyna et bra alternativ i Polen. Norwegian flyr vel også dit for tiden.

Skrevet

Mye interessant krigskulturhistorie i W. Anbefaler Poznan, et krigsfengsel. Mye parker man kan rusle i. Ikke så billig å sjoppe, billig å spise og drikke. Verdt en helg i mine øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...