Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #1 Skrevet 30. september 2006 Dattera mi på 8 skal begynne å få lommepenger... Hvor mye i uka gir dere, og hvilke plikter har da barnet? Noen med erfaringer/synspunkter?
liv Skrevet 30. september 2006 #2 Skrevet 30. september 2006 vi hadde ukelønn da jeg var 8. 1 kr for å ta inn posten, 1 kr for å gå med søpla, 5 kr for å gå på butikken (kort vei) 2 kr for å dekke på og rydde av bordet, 10 kr for å støvsuge begge stuene... (det er en goood stund siden jeg var 8 da så prisene er vel kanskje utdattert?) Ingen ting for å holde rommet ryddig for det var en selvfølge... (men det så ikke ut der da!)
Scorpina Skrevet 30. september 2006 #3 Skrevet 30. september 2006 Jenta vår på snart 9 får 50,- pr uke i lommepenger. For det skal hun hver dag gå med søpla, hente posten, holde rommet ryddig, se til at katta har mat/drikke, gjøre lekser, sette matboksen på kjøkkenbenken (og HELST tømme den for matrester og skylle boksen) og re senga si. Mannen min og jeg sjekker at hun gjør alt dette og hvis hun glemmer det påpeker vi det for henne slik at hun får sjanse til å gjøre oppgavene sine. Hvis hun derimot IKKE gjør dem, blir det trekk i ukelønna. Det kan kanskje virke som mye arbeid for en 9-åring, men arb.oppgavene som søppel/matboks/re senga/post er oppgaver som gjøres iløpet av en 15-20 minutter. Hun er nå godt innarbeidet i disse rutinene og sa selv forleden at hun syntes hun hadde "lite" arbeid i forhold til det hun fikk av ukepenger. Nå som hun skal bli storesøster til neste år har hun ytret ønske om å kunne få gjøre mer arbeid hjemme,og for det skal hun få øka ukepenge. Hvor mye vet vi ikke helt, kanskje til 60,-...? Men, for oss fungerer arbeidsoppaver=ukelønn meget godt. Hun vet at godterier koster og sparer litt hver uke til å kjøpe seg f.eks et Bratz blad etc.
Gjest Gjesta Skrevet 30. september 2006 #4 Skrevet 30. september 2006 Scorpina; jeg syns ikke det hørtes ut som mye jobb for pengene, syns det hørtes realt ut igrunnen. Men stusser litt på at barn får lønn for å gjøre lekser. I mitt hode blir det litt feil.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #5 Skrevet 30. september 2006 Våre unger (7 og 9 år) har en arbeidsliste hvor de krysser av forskjellige arbeisoppgaver som de gjør. F.eks. bære søppel, ta ut av oppvaskmaskinen, hente ved osv. Når uka er slutt går vi gjennom listene og ser "hvor flinke" de har vært, altså hvor mange kryss de har fått. De får lønn ut fra det de har gjort, noen uker har de jobba veldig bra og får bra lønn - andre ganger jobber de mindre og får selvfølgelig mindre lønn. Gjennomsnittlig blir det fra 30 til 60 kr uka. I tillegg har de et eget ryddeskjema for rommet sitt. Et smil hver dag det er skikkelig ryddig der. Surt fjes dersom det er støv under senga osv. Når de har samlet 7 smil, får de en femtilapp for det. Det tar som regel 2-3 uker før de får samlet nok smilefjes...
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #6 Skrevet 30. september 2006 9 åringen her kan få opptil 135 kroner i ukelønn. Det som skal gjøres er en blanding av enkelt husarbeid og faste ting ting som det skal innarbeides en rutine på. Noe skal gjøres hver dag (re senga) og noe bare en eller to dager i uka (sette på potet og ta ut av oppvaskmaskinen). Alt må ikke gjøres, men da vil "lønna" variere. En uke ble det 35 kroner, en annen 80. Hvis alt gjøres og det er full pott legges halvparten på sparebøssa. Pengene brukes på det de vil. Kino, et blad eller noe fra lekebutikken. De teller opp og summerer selv sammen summen hver lørdag. Det blir altså litt mattetrening av det også. Det er ikke lønn for lekser, men de gjøres en dag i uka. Belønningen er leksefri hver ettermiddag resten av uka. Det fungerer veldig bra.
Gjest kokkelimonke Skrevet 30. september 2006 #7 Skrevet 30. september 2006 http://www.bt.no/incoming/article298248.ece
ceca Skrevet 30. september 2006 #8 Skrevet 30. september 2006 På den testen kom jeg frem til at mine 8 åringer bør ha 20 kroner i ukelønn !! De får mellom 10 og 20 kroner i ukelønn. De går ut med søppelpose, tar ut av oppvaskmaskinen og henter posten når det "passr slik". Rommet skal de holde ryddig, og de hjelper til med å brettetøy når jeg ber dem om det. De dekker på og av middagsbordet. Lekser får de ikke noe for gjøre. Men vi prøver å gjøre mest mulig på mandag , så de andre dagene er det som regel venner med hjem. Ceca
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2006 #9 Skrevet 30. september 2006 20 kr er veldig lite. Skikkelig kokkelimonke.
ceca Skrevet 1. oktober 2006 #10 Skrevet 1. oktober 2006 Ja, det er lite. Jeg har snakket med andre foreldre i klassen, og de vurderer å innføre ukepenger nå....og de legger seg på 10 kroner. Nå får ungene det de trenger og vil ha. Både snop på lørdag, blader i butikken, kino, o.l. Pengene de får fra oss, bruker de ikke. Om de ønsker seg noe, av det som er populært , betaler vi en god del, og minst halvparten. Ungene har fått tilbud av oss at om de støvsuger gulvene og vasker vasken på badet og do en gang i uken skal de få 50 kroner hver. Det har de gjort en gang på 6 mnd. Ceca
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #11 Skrevet 1. oktober 2006 Mine får 40 kroner uka. De skal holde rommet i orden, bære ut søpla, skrelle poteter, hjelpe meg med husarbeid når jeg ber dem om det. De får ikke penger for å gjøre leksene, men de får en tier ekstra om jeg slipper å mase på dem om å gjøre dem. Slipper jeg å mase får de totalt 50 kroner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå